Hlavní navigace

Zuckerberg slibuje reformu svých sociálních sítí. Chce více soukromí a šifrování

7. 3. 2019

Sdílet

Po mnoha skandálech týkajících se soukromí a bezpečnosti uživatelů a uživatelek Zuckerberg, šéf Facebooku, zformuloval vizi pro své sociální sítě. Chce se zaměřit na soukromí jedince. Na jakých pilířích chce své produkty přestavět?

Jdou dohromady pojmy soukromísociální? Zuckerberg si uvědomuje, že lidé stále více vyhledávají soukromé formy komunikace – úspěch Messengeru a WhatsAppu v době, kdy používanost Facebooku klesá (růstů uživatelské základny navzdory), budiž důkazem. Je těžké posoudit, jestli doba mamutí sociální sítě skončila, ale minimálně určitý trend je nastavený.

Podle Zuckerberga lidé nejspíš nevěří, že Facebook může být na soukromí orientovaná síť – zatím se o to ostatně ani nesnažil. Jenže ředitel stejnojmenné firmy se domnívá, že budoucnost komunikace spočívá ve sféře soukromé, kde šifrování zajistí, že budou lidé moct otevřeně a s klidem komunikovat (i s vědomím toho, že obsah na síti nevydrží věčně).

Vize pro produkty od Facebooku

Sociální síť se bude vyvíjet a měnit s ohledem na zmíněný trend. Zuckerberg pro Facebook vytvořil vizi opírající se o tyto pilíře:

ICTS24

  1. Soukromé interakce. Lidé mají mít možnost komunikovat mezi sebou s vědomím, že jejich komunikace patří pouze jim.
  2. Šifrování. K zajištění soukromí výrazně dopomůže šifrování end-to-end, díky němuž obsah komunikace neuvidí provozovatel sítě ani jiná třetí osoba. Dnes ho nabízí WhatsApp, Messenger jen volitelně a Instagram Direct vůbec.
  3. Redukce trvanlivosti. Lidé se názorově i osobnostně vyvíjí, dosud však na sociálních sítí nefungoval princip promlčení. Facebook omezí ukládání zpráv nebo stories na dobu delší než nezbytně nutnou k doručení. Může dojít i na uživatelské nastavení. Stories již dnes vydrží jen po dobu 24 hodin, automatické smazání nebo archivace by se mohly dotknout dalších soukromých sdílení. (Typicky jde o zprávy nebo fotky poslané přes Messenger.)
  4. Bezpečnost. Lidé mají mít důvěru, že Facebook v rámci vlastních možností učiní maximum pro jejich zabezpečení.
  5. Interoperabilita. Zuckerberg naráží na plánované propojení vlastních platforem, ne nutně na jejich otevření tak, aby byly schopné komunikovat s cizími sítěmi, snad jedině s výjimkou SMS, resp. RCS.
  6. Bezpečné ukládání dat. Facebook nechce fyzicky ukládat citlivá data v zemích se slabou reputací v otázkách dodržování lidských práv, primárně těch týkajících se soukromí a svobody projevu.

Vizi považuji za srozumitelnou. Nyní už můžeme jen čekat, jak konkrétně se projeví v produktech Facebooku. V konečném důsledku nehovoříme pouze o sociální síti Facebook, ačkoli právě ona se jeví jako nejžhavější kandidát na provedení změn. Je zřejmé, že k praktickým dopadům nastíněné vize by mělo patřit šifrování komunikace, kam až ale Zuckerberg skutečně zajde? Jak moc se promění právě Facebook?

Zuckerberg píše, že jeho firma plánuje některé své služby přepracovat na základě výše uvedených pilířů. Konkrétní služby ale nejmenuje a specifičtější časový plán není známý, ředitel pouze uvádí horizont několika následujících let. Prý rozumí tomu, že bude muset něco obětovat. Při vývoji chce být transparentní a otevřený diskuzi.