VR brýle pro Playstation 4 používají externí jednotku zvyšující výkon konzole

18. 12. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Příští rok přijde na trh první várka brýlí pro virtuální realitu a pokud jejich výrobcům a hernímu průmyslu všechno klapne, konečně se „VR“ zábava, na jakou nás „vizionáři“ navnazovali už před dvaceti lety, stane skutečností. Kromě headsetů Oculus Rift a HTC Vive (systém Steam VR), o nichž zde byla řeč nedávno, jsou na dohled také brýle Playstation VR, které pro svou konzoli chystá Sony. V jejím případě však vyvstává problém s nároky na výpočetní výkon, které jsou u VR brýlí pro PC podstatně vyšší, než na co má hardware současných konzolí páru. Zdá se, že Sony byla kvůli Playstation VR přinucena de facto k upgradu konzole.

Ač se to při dnešní tendenci k integrování všeho dohromady (ostatně konzole má GPU i procesor v jednom čipu) zdá zvláštní, náročné výpočty pro virtuální realitu má pro PS4 minimálně z části počítat jakýsi druh externího adaptéru, který se k vlastní konzoli připojí externě kabelem. Podle webu Polygon, který zařízení údajně již viděl, se brýle budou místo přímo do konzole zapojovat do přídavné černé krabičky, která teprve bude připojená k PS4. Údajně přitom mělo jít o finální verzi systému, která se bude prodávat, nikoliv o prototyp.

V této pomocné jednotce, která se bude patrně prodávat spolu s brýlemi, by se logicky měl skrývat přídavný hardware pro grafické a jiné výpočty. Relativně nejsnáze by se asi taková věc dala uskutečnit formou externího GPU, které by spolupracovalo s hlavním procesorem a jeho integrovanou grafikou. Jeho součástí by pak mohly být také nějaké specializované akcelerátory pro operace s VR.

Playstation VR (ZDroj: VRFocus)
Playstation VR (ZDroj: VRFocus)

Problémem ovšem je, jak by tato jednotka byla připojena. Na dosud vydaných konzolích se nacházejí pouze výstupy USB 3.0 s přenosovou kapacitou 5,0 Gb/s, které se pro toto využití nezdají být moc vhodné. Navíc protokol USB také není ideální pro takto nízkoúrovňové a na výkon citlivé aplikace. Moc jiných možností ale není, pokud má být Playstation VR kompatibilní s existujícími konzolemi.

 

Podle Polygonu má adaptér velikost o něco menší než konzole Nintendo Wii, nějaké další podrobnosti k němu však chybí. Spotřeba externího GPU se patrně bude pohybovat v desítkách wattů, takže si lze asi vcelku bezpečně tipnout, že jednotka bude vyžadovat aktivní chlazení a pravděpodobně i vlastní napájení.

ICTS24

Samotné brýle mají podle webu Polygon dobře provedený design a na hlavě se nosí dobře, údajně pohodlněji než Vive nebo Rift. Nicméně pro zhodnocení asi bude lepší počkat si na nezávislé testy po vydání. To má nastat v první polovině roku 2016, tedy víceméně ve stejném čase, jako u zmíněných nepřímých konkurentů určených pro PC.

Zdroj: Polygon, VRFocus