Hlavní navigace

2D akcelerace: všechny grafiky si nejsou rovny!

27. 1. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Nejprve německý a pak i „globální“ Tom's Hardware Guide vypracoval velmi zajímavý a investigativní článek 2D, Acceleration, And Windows: Aren't All Graphics Cards Equal? Článek obsahuje kromě pěkného teoretického vysvětlení, jak to s akcelerací 2D a rozhraními ve Windows je a bylo, několik vzrušujících odhalení. Autoři jsou ale raději opatrní, a tak hned první kapitola obsahuje i pro vás důležité upozornění:

Chceme se v článku distancovat od emotivního přehánění, ačkoli si možná příznivci zeleného a červeného tábora budou při čtení protírat oči. Jelikož jsme sami nemohli uvěřit výsledkům vlastních testů, vyhradili jsme si extra čas na prověření a pozjišťování všeho tak, aby naše výsledky byly co nejobjektivnější a nejobhajitelnější. Je také důležité chápat článek jako příspěvek a pomoc těm, kdo na PC nejen hrají, ale opravdu také pracují.

O kousek dál už je odstavec podstatně odvážnější:

… pracovat s 2D grafikou pod Windows 7. Na příklad při použití Radeonu HD 5870 a posledních ovladačů jsme shledali obtížním tvořit jednoduchou vektorovou grafiku, renderovat jednoduché a složité CAD nebo dokonce jen hrát 2D hry v režimech s vyšší grafickou kvalitou.

V další části článku jsou připomenuty jen částečně opravené problémy hardwarové akcelerace AMD 780G pod Windows XP (zatímco 740G šlape dobře) a rovněž připomenuto, že problémy nemají třeba jen Radeon HD 5000, ale i novější mobilní GeForce. Každopádně při měření ve Windows 7 nebyly výjimkou ani takto vypadající grafy, kde (CPU) u grafické karty znamená vypnuté Aero a DWM:

Výkon v benchmarku Tom2D, část „čáry“. Zdroj: Tom's Hardware Guide

Autoři článku tedy majitelům Radeonů HD 5000 pro práci s 2D grafikou radí, aby si vypnuli Aero. To lze elegantně nastavit i pro jednotlivé aplikace:

V mnoha dalších 2D operacích potom grafům nejčastěji vévodila stará integrovaná GeForce 7050 a redakce THG kontaktovala jak Nvidii, tak AMD. Odpověď od AMD obsahovala přiznání, že benchmark THG obsahuje využití (2D čáry apod.), pro něž ještě AMD neudělala potřebné optimalizace a že se popravdě při testování dosud sami s podobnou věcí nesetkali (u jiných aplikací). Proto teprve tento článek THG dal AMD popud, aby si zařadila řešení do TODO. To je prý nasnadě a objeví se v některých budoucích Catalystech. Ve verzi 10.1, která by podle Terryho Makedona měla vyjít tento týden, opravu tedy ještě nečekejte.

Na jednu stranu musíme tedy AMD pochválit za nízkou spotřebu v idle, na stranu druhou už je těch problémů dohromady tedy dost. Přestože tento problém je trochu něco jiného, už nemálo majitelů DX11 Radeonů všelijaké potíže hlásilo. Kromě faux pas se 720 stream procesory u Sapphire HD 5770 (už v oné newsce je i řešení), to je nestíhání zobrazení na dva monitory při sníženém napětí (pro 2D, proto vyšší spotřeba se dvěma monitory) a poté hlavně black screeny při bootování a obyčejné činnosti jako surfování po webu u celé řady HD 5000 a nebo dokonce restarty ovladači či zatuhnutí.

MMF24

Problémy se sbírají především u už dost rozšířené řady HD 5700 v tomto vlákně fóra. Doufejme, že majitele postižených Radeonů nenechá AMD s ovladači či případně výrobci alespoň s BIOSy a dalšími návrhy karet dlouho na holičkách a také, že Nvidia v honbě za co nejnižší spotřebou Fermi v idle nenatropí něco podobného (když už se jí zřejmě něco dle slov THG „povedlo“ u mobilních grafik).

Zdroj: 2D, Acceleration, And Windows: Aren't All Graphics Cards Equal? (vzhledem k velmi zajímavému čtení o 2D akceleraci ve Windows a mnoha dalším grafům i komentářům, silně doporučujeme)

Autor článku