YouTube vznikal na začátku roku 2005. Tehdy se formoval nápad na videoserver v hlavách tří hlavních strůjců a prvním výsledkem bylo zaregistrování domény YouTube.com 15. února téhož roku (viz Whois.net). Ústřední trio – Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim – byli v té době zaměstnanci PayPalu. Všichni v té době ještě studovali, Hurley se věnoval designu a Chen s Karimem počítačům. Po měsících návrhů a programování pak v květnu 2005 představili veřejnou betaverzi YouTube, kterou denně sledovalo asi 30 000 lidí.
Chad Hurley a Steve Chen, zdroj: Time.com
Úplně prvním videem na této síti se stalo Me at the zoo od Jaweda Karima, datum uložení 23. dubna 2005. V červenci toho roku došlo k prvnímu redesignu stránek, přibylo kódování UTF-8 a nově také related (podobná) videa. Od srpna jsme mohli videa vkládat na ostatní weby pomocí embed object, videa hodnotit a také se zobrazovalo, kolik lidí už daný snímek vidělo. Během dalších dvou měsíců se staly videa „sociálnějšími“. Mohli jsme je sdílet, přátelit se s jinými uživateli, vytvářet kanály, playlisty a videím přibyl režim přes celou obrazovku.
Pětadvacátého října navíc YouTube rozjel novou reklamní kampaň, každý den od začátku listopadu až do Silvestra rozdal jednomu uživateli 4GB iPod Nano. Losovaly se tzv. body, ty jste mohli získat buď registrací, nebo za každé nahrané video a doporučeného přítele.
V listopadu investovala do vývoje 3,5 milionu dolarů společnost Sequoia Capital. V té době už měl YouTube přes 200 000 registrovaných uživatelů, kteří sledovali dva miliony videí denně. Fáze beta končí 15. prosince (náhodou v den mých narozenin :-)), YouTube je oficiálně venku.
2006 – přelomový rok v řeči milionů
YouTube roste obrovským tempem. V lednu už je každý den zhlédnuto přes 25 milionů videí. Sequoia Capital nalila do projektu dalších 8 milionů dolarů a hned nato se zvěčnil Judson Laipply s videem Evolution of Dance, které bylo dlouhá léta nejpopulárnějším na webu. Uloženo je už přes 25 milionu klipů a každý den jich asi 20 000 přibývá. V polovině roku počet zhlédnutí za den překračuje 100 milionů.
Takhle vypadala první verze YouTube, další obrázky z historie najdete na web.archive.org
Na provozovatele se začínají množit stížnosti televizních a filmových producentů, Situaci nejspíš zachránil Google, který vzal YouTube pod svá křídla a 9. října 2006 oznámil akvizici za 1,65 miliardy dolarů. Měsíc nato, 13. listopadu byl obchod dokončen a pro Google to byl největší obchod v historii, který pak překonal pouze koupí reklamní společnosti Double Click za 3,1 miliardy v roce 2007.
Jedna velká žaloba z 13. března 2007 ale pořád byla ve vzduchu. Americká mediální společnost Viacom, která má pod sebou třeba TV stanice MTV, VH1 nebo filmové studio Paramount Pictures, po Googlu požadovala jednu miliardu dolarů kvůli porušování autorských práv. Možná to byla jen odplata za to, že Viacom měl na YouTube také zálusk. Každopádně, některé z videí byly nahrány samotnými zaměstnanci Viacomu a proto se celý spor už dlouhá léta vleče.
Někteří tvrdí, že akvizice byla pro YouTube pohromou a další cestou, jak nás může Google sledovat a obtěžovat. Ve skutečnosti YouTube pod jeho křídly ještě rostl a vytvořil pevnou pozici i na zahraničních trzích. A také začal pořádně vydělávat.
Nyní je dostupný takřka ve všech zemích. Výkonný ředitel Googlu Eric Schmidt v roce 2007 oznámil, že se chystá nový lokalizační systém. Dosud jsme se dočkali 22 jazyků včetně češtiny. Některé státní režimy ale dodnes YouTube blokují (viz Wikipedia).
S velkou silou přichází velká zodpovědnost
YouTube (Google) je nyní na vrcholu a už nemá kam růst. Podle Alexa.com je třetím nejnavštěvovanějším webem na světě, před ním jen Google a Facebook. A pokud „ksichtoknihu“ nepoloží žaloby týkající se bezpečnosti, asi to tak i zůstane a YouTube si bude muset hlavně hlídat záda.
Také musí hlídat chráněný obsah. Už nyní má poloautomatické nástroje, které odhalí nelegální video, ale většinou musí stejně zasáhnout až majitelé práv. Technika navíc není úplně dokonalá a třeba hudební mág může být překvapen, když mu jeho poctivě vydřenou skladbu YouTube označí jako nelegální. S videem možná do budoucna pomůže nová technologie NECu, která podezřelé video odhalí do dvou vteřin.
Během pěti let existence došlo několikrát ke změně vzhledu, naposledy to byl nový přehrávač. Ale nejen vizuální pozlátko, ale také technická stránka doznala spousty upgradů. Vždyť poslední čísla ukazují, že každý den si lidé zhlednou 2 miliardy videí a každou minutu přibude 24 hodin nového obsahu (viz Google News). Dalším důvodem stoupajících nároků na hardware byla lepší kvalita.
Původní videa měly rozlišení pouhých 320 × 240 px ve formátu H.263 a mono zvuku v MP3. Dnes doba přeje Full HD a multikanálovému zvuku. Detailnějšího obrazu jsme se dočkali loni v listopadu, na zvuk teprve čekáme.
kvalita | kód | rozlišení | video | audio | audio | kontejner |
320 × 240 | H.263, 200 kbps | 64 kbps, mono | MP3, 22 kHz | .FLV | ||
HQ | &fmt=6 | 480 × 360 | H.263, 900 kbps | 96 kbps, mono | MP3, 44,1 kHz | .FLV |
SD | &fmt=18 | 480 × 360 | H.264, 1000 kbps | 128 kbps, stereo | AAC, 44,1 kHz | .MP4 |
HD | &fmt=22 | 1280 × 720 | H.264, 2000 kbps | 230 kbps, stereo | AAC, 44,1 kHz | .MP4 |
HD | &fmt=37 | 1920 × 1080 | H.264, 3500 kbps | 230 kbps, stereo | AAC, 44,1 kHz | .MP4 |
YouTube jde s dobou jinými způsoby. Už loni mohli uživatelé nahrávat 3D videa, v té době navíc přibyl beta-režim HTML5, která by mohl videa zbavit závislosti na Flashi. Jenže se to týká pouze videí v H.264 a to ne všechny webové prohlížeče umí. Přímo do videa je možné vkládat aktivní odkazy, vypínatelné titulky a v angličtině funguje testovací funkce, která titulky se správným časováním tvoří sama z odposlechu.
Mnoha lidem online video změnilo život (třeba už zmíněný Judson Laipply). YouTube se stal součástí popkultury a narážky na něj dnes naleznete i ve spoustě filmů. A i když už se nejedná o nejlepší službu svého druhu a roste konkurence Hulu.com (kompletní epizody amerických seriálů podporované tamními producenty), případně Vimeo.com (více zaměřené na amatérskou kreativní tvorbu), většina videa proudí právě směrem San Bruno (centrála YouTube).
Google nelení a aktivity dále rozšiřuje. Plány má s VOD (video na vyžádání), živými přenosy a také půjčovnou filmů. Obchodní model myslí na výdělky na obou stranách, YouTube zavedl reklamu, prémiové kanály a na oplátku autorům umožnil i vydělávat.
Virální reklama
Ne každá reklama musí být hned otravný banner nebo nepřeskočitelná upoutávka před videem. Zapomeňte také na laciná videa představující prací prášek, co z bílé bílou udělá. Zcela odlišně na to jde virální marketing. Promyšlená a vtipná videa, která se mezi sebou rozesílají samotní uživatelé, zvlášť na Facebooku, Twitteru a podobných sítích. Principem není ukázat, že výrobek je nejlepší, ale nenápadným způsobem upozornit na značku. Nebo jste někdy v televizi viděli reklamu, ve které někdo chytá notebook zadkem? MSI prostě umí. Další videa najdete třeba na českém webu Virální-reklama.cz.
Milníky YouTube v grafu, zdroj: Google
Co v dalších pěti letech?
Za pět let toho YouTube stihl hodně. Můžeme jen hádat, kde by byl dnes bez Googlu. Zcela jistě by skončil v rukou jiného silného hráče a samotná služba by byla úspěšná tak i tak. Vždyť i před akvizicí už byl YouTube hvězdou. Můžeme pouze přát všechno nejlepší a hodně úspěchů do budoucna. Jenže co bude v budoucnu?
Asi nejdříve zahrnutí funkcí z TestTube. Tedy titulky, plná podpora HTML5 apod. Co se týče formátů a rozlišení, příštích pět let se asi velkých změn nedočkáme. Maximálně multikanálového zvuku a vyššího datového toku videa. Ale očekával bych větší propojení na služby Googlu. Třeba překladač a čtení textu. Klidně se může stát i globální videopůjčovnou a nabídnout i vlastní TV programy. Hardwarová zařízení, mobily apod. budou s YouTube ještě silněji provázány (už teď to spousta produktů nabízí). Budou muset nasadit důmyslnější ochranu proti nelegálním snímkům, třeba tu od NECu. A pokud všechno klapne, tak se jistě dočkáme i spousty žalob ze strany mediálních společností, kterým bude nadále ukrajovat z koláčů sledovanosti. Za dalších pět let si povíme, co všechno z toho vyšlo.
Mimochodem, minulý týden jsme psali o žebříčku nejúspěšnějších videí, protože Lady Gaga překonala jako první hranici 200 mmilionů zhlédnutí. Na něm se sice příliš změn neodehrálo (jen se přehodily klipy Miley Cyrus), ale mladík Justin Bieber už útočí na dnes zmíněného Judsona Laipplyho. Prevít jeden :-).
Video | Počet zhlédnutí 9.5. |
počet zhlédnutí 17. 5. | Datum přidání |
Lady Gaga – Bad Romance | 200 542 471 | 206 604 999 | 23. 11. 2009 |
Charlie bit my finger again! | 187 752 553 | 190 937 711 | 22. 05. 2007 |
Evolution of Dance (Judson Laipply) | 143 059 041 | 143 607 433 | 06. 04. 2006 |
Justin Bieber – Baby ft. Ludacris | 127 276 513 | 142 718 775 | 19. 02. 2010 |
Pitbull – I Know You Want Me | 119 446 297 | 120 888 521 | 09. 03. 2009 |
Hahaha | 118 704 147 | 120 025 631 | 01. 11. 2006 |
Miley Cyrus – 7 Things | 118 011 576 | 118 850 604 | 28. 06. 2008 |
Miley Cyrus – Party in the USA | 116 769 223 | 119 544 181 | 25. 09. 2009 |
Jeff Dunham – Achmed the Dead | 111 728 639 | 112 208 610 | 29. 09. 2007 |
Lady Gaga – Just Dance ft. Colby O'Donis | 109 477 152 | 110 589 190 | 16. 06. 2009 |
stav k 9. 5. 2010 (21:23) a 17.5. 2010 (15:42) |
Aktualizováno: YouTube při příležitosti pátých narozenin spustil web s profily lidí, kterým opravdu změnil život. S vlastním příběhem můžete přijít i vy.