Společný podnik japonských společností Toyota Motor Corp. a Nihon Unisys, Tops Systems Corp., vyvíjí specializovaný integrovaný obvod (IC) pro raytracing v počítačové grafice. Cílem celkem 72 heterogenních jader v devíti projených jednotkách řízených CPU je předvést výkon 800 TFLOPS při raytracingu v rozlišení 1920 × 1080 px.
IC má být vyráběn 45nm výrobním procesem a na 750 MHz operující čipy s celkem 130 miliony tranzistory by se měly vejít do čtverce 17 × 17 mm. Celý systém by se spotřebou měl vejít do 1000 wattů, což je minimálně stejně zajímavé jako poměr výkonu k rozměrům.
Pro ilustraci: dnešní GPU jako GeForce GTX 280 přesahují 1 TFLOPS při spotřebě kolem 200 W (RV770 například v podobě Radeonu HD 4850 má stejný teoretický výkon při spotřebě kolem 110 W) a GPU zatím s raytracingem jen koketují. Kdyby novinka od Tops Systems předvedla stejný výkon i v Linpacku, prosadila by se i v žebříčku nejrychlejších superpočítačů světa. Jakého výkonu naopak dosahují superpočítače z odkazovaného žebříčku TOP500 při raytracingu mi není známo.
Toyota samozřejmě využije tento efektivní hardware při návrhu automobilů či dalších strojů ze svého portfolia, dle Tech-On má vlastní renderovací systém už od začátku 90. let. Podobné čipy rozhodně přibližují vizi raytracingu v reálném čase (i mimo serverové farmy).
Přečtěte si také:
Budoucnost 3D grafiky: GPGPU a raytracing
Nejrychlejší počítače světa: 2,45 megawatt/stroj
Zdroj: Tech-On! via Diskuzní fórum EHW