Hlavní navigace

+1: už i Google má tlačítko, kterým chce zaplevelit web

Sdílet

 Autor: Redakce

Bez tlačítka už to dnes nejde

Facebook a Twitter už jej mají

Bude tomu rok od doby, kdy Facebook přišel s tlačítkem Like. Že sociální síť promluví do života tolika webů, asi nikdo nečekal. Dnes je „To se mi líbí“ součástí téměř všech webů. Stal se jakýmsi modemem/portálem mezi běžným webem a Facebookem, který je teď takovým internetem v internetu.

Ač se to možná někomu nelíbí, pro provozovatele webů je Like dalším způsobem šíření informací a odkazů. A protože Facebook používá každý desátý člověk planety, tak i dost účinným. Když někdo ze „starého internetu“ lajkne odkaz na zajímavý článek, polovina z jeho 200 přátel klikne, případně lajkne a předá hlasitou poštou dál.

" frameborder="0" height="311" width="500">

Tlačítka na webu zdaleka nejsou výmyslem Facebooku. Už kdysi měl každý pořádný web odkaz na vlastní RSS kanál, pak se přidaly specializované záložkovače jako třeba Delicious, případně náš Linkuj.cz. Ale Facebook je jistě úspěšnější. Nehledě na to, že Like je stále vylepšován a na Facebooku už zrušil i dřívější funkce jako fanouškovství stránky či sdílení odkazu. Teď už je všechno Like. Tedy až na přátele.

Není divu, že druhá významná sociální síť Twitter přišla také s vlastním tlačíkem. Klepnutím se vytvoří krátká anotace a odkaz, který uvidí vaši followeři. Princip je podobný Facebooku, ale na tlačítko se neváže tolik funkcí. Je do světa vykřičíte, že tohle stojí za přečtení.

Google +1

Není tajemstvím, že Google na poli sociálních sítí přešlapuje na místě a když už se odhodlá k nějakému kroku, je to levou nohou a ještě k tomu do bláta. Je jedničkou v oblasti vyhledávání, reklamy, videa nebo blogování, daří se mu s Androidem, Gmailem a Mapami, ale social networking stále neumí.

Revoluční Google Wave zůstal nepochopen a umřel. Buzz pouze kopíruje Twitter a ač stále žije, nemluví se o něm, nevzbudil ohlas. (Používá jej někdo z vás?) Úspěšným je akorát Orkut, jenže to je pouze záležitostí Brazílie a také trochu Indie. Stále se čeká až (nebo jestli) Google předvede skutečnou konkurenci Facebooku. Ten už asi nekoupí, peníze na Twitter by ovšem nejspíš nastřádal. Ale to odbočuji.

Loni se mluvilo o tom, že spustí vlastní síť Google Me. Jenže šéf Eric Schmidt to popřel a jejich sociální síť má být pouze jakousi vrstvou nad už fungujícími službami. Jenže od pátku už firmu řídí Larry Page a ten může změnit směr.

Google +1

Minulý týden firma ohlásila možný první krok – vlastní tlačítko. Dostalo prostý název +1. Výhodou je, že je ve všech jazycích stejné. Zato se však špatně skloňuje :-). Pokud navštěvujeme webové diskuze, už jste se s plus jedničkou asi setkali. Tím běžně reagujete na některý příspěvek a zápisem +1 původnímu autorovi sdělíte, že „je to jako fakt dobrý čéče“.

Google na něm teď postaví vlastní značku, vytvoří tlačítko a na webu zapustí nový plevel. Z počátku se objeví ve výsledcích vyhledávání, jak vidíte na obrázku výše. Funkce už je dostupná v anglické verzi vyhledávače google.com.

Abyste jej mohli používat, musíte podstoupit několik kroků:

  • Běžte na Google.com a klepněte na Google.com in English.
  • Nahoře se přihlašte ke svému účtu Google ID.
  • Na této stránce se zapojte do experimentu +1 button.
  • Hotovo. Nyní přejděte na anglickou verzi Google.com a můžete vyhledávat a plusjedničkovat.

Tlačítko v detailech, Subjektivní komentář

Tlačítko v detailech

Ve výsledcích najdete některé ze tří tlačítek. První zašedlé je neaktivní, ještě jste na něj neklepli. Druhé dostane trochu barvy, když na něj najedete kurzorem. Třetí je aktivní, už jste si jej oblíbili.

Google +1

Proč byste měli tlačítko používat? Google jej zařadil do funkcí Social Search. Když jste při hledání přihlášení ke svému účtu, u kterého máte přiřazeny další sítě (třeba Twitter nebo Flickr), ve výsledcích uvidíte, že na odkaz někdo z vašich přátel reagoval. +1 se stane další proměnnou Social Search. Jednou by se z této funkce mohl stát osobní filtr výsledků relevantní vůči vaší osobě a blízkým. Ale globální výsledky (alespoň zatím) nijak neovlivňuje. Pouze ty vaše.

Jak vidíte na tomto obrázku, odkazy na naše stránky se šíří hlavně prostřednictvím Twitteru (Facebook není Googlem podporován).

Google +1

V dashboardu pak můžete svůj „sociální kruh“ kontrolovat a upravovat. Do onoho kruhu patří lidé, kterým píšete e-maily přes Gmail, chatujete s nimi přes Google Talk, máte je uloženy v Kontaktech, případně je sledujete v RSS čtečce Reader či kecálku Buzz. Tito lidé, resp. jejich aktivitu uvidíte ve výsledcích.

A u koho jste v sociální kruhu vy, činíte mu stejnou službu. Plus jedničky jsou veřejné (nastavení můžete změnit, ale pak ztratí svou funkci), takže je mohou vidět všichni. Zkontrolovat si to můžete, stejně jako další prozrazené informace ve svém profilu.

Když se vám časem některý z webů přestane líbit, v dashboardu jej prostě smažete. Nebo když na něj znovu narazíte ve výsledcích, klepnete na ikonu +1, aby zešedla.

Google +1

Zatím +1 funguje pouze ve vyhledávači. Google má plán, jak by tlačítka mohli využívat marketéři a v budoucnu se objeví i tlačítko, které budete moci vložit na své webovky. Pak už to bude „něco jako Like“ se vším všudy.

+1 To se mi nelíbí

I když je myšlenka tlačítek stará, Google je přesto novátorský. Dosud se totiž nejdříve vytvořila funkční síť a až potom nějaké tlačítko. Google to vzal od druhého konce. Má (bude mít) tlačítko, ale fungující a rozšířenou síť nikoliv. Možná to ani není cíl, možná se opravdu jedná o nástroj, který nakonec ovlivní pouze výsledky hledání.

Ale opravdu něco podobného potřebujeme? Chceme se stát roboty, kteří budou filtrovat výsledky, nebo bychom raději dostali tlačítko, kterým dám okolí najevo, co se nám líbí? Já jsem pro dvojku.

Dokud Google nezavede +1 do dalších zemí, služeb a nevysvětlí, proč bychom jej měli používat, věřím, že skončí jako Buzz. Bude tady, ale nikoho nebude zajímat.

A víte co je dalším paradoxem kromě opačného pořadí zavádění tlačítka? Dokud nebude +1 na jednotlivých stránkách, je taková funkce ve vyhledávači k ničemu. Když něco zkusíte vyhledat, o kvalitě výsledků rozhodne až kliknutí a kontrola cílové stránky. Pak teprve můžete klepnout, že výsledek je opravdu relevantní. Podle současné logiku Googlu tak musíte plus jedničky buď střílet naslepo, nebo z výsledků přecházet na cílové stránky, vracet se zpět a až tam klepnout.

Mě osobně zatím myšlenka +1 nepřesvědčila, protože nápad postrádá logiku. Ani účel není úplně jasný. U Facebooku nebo Twitteru vidíte hned, co vaši známí doporučují. Na +1 narazíte až ve chvíli, kdy něco stejného vyhledáte. Je sice možné, že později budou odkazy přesunuty na Buzz nebo jinou spřátelenou službu, ale nebude už takový postup příliš komplikovaný?

Proto si myslím, že Google nakonec přijde s novou sociální sítí, žádnou „vrstvou“. I když to v podstatě vrstva bude, ale také bude existovat stránka, která agreguje veškerou vaši aktivitu a ke které budou mít přístup i vaši přátelé. Zde si s nimi budeme moci psát, vyměňovat fotky, případně hrát hry.

ICTS24

Pokud to tak nedopadne, větřím další průšvih. A vůbec, není už web i tak přetlačítkovaný?

Zdroj: Google