Zakázka na výrobu čipu pro Xbox One prý AMD hodí víc než tři miliardy USD

29. 5. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Společnosti AMD se za poslední rok nedaří dobře, uvadající poptávka pro procesorech pro PC ji opět uvrhla do ztráty. Vedle toho se ovšem také firmě podařilo uchvátit kontrakty na čipy pro všechny tři konzole v současnosti nastupující generace. Tento fakt by mohl firmu zachránit, jenže zatím vůbec nevíme, kolik peněz jí konzole přinesou – například čipy pro Xbox 360 a Nintendo Wii zdá se zas takovým ternem nebyly, ačkoliv se těchto mašinek prodalo 77, respektive 100 milionů kusů.

Vypadá to ale, že tentokrát by na konzolích AMD už trochu ztloustnout mohlo. Firma se sice žádným oficiálním číslem nepochlubila, Ben Allen, který v AMD vede restrukturalizační procesy, se ale na sociální sítí LinkedIn nechal slyšet, že jen hodnota kontraktu pro nedávno představený Xbox One přesahuje tři miliardy USD. (Mimochodem, původně média tuto informaci omylem připsala Bobu Feldsteinovi, který se dříve na konzolových vyjednáváních podílel, nyní už ale pracuje v Nvidii.) Pro srovnání, obrat firmy za celý rok 2012 byl 5,42 miliardy. Tržby měly ovšem v průběhu roku klesající tendenci, takže na tom za letošek bývalá procesorová dvojka bude asi ještě hůř.

Xbox One

S příslibem této sumy (jejíž konečná velikost ale pochopitelně závisí na reálném úspěchu konzole) to tedy s AMD hned vypadá lépe – ovšem nikoli perfektně. Tyto peníze by totiž firma inkasovala v průběhu dlouhých let. Životnost této generace konzolí bude minimálně pět, velice pravděpodobně ale až deset roků; a nevíme, na jak dlouhé období jsou ony tři miliardy spočteny. Pokud by se jednalo o tržby třeba za pět let, pak si za rok AMD připíše k dobru 600 milionů.

A pak je zde ona otázka naznačená v úvodu – jakou bude mít na těchto čipech AMD vůbec marži. Samotné tržby totiž nejsou až tak důležité, pokud se z nich nedaří vytěžit zisk. Možná si ještě vzpomínáte na vyjádření Nvidie, že se jí zakázka pro PS4 nezdála lukrativní. U herních konzolí je poměrně velký tlak na cenu, takže dodavatel může mít jen malou marži. Navíc již AMD čipy nevyrábí samo, takže část z uvedené sumy připadne výrobnímu závodu, tedy TSMC nebo GlobalFoundries. Na druhou stranu, oproti předchozí generaci strojů, do kterých AMD jen licencovalo GPU, bude nyní zřejmě spolupráce těsnější (čipy jsou ostatně složitější) a zřejmě tedy i lépe placená.

AMD, čipy APU

AMD má navíc, jak již bylo řečeno, v kapse i objednávky na druhé dvě konzole, i když také u těch se bude muset o výdělek podělit s továrnami. Ve Wii má na svědomí pouze grafický čip (který je nicméně větší než použité CPU od IBM), v případě PS4 však se vší pravděpodobností půjde o velice podobný kontrakt jako s Microsoftem, neboť obě APU jsou si dosti podobná. Čip pro Sony má „větší“ grafiku, takže by měl teoreticky být dražší; výnosnější ovšem být nemusí. Vše závisí na vyjednaných podmínkách. Na rozdíl od Xboxu muselo AMD zakázku pro Sony přetáhnout od Nvidie (která dodávala GPU pro PS3), takže bylo pod větším tlakem.

ICTS24

 

Zdroj: GameSpot