Je obtížné nepozorovat problémy i s obyčejnými servisními aktualizacemi, které Microsoft produkuje pro Windows. Ne, že by software někdy mohl být bezchybný a ne, že by Microsoft produkoval bezchybný software, ale snížení průběžné kvality Windows pozorovatelné je. Jaké to může mít důvody? Obecně se poukazuje na to, že Microsoft před několika lety výrazně pročistil svoje testovací oddělení, které zajišťovalo vysokou kvalitu Windows. Dalším faktorem může být zkrácení vývojového cyklu Windows tak, že nové hlavní verze vychází dvakrát do roka. Bavíme se přitom o typově i prakticky mamutím softwaru, který obsahuje i desítky let starý kód. Možných důvodů bychom jistě našli více, spekulace ale můžeme konečně omezit. Komentář: Koncept Windows jako služba nefunguje. Microsoft předstírá opak Před pokračováním je potřeba dodat, že navzdory pravidelnému výskytu známých problémů u minoritních i hlavních nových verzí Windows, z nichž některé byly skutečně závažné (např. loni na podzim Microsoft musel vydaný systém stáhnout z distribuce, aby zabránil mazání uživatelských dat, odsunutí kvůli na poslední chvíli zjištěnému problému se nicméně konalo i o půl roku dříve), neznamená to, že je Windows špatný a nepoužitelný produkt. Ve většině případů funguje adekvátně.
Svědectví exzaměstnance Microsoftu
Existují tedy jednoznačné indikátory snížení kvality produktu a pak více či méně spekulativní důvody, které ke snížení vedly. Konečně ale existuje vodítko od někoho, kdo v Microsoftu pracoval a na testování Windows se přímo podílel. Jerry Berg na svém kanále Barnacules Nerdgasm na YouTubu publikoval ">zhruba čtvrthodinové video, kde popisuje změny v Microsoftu ze své osobní perspektivy.
Je proto potřeba zdůraznit, že se bavíme o pohledu z jedné strany. Tento bývalý zaměstnanec (byl odejit) může podávat zabarvené či zkreslené informace. Že může být omylný, ukazuje v čase 2:12, kdy RTM nesprávně označuje za Release to media. Zkratka se však týká pojmu Release to manufacturing.
Rozpuštění testovacího týmu Windows
Bývalý zaměstnanec Microsoft potvrzuje, že významným faktorem zvýšeného výskytu relativně rozšířených chyb* bylo rozpuštění testovacího týmu. Bývalý ředitel firmy Steve Ballmer v roce 2013 rozjel zemětřesení, kdy se Microsoft začal výrazně transformovat. Pokračovalo ještě v následujících letech a odešlo při něm mnoho význačných osobností. (Znamenalo i nástup Nadelly do čely společnosti.) Pro nás je ale klíčové rozhodnutí z roku 2014.
Tehdy se vedení rozhodlo propustit 18 000 lidí. Velká část pocházela z Nokie, 5 500 lidí z uvedeného počtu bylo přímo z Microsoftu. Nedozvěděli jsme se přesně, o kolik lidí se jednalo konkrétně, o práci však měla přijít mj. velká část testovacího týmu Windows, jak tehdy díky svým zdrojům vyzvěděla novinářka Mary Jo Foley. Pravděpodobně šlo o stovky, spíše však o tisíce lidí. Že se testováním měli více zabývat raději vývojáři a vývojářky, potvrdil i sám Nadella.
Pro úplnost kontextu dodávám, že Peter Bright v roce 2014 podotkl, že v určitých částech Microsoftu byl podíl testerů vůči vývojářům dokonce dva ku jednomu. Bývalý zaměstnanec ve videu popisuje, že Microsoft rozpustil téměř celý testovací tým. Byl to částečně důsledek propojení do té doby nezávislých divizí Windows, Xbox a Windows Phone. (Vzpomeňte na mantru „jeden Microsoft“. Konzole, mobily i počítače ostatně od té doby používají stejné jádro.) Původní testovací tým byl rozčleněný do menších podtýmů, přičemž tito lidé se denně potkávali na schůzích a řešili, jestli jsou různé části kódu dostatečně kvalitní na to, aby mohly být distribuovány.
*Technická poznámka: nelze mluvit o všech chybách, protože fakticky nevíme, kolik chyb obsahují poslední Desítky ve srovnání s např. Sedmičkami. Relevantní je počet chyb, který je pozorovatelný napříč počítači a které Microsoft sám oznamuje.
Méně reálného hardwaru a automatika
Po rozpuštění se k testování dostal tým, který dříve testoval Windows Phone. Možná nebyl dostatečně početný, to ale stále nevíme. Rozhodně neměl expertízu či know-how původního týmu. Částečně pak testování nahrazuje program Windows Insider. S těmito lidskými faktory úzce souvisí další složka, a sice automatizované systémy pro testování nebo odesílání diagnostických údajů a diverzita testovaných zařízení.
S původním týmem testování probíhalo na tisícovkách rozličných počítačů, které měly odrážet realitu. Dnes Microsoft spoléhá primárně na virtuální počítače a automatizované testy, čímž se omezuje diverzita zkoušeného hardwaru. Dále se Redmondští spoléhají na již zmíněná diagnostická data z programu Insider. Berg situaci vnímá tak, že se spotřebitelky a spotřebitelé stávají testovacími subjekty, když Microsoft postupně distribuuje nové hlavní verze Windows 10.
Automatizované testy na virtuálních strojích i diagnostická data z programu Insider jednak obtížně odhalují problémy menšího charakteru (zde se Microsoft spoléhá na to, že je někdo z komunity nahlásí), jednak data představují omezený výsek celého kontextu nutného k pochopení příčiny potíží (kompletní chybový výpis je tak velký, že není možné všechna data odesílat do Microsoftu, takže se odesílá jen omezený výsek).
Dříve by osoba zajištující testování spolupracovala s vývojářem či vývojářkou a zajistila by nápravu. V současném kontextu se proto pravděpodobně stane to, že vývojářka nebo vývojář buď opraví jen část příčinné chyby, nebo vinou nesprávného úsudku začne „opravovat“ funkci, která není příčinou chování a není ani rozbitá.
Závěr
V kostce podle bývalého zaměstnance Microsoftu problém spočívá jednak v rozpuštění kvalitního testovacího týmu, který měl vypracovaný dobrý systém pro testování, jednak ve větším spoléhání se na virtuální stroje a automatizované testy a sběr omezeného výseku diagnostických dat. V tomto bodě je dobré ještě jednou připomenout, že se jedná o osobní pohled jednoho člověka.
Zdroj: ">kanál Barnacules Nerdgasm na YouTubu via MSPoweruser