3DMark Vantage: první dojmy a výsledky

2. 5. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Novinky ve Vantage, obrázky z Performace nastavení

O minimálních požadavcích 3DMarku Vantage jsme psali už vícekrát, tady je jejich finální podoba:

  • Procesor
    • vyžadováno: podpora SSE2
    • doporučeno: dvoujádrový procesor svým výkonem ekvivalentní alespoň Intel Core 2 Duo E6600 nebo AMD Athlonu 64 X2 6000+
  • Grafická karta
    • vyžadováno: plná podpora pro DirectX 10
  • Monitor
    • vyžadováno: 1280 × 1024 px
    • doporučeno: 1920 × 1200 px (potřebné pro všechna nastavení)
  • Operační paměť
    • vyžadováno: minimum pro Windows Vista
    • doporučeno: 2 GB a více
  • Pevný disk
    • vyžadováno: 1 GB volného místa na disku
  • Operační systém:
    • vyžadováno: Windows Vista se Service Pack 1

Až si nový 3DMark přes rozcestník na stránce www.futuremark.com/products/3dmarkvantage stáhnete, poprvé uvidíte rozhraní nápadně podobné webovému prohlížeči. Aktivace produktu rovněž poprvé probíhá přes internet. Pro další benchmarkování ale už můžete zůstat offline.

Nový 3DMark se údajně drží těchto principů.
  • upřednostnit obsah co nejvíce podobný hrám
  • reprezentovat technologie přesně a férově
  • zkoušet technologie s ohledem na budoucnost

Aby se údajně nový 3DMark vyrovnal s víceprocesorovými a vícegrafikovými (fuj) zapojeními, provedli vývojáři tyto změny:

  • izolovali výsledky CPU a GPU
  • snažili se pokrýt několik ve hrách používaných technik ve čtyřech dílčích testech
  • vytvořili profily nastavení vizuální kvality takové, jež by měly pokrýt hardware až po naprostý highend

Technologiemi vás nebudu unavovat do detailu, zájemci je najdou v tomto whitepaperu (PDF). Vzhledem k tomu, že Windows Vista má jen zhruba každý šestý čtenář a určitě ne každý z nich má DirectX 10 grafiku, raději vám z nového 3DMarku ukážeme co nejvíce pomocí obrázků. (další obrázky najdete ve Screenshots Archive)

Tip: Nepotřebujete-li tisíce poctivě vykreslovaných objektů v pásu asteroidů, ale naopak propracovaněji působící lodě, plynulost i na DX9 kartách a také možnost spouštět i zdarma kolikrát chcete, zkuste X3: Reunion Rolling Demo.

Poslední dva do celkového skóre počítané testy jsou zaměřeny na zatížení procesoru a procesoru/PPU (fyzika):

Rozhraní, rozdíly mezi nastaveními (presets)

Asi trošku škodolibě poznamenám, že nejvíce cool je samotné rozhraní programu. To zřejmě využívá vykreslování Internet Explorer a Flash, a tak se nezřídka setkáte s chybovým hlášením o příliš dlouhém provádění skriptu apod. Ověření registračního čísla probíhá online.

 

Implicitním nastavením a také jediným, které si můžete v neplacené verzi 3DMarku Vantage zkusit, je Performance. To zvolí rozlišení 1280 × 1024 px, nastavení shaderů „performance“ a post-processsing 1:2. Entry se s tím nemazlí, běží v 1024 × 768, vypne efekty jako motion blur či hloubka ostrosti, nastaví nejnižší kvalitu shaderů a post-processing 1:5. Jestli se vám 3DMark Vantage v základu moc nelíbí, tak na Entry vypadá skutečně hodně hnusně.

Nastavení shrnuje tato tabulka přímo od Futuremarku:

Tabulka kousek výše ukazuje, že kvalita zobrazení se dost brutálně liší právě dle vybraného „preset“. Zatímco na Entry získáte i s běžným počítačem klidně přes 10 000 bodů, na performance bude ten stejný počítač mít bodů 3000 a na extreme se budete prát o svou tisícovku. Jeden příklad na Radeonu HD 3850 512 MB uvádím přehledně zde.

Galerie z Extreme (nejvyšší kvalita), feature testy

Protože si lepší nastavení, v němž 3DMark začne vypadat snesitelně i na větším LCD panelu, bez zakoupení licence na verzi Advanced neužijete, přináším vám galerii z tohoto nastavení (1920 × 1200 px, 4× MSAA, 16× AF, natípáno na GeForce 9800 GX2 s ForceWare 175.12, z PNG převedeno do JPEGu, pozor na velikost obrázků, které nejsou kvůli co nejlepšímu zachování kvality příliš komprimovány a mají 250–500 kB):

Poslední, co jsem vám zůstal dlužen, jsou obrázky z feature testů, tedy úzce zaměřených benchmarků na fill-rate, rychlost shaderů anebo vykreslování částicových systémů (particles). Právě test particles vypadá velice hezky, pokrok v grafice ukazují i vlajky (animace šatů, látky) či plastický terén (parallax occlusion mapping). Zbývající tři feature testy vás neohromí. Možná zpracování fill-rate testu, z něhož už zmizel propustností paměťové sběrnice karty limitovaný single-texturing test.

Škálování CPU a GPU, shrnutí dojmů

Abych si o 3DMarku Vantage udělal trochu obrázek, zkusil jsem několik kompletních testů na vícero kartách (bohužel jsem zrovna neměl po ruce silnější ATIny):

 

 

Ještě více grafických karet na čtyřjádrovém Core 2 (@ 4 GHz) otestovali na PC Games Hardware (po klepnutí zobrazíte souhrnný graf).

3DMark Vantage je určitě fajn v tom, že se daleko více hodí pro moderní GPU a test procesoru je ještě více zaměřen na to, co by vás ve hrách mohlo trápit. Všechno ostatní zatím moje sympatie nemá: grafika není už tak dechberoucí jako u předchozích dílů (postavy, co vypadají jako igráčci, kolem nichž je jakýsi glow efekt, jsou pak vyloženě hrozní – někteří moji kolegové grafiku komentovali daleko nevybíravěji), neplacenou verzi spustíte jen jednou (což nelogicky brání rozšiřování), propojení s upgradováním počítače na online prohlížeči výsledků může být matoucí a ještě test v základním nastavením favorizuje Multi-GPU zapojení, jež pak ve hrách může být daleko více svazováno úzkou sběrnicí.

ICTS24

Je otázkou, zda v době, kdy si lidé snadno stáhnout demo Crysis a pomocí spuštění jednoho BAT souboru snadno (a kolikrát chtějí) otestují počítač reálnou a ještě k tomu lépe než 3DMark vypadající hrou, má nějaký 3DMark smysl. Důvody pro 3DMark se vytříbily dost jasně: přehledné hromadné srovnávání, ověření výsledků a jasně dané nastavení. Uvidíme, zda si omezením neplacené verze Futuremark nepodřeže větev.

Máte-li Windows Vista a DirectX 10 grafiku, nezapomeňte se pochlubit svým výsledkem na fóru.