Vše se bude odvíjet od první odezvy na praktický přínos akcelerace funkcionality CS4 na grafické kartě ve srovnání s moderními procesory. Podle posledních informací se zdá, že akcelerace v CS4 nebude omezena čistě jen na GPU společnosti Nvidia (seznam kompatibilních GPU by měl odpovídat seznamu karet podporujících Pixel Bender), výjimkou bude zcela jistě Premiere se zásuvným modulem připraveným díky CUDA.
GPU akcelerace by měla do Photoshopu CS4 prostoupit nejen na úrovni filtrů, ale rovněž operace jako přiblížení/oddálení (zoom), posuv, rotace (přesněji zoom, area zoom, panning, canvas rotation) už nemají přetěžovat současné procesory, ale využít vhodnějšího čipu: GPU.
Photoshop využije GPU také pro skládání 2D a 3D a při anti-aliasingu textu i objektů. Náhled změny velikosti a stopy štětce, HDR tone-mapping a barevné převody jsou jinými příklady využití GPU. Kolega Dušan Šimonovič rychle zjistil, že prostředí Photoshopu má akceleraci díky OpenGL 2.0 a Pixel Bender běží na všech grafických kartách s podporou alespoň shader model 3.0. Dalšího urychlení se dočkáte v aplikacích After Effects (tabulka kompatibility GPU a ovladačů přímo na stránkách Adobe) a Premiere.
Do Adobe Premiere má být k dispozici plug-in Elemental RapiHD, který má přinést až sedminásobné urychlení při počítání přes GPU oproti počítání přes CPU. Detaily o tom, co přesně je srovnáváno, zatím nemám, ale logické by bylo srovnání nejrychlejšího quad-core (QX9770) s nejrychlejší GeForce (GTX 280, pro některá nasazení 9800 GX2).
Přestože to není z tiskové zprávy společnosti Nvidia jasné, budou v CS4 podporovány všechny grafické karty, jejichž ovladač zahrnuje podporu OpenGL 2.0, zrychlený převod videa pomocí modulu RapiHD bude omezen jen na Nvidia Quadro. Snad se Nvidia umoudří a povolí jej i pro GeForce zvládající CUDA (GeForce 8 a novější). Možná se více dozvíme po českém představení Creative Suite 4, které Adobe pořádá už v pondělí.
Zdroj: NVIDIA