Novinky ve Vantage, obrázky z Performace nastavení
O minimálních požadavcích 3DMarku Vantage jsme psali už vícekrát, tady je jejich finální podoba:
- Procesor
- vyžadováno: podpora SSE2
- doporučeno: dvoujádrový procesor svým výkonem ekvivalentní alespoň Intel Core 2 Duo E6600 nebo AMD Athlonu 64 X2 6000+
- Grafická karta
- vyžadováno: plná podpora pro DirectX 10
- Monitor
- vyžadováno: 1280 × 1024 px
- doporučeno: 1920 × 1200 px (potřebné pro všechna nastavení)
- Operační paměť
- vyžadováno: minimum pro Windows Vista
- doporučeno: 2 GB a více
- Pevný disk
- vyžadováno: 1 GB volného místa na disku
- Operační systém:
- vyžadováno: Windows Vista se Service Pack 1
Až si nový 3DMark přes rozcestník na stránce www.futuremark.com/products/3dmarkvantage stáhnete, poprvé uvidíte rozhraní nápadně podobné webovému prohlížeči. Aktivace produktu rovněž poprvé probíhá přes internet. Pro další benchmarkování ale už můžete zůstat offline.
- upřednostnit obsah co nejvíce podobný hrám
- reprezentovat technologie přesně a férově
- zkoušet technologie s ohledem na budoucnost
Aby se údajně nový 3DMark vyrovnal s víceprocesorovými a vícegrafikovými (fuj) zapojeními, provedli vývojáři tyto změny:
- izolovali výsledky CPU a GPU
- snažili se pokrýt několik ve hrách používaných technik ve čtyřech dílčích testech
- vytvořili profily nastavení vizuální kvality takové, jež by měly pokrýt hardware až po naprostý highend
Technologiemi vás nebudu unavovat do detailu, zájemci je najdou v tomto whitepaperu (PDF). Vzhledem k tomu, že Windows Vista má jen zhruba každý šestý čtenář a určitě ne každý z nich má DirectX 10 grafiku, raději vám z nového 3DMarku ukážeme co nejvíce pomocí obrázků. (další obrázky najdete ve Screenshots Archive)
Tip: Nepotřebujete-li tisíce poctivě vykreslovaných objektů v pásu asteroidů, ale naopak propracovaněji působící lodě, plynulost i na DX9 kartách a také možnost spouštět i zdarma kolikrát chcete, zkuste X3: Reunion Rolling Demo.
Poslední dva do celkového skóre počítané testy jsou zaměřeny na zatížení procesoru a procesoru/PPU (fyzika):
Rozhraní, rozdíly mezi nastaveními (presets)
Asi trošku škodolibě poznamenám, že nejvíce cool je samotné rozhraní programu. To zřejmě využívá vykreslování Internet Explorer a Flash, a tak se nezřídka setkáte s chybovým hlášením o příliš dlouhém provádění skriptu apod. Ověření registračního čísla probíhá online.
Implicitním nastavením a také jediným, které si můžete v neplacené verzi 3DMarku Vantage zkusit, je Performance. To zvolí rozlišení 1280 × 1024 px, nastavení shaderů „performance“ a post-processsing 1:2. Entry se s tím nemazlí, běží v 1024 × 768, vypne efekty jako motion blur či hloubka ostrosti, nastaví nejnižší kvalitu shaderů a post-processing 1:5. Jestli se vám 3DMark Vantage v základu moc nelíbí, tak na Entry vypadá skutečně hodně hnusně.
Tabulka kousek výše ukazuje, že kvalita zobrazení se dost brutálně liší právě dle vybraného „preset“. Zatímco na Entry získáte i s běžným počítačem klidně přes 10 000 bodů, na performance bude ten stejný počítač mít bodů 3000 a na extreme se budete prát o svou tisícovku. Jeden příklad na Radeonu HD 3850 512 MB uvádím přehledně zde.
Galerie z Extreme (nejvyšší kvalita), feature testy
Protože si lepší nastavení, v němž 3DMark začne vypadat snesitelně i na větším LCD panelu, bez zakoupení licence na verzi Advanced neužijete, přináším vám galerii z tohoto nastavení (1920 × 1200 px, 4× MSAA, 16× AF, natípáno na GeForce 9800 GX2 s ForceWare 175.12, z PNG převedeno do JPEGu, pozor na velikost obrázků, které nejsou kvůli co nejlepšímu zachování kvality příliš komprimovány a mají 250–500 kB):
Poslední, co jsem vám zůstal dlužen, jsou obrázky z feature testů, tedy úzce zaměřených benchmarků na fill-rate, rychlost shaderů anebo vykreslování částicových systémů (particles). Právě test particles vypadá velice hezky, pokrok v grafice ukazují i vlajky (animace šatů, látky) či plastický terén (parallax occlusion mapping). Zbývající tři feature testy vás neohromí. Možná zpracování fill-rate testu, z něhož už zmizel propustností paměťové sběrnice karty limitovaný single-texturing test.
Škálování CPU a GPU, shrnutí dojmů
Abych si o 3DMarku Vantage udělal trochu obrázek, zkusil jsem několik kompletních testů na vícero kartách (bohužel jsem zrovna neměl po ruce silnější ATIny):
Ještě více grafických karet na čtyřjádrovém Core 2 (@ 4 GHz) otestovali na PC Games Hardware (po klepnutí zobrazíte souhrnný graf).
3DMark Vantage je určitě fajn v tom, že se daleko více hodí pro moderní GPU a test procesoru je ještě více zaměřen na to, co by vás ve hrách mohlo trápit. Všechno ostatní zatím moje sympatie nemá: grafika není už tak dechberoucí jako u předchozích dílů (postavy, co vypadají jako igráčci, kolem nichž je jakýsi glow efekt, jsou pak vyloženě hrozní – někteří moji kolegové grafiku komentovali daleko nevybíravěji), neplacenou verzi spustíte jen jednou (což nelogicky brání rozšiřování), propojení s upgradováním počítače na online prohlížeči výsledků může být matoucí a ještě test v základním nastavením favorizuje Multi-GPU zapojení, jež pak ve hrách může být daleko více svazováno úzkou sběrnicí.
Je otázkou, zda v době, kdy si lidé snadno stáhnout demo Crysis a pomocí spuštění jednoho BAT souboru snadno (a kolikrát chtějí) otestují počítač reálnou a ještě k tomu lépe než 3DMark vypadající hrou, má nějaký 3DMark smysl. Důvody pro 3DMark se vytříbily dost jasně: přehledné hromadné srovnávání, ověření výsledků a jasně dané nastavení. Uvidíme, zda si omezením neplacené verze Futuremark nepodřeže větev.
Máte-li Windows Vista a DirectX 10 grafiku, nezapomeňte se pochlubit svým výsledkem na fóru.