Na podzim loňského roku přišla Nvidia s docela podstatnou inovací na poli zobrazovacích zařízení, technologií G-Sync. Ta umožňuje provozovat LCD s proměnnou snímkovou frekvencí, bohužel je ale exkluzivní záležitostí karet GeForce a funguje jen se speciálním monitorem. Už na CES 2014 ale vyrukovalo s vlastní alternativou AMD. S tím rozdílem, že tzv. FreeSync má fungovat s běžným hardwarem a má být plně založen na průmyslových standardech. To se teď také naplňuje, jelikož organizace VESA začlenila do specifikace rozhraní DisplayPort technologii Adaptive-Sync, která obnovování monitoru s proměnnou frekvencí umožňuje.
Adaptive-Sync byl včera oficiálně přijat do specifikace DisplayPortu 1.2a a jeho použití nebude vázáno žádnými licenčními poplatky. Právě tato technologie umožňuje měnit frekvenci, s níž monitor vykresluje snímky. Není ale vlastně nová. Samotný systém Adaptive-Sync je totiž do DisplayPortu 1.2a převzat ze specifikací eDP (embedded DisplayPort), kde slouží proměnná snímková frekvence ke snižování spotřeby. Technologie tedy již existovala, ale vztahovala se jen na displeje notebooků a podobných zařízení. Díky začleněním do standardu DisplayPort 1.2a se ale vykreslování s proměnnou frekvencí dostane i do klasických stolních monitorů.
Proměnná snímková frekvence má několik výhod. Pro hráče je důležité, že se monitor může přizpůsobit rychlosti, s jakou GPU počítá snímky, a není odkázáno na frekvenci 60 Hz či její celé zlomky (30, 20, 15 Hz). Díky tomu se lze vyhnout problémům s V-Sync, vedoucím buď k trhání obrazu nebo k cukání (stutteringu). Pokud tedy GPU dokáže vykreslovat třeba rychlostí 22 nebo 45 snímků za vteřinu, LCD se přizpůsobí a zobrazení bude pěkně plynulé.
Adaptive-Sync umožní přizpůsobit snímkovou frekvenci rychlosti vykreslování hry, či přehrávanému videu
Zároveň je ale Adaptive-Sync pozitivní změnou pro přehrávání videa. Pokud si totiž pouštíte 24Hz či 25Hz video na monitoru s frekvencí obnovování 60 Hz, nelze snímky zobrazovat v přesných intervalech a výsledkem je cukání, jelikož pohyby objektů (či švenkování kamery) nejsou plynulé. Pokud si ale přehrávač videa bude moci s DisplayPortem 1.2a vyjednat správnou obnovovací frekvenci, tento problém padá.
Ratifikace Adaptive-Sync je pochopitelně úspěchem pro AMD (firma tento proces v rámci VESA iniciovala, podobně jako standardizaci svého nápadu Dock Port). Nejde nicméně přímo o standardizaci technologie FreeSync, jak ji vyvinulo AMD, jde o dvě odlišné věci. Adaptive-Sync je systém adaptivního obnovování, převzatý jak již bylo řečeno z rozhraní eDP. Naproti tomu FreeSync je vlastní implementace AMD, která používá Adaptive-Sync jako jeden ze základních stavebních kamenů.
Jelikož je ale FreeSync postaven na tomto standardu, bude fungovat s jakýmkoliv monitorem, který VESA Adaptive-Sync podporuje. Podobně může tento standard zabudovat do svých GPU a ovladačů Intel a ostatně i Nvidia. Také G-Sync by asi mělo být možné upravit pro provoz na monitorech podporujícíh Adaptive-Sync.
Demonstrace AMD FreeSync na CES 2014 (AnandTech)
Monitory s podporou AMD FreeSync možná už za půl roku
Podle AMD umějí FreeSync grafické karty R9 290/290X a R7 260/260X (založené na čipech Hawaii a Bonaire), podmínkou je ovšem zapojení monitoru na výstup DisplayPort. Co se podporovaných APU týče, jmenovalo AMD čipy Mullins, Beema, Temash a Kabini (jak to bude s Kaveri, zatím nevíme). Radeony či APU budou detekovat rozsah frekvencí, které monitor zvládne, a vše automaticky nastavit. Ve svém vyjádření AMD uvedlo tato pásma: 36–240 Hz, 21–144 Hz, 17–120 Hz a 9–60 Hz. Jaký rozsah ale budete moci použít, to bude v praxi záviset hlavně na schopnostech LCD.
Asi nejpodstatnější informace je však ta, kdy se dočkáme monitorů s podporou Adaptive-Sync (a tím i FreeSync). Podle AMD už na nich nejmenovaní výrobci pracují, a první vlaštovky lze očekávat v rozmezí šesti až dvanácti měsíců (osobně bych čekal spíš ten rok, ale třeba nás překvapí). Do té doby tedy bude G-Sync mít náskok. Avšak vzhledem k tomu, že G-Sync je proprietární (a asi i nákladnější) technologie, by to nemělo standard Adaptive-Sync ohrozit.
Zdroje: VESA, The Tech Report, VideoCardz