doslova pro každého. Zaútočil cenou i technickou výbavou. Základní Kindle dostal nový firmware a vylepšený displej – a především cenovku 69 dolarů, kterou si čtečka může získat zcela nové zákazníky, jež s jejím nákupem zatím otáleli.
Dalši novinkou je čtečka Kindle Whitepaper. Přináší jemnější displej s větším kontrastem – a podsvícením. Ano, čtete správně, s podsvícením. Z technického hlediska jde o „pouhé“ napasování svítivé vrsty do sendviče tvořícího displej, v praxi to ale výrazně rozšiřuje možnosti čtečky, aniž by ji to přitom zbavilo její největší přednosti – právě (pasivního) displeje. Za světla budete číst jako kdykoli dříve, za tmy cvaknete vypínačem světla. Jen ne tím v místnosti, ale na Kindlu.
Vylepšení se dočkal také tablet Kindle Fire. Dostal rychlejší procesor, dvojnásobek operační paměti a protáhla se i výdrž na baterii. Největší peckou je ale cena, která nově začíná na 149 dolarech (dříve 199). Po připočtení daně a dopravy ho bude do Česka možné dostat zřejmě i pod čtyři tisíce korun.
Kromě aktualizovaného Kindle Fire představil Amazon hned dva nové modely tabletů. Kindle Fire HD 8.9 přímo útočí (cenou i parametry) na iPad nebo tablety Galaxy Tab od Samsungu. Nabízí se i jeho zmenšená verze Kinde Fire HD 7 s menším displejem a ořezanou výbavou. Detailní představení (včetně fotografií amazonek) najdete v podrobném článku od kolegů z Extra PC.
Amazon útočí na všech frontách. Nemyslím teď ani tak v segmentu čteček (kde má jasně a dlouhodobě navrch), jako spíše v oblasti tabletů. S novými modely pokrývá víceméně všechny zákazníky z domácností. Nabízí nabouchaný tablet pro ty, kteří za něj neváhají utratit výraznou část výplaty, ale zároveň myslí i na ty, kteří za něj nechtějí nebo nemohou utratit příliš peněz.
Málokterá firma má tak vstřícné a přátelské ceny jako Amazon. Málokterá firma si je totiž může dovolit. Amazon prodává základní čtečky a tablety za nízkou cenu (někdy možná pod cenu, či spíše s mizivou marží) s vidinou toho, že zákaznící budou utrácet za obsah. A podle všeho se mu to daří stále více. Krásný příklad toho, že v prodeji obsahu je budoucnost, zatímco samotná zařízení ustoupí spíše do ústraní.
Nové tablety a čtečky od Amazonu nebyly jedinou událostí tohoto týdne, o které se stojí za to zmínit. Soutěžní právník Robert Pelikán neprošel přes vládu do rady ČTÚ, kam se v minulosti dostal například novinář (a velký kritik ČTÚ & operátorů) Ondřej Malý. Podle České pozice se tak stalo kvůli odporu ministra financí Miroslava Kalouska, který upozornil Pelikánův blog na serveru iDnes.cz, kde se trefuje především do jeho osoby a také do premiéra Petra Nečase.
Ale zase pryč z českého písečku. Facebook dle původních očekávání i nadále ztrácí na své hodnotě. V tomto týdnu také definitivně koupil Instagram. Jen ne za onu obrovskou miliardu, ale už jen za 730 milionů dolarů. A pak že hodnota sociálních sítí není přifouknutá…
Agentura Bloomberg informovala o tom, že Google hledá možného kupce „televizní“ divize Motoroly. Na mediální povrch tak během krátké doby vyplulo nejen to, že Google chystá rozsáhlou restrukturalizaci firmy, ale že má v plánu i odprodávání některých divizí. Na druhou stranu to zase není přílišné překvapení, Motorolu Google koupil spíše jako balík patentů na ochranu Androidu.
Lenovo má mobilní ambice. Úspěšný výrobce počítačů (druhý největší, brzy nejspíše i první) hledá způsob, jak se prosadit v rostoucím segmentu chytrých telefonů. Lépe řečeno: způsob zná, ale hledá, koho koupit. Akvizice některého již existujícího výrobce je asi nejsnazší možnost, a koneckonců na ní není nic špatného. Možností je spousta: kromě Samsungu a Applu si může Lenovo brousit zuby na kohokoli.
Ve středu Apple představí nový iPhone a iOS 6. Prostor v keynote by mohl dostat i Mac Mini a periferie, které nebyly delší dobu aktualizovány. Představení „spekulovaných“ zařízení typu iPad Mini čekat spíše nemůžeme. Pokud by se Apple k jejich výrobě skutečně odhodlal, rozhodně by jim věnoval samostatnou prezentaci. Zůstaňte naladěni, středa je už za několik dnů – a my vás samozřejmě budeme informovat.
Jinak opět za týden u obrazovek počítačů, tabletů nebo mobilů, na kterých Cnews čtete.