Amazon je „nový Apple“. Ví, co a komu prodávat [komentář]

Sdílet

 Autor: Redakce

Z knihkupce tabletářem

Ještě před 17 lety byl Amazon online knihkupectvím. Brzy nato začal prodávat i filmy, hudbu, hry a software. Když už bylo jasné, že stávající média jsou v útlumu, Amazon pomaličku změnil směr. Nadále prodává zboží všeho druhu, ale zároveň pevně rozvíjí původní byznys v digitální podobě.

Pět let nazpět začal prodávat e-knihy a čtečku Kindle. První generace byly drahé, málo dostupné, technologie i samotný trh s elektronickým čtením se teprve rozvíjely. Třetí generace Kindlu (dnes Kindle Keyboard) přinesla velké zlevnění a díky tomu se stala hitem.

Kindle Whitepaper

Kindle Whitepaper, vrchol e-readerů

Dnes už Amazon prodá více knih pro Kindle než tradičních tištěných. Dokonce je už 180 000 titulů, které vyšly exkluzivně pouze pro Kindle. Na konci srpna Amazon hlásil, že se jich stáhlo už 100 milionů.

Když už tedy Jeff Bezos a jeho lidé dokázali nahradit knihy, ještě musí udělat to samé s ostatními médii, se kterými kdysi začínali – hudbou, filmy a softwarem. Na to už jsou čtečky krátké, nepohodlné, proto Amazon loni uvedl první tablet Kindle Fire. V něm dokáže prodat vše výše zmíněné. První generace tabletu byla hitem, po iPadech to byla údajně nejprodávanější placka. A to i přesto, že zařízení toho moc neumělo a Amazon ještě příliš neuměl vyladit softwarovou stránku tabletu.

Tablet je jen služba

A včera přišlo velké zemětřesení. Nové tablety byly hned tři a k tomu ještě dvě čtečky. V perexu přestavovacího článku jsme psali o pěti výstřelech a pěti zásazích. Amazon totiž uvedl pět produktů, které mají smysl, jsou přesně cíleny a ještě k tomu byly vhodně prezentovány. Přímo z úst Jeffa Bezose zazněla nejdůležitější věta večera: „Tablet je jen služba.“

Lidé prý nechtějí kupovat elektronické hračky, chtějí služby, a to každý den, týden i každý měsíc. Kindle Fire je služba. Jak to rozluštit? Amazon neprodává tablet, ale služby s ním související. Tablet je jen prostředek. Může si jej dovolit prodávat pod cenou, neboť se mu to vrátí, jakmile lidé začnou kupovat knihy, filmy, hudbu a software.

Že to nejsou jen slabá slova, dokázal cenou nového Firu. Klesla o 50 dolarů na celkových 149 dolarů. Žádný jiný velký výrobce do takového segmentu nezaútočil. Kindle Fire je základní tablet dostupný pro každého. Podle mě je to také poslední stvrzení faktu, že žádný Kindle Phone nebo jinak pojmenovaný telefon Amazon nevydá. Proč taky. Telefonní trh je rozebraný, dosud se na něm nedaří ani Microsoftu, který už do reklamy nacpal přes půl miliardy.

Akcie Amazonu po včerejšku vzrostly o 5 %

Zato svět tabletů zná jen iPad. Ostatní Galaxy Taby, Transformery atd. se prodávají mnohem hůře. Potvrdil to i sám Google. Denně aktivuje 1,3 milionu zařízení s Androidem, ale jen 70 000 z nich jsou tablety. Zde je obrovská mezera, kterou může Amazon vyplnit bezkonkurenční cenou. Za 150 dolarů nekoupíte ani pořádný telefon, natož dobře vybavený tablet. Fire útočí i na levnou čínskou produkci.

Zajímavé jsou i další dva tablety Kindle Fire HD 7 a Fire HD 8.9. Přinášejí ještě lepší výbavu, krásnější displeje, pyšní se parametry, které neurazí geeky, nadchne masy. Za všechno jmenujme třeba dvoupásmové Wi-Fi se dvěma anténami a funkcí MIMO, která zvýší rychlost bezdrátové sítě. Podle měření Amazonu je o 41 % rychlejší než iPad 3 a 53 % rychlejší než Nexus 7. (A že to bude při stahování gigabajtových filmů znát.)

Kindle Fire HD 7

Kindle Fire HD 7

A není náhoda, že proti těmto tabletům jsou nové Firy nasazeny. Menší model odpovídá cenou (199 dolarů) i výbavou Nexu 7 od Googlu. Větší model má narušit nadvládu iPadu. Tam, kde Apple začíná s cenou 499 dolarů za 16 GB model s Wi-Fi, má už Amazon druhou nejvyšší verzi s 32GB pamětí a 4G sítí. Navíc pro Američany s výhodnou nabídkou ročního předplatné internetu: za 50 dolarů dostanou 250 MB datový limit na měsíc. Základní Fire HD 8.9 už ale začíná na 299 dolarech, o stovku méně než starý iPad 2. Apple má na své straně vývojáře softwaru, větší uživatelskou základnu navyklou na jablečná pravidla, ale Amazon útočí poloviční cenou a stejně dostupnými službami. Na tohle masy uslyší. A geekové bude mít radost z povedeného železa, na které mohou nasadit třeba čistý Android.

Obyčejné čtečky ještě mají šanci

Pak tu máme obyčejný Kindle. Oproti minulé generaci bude o vous rychlejší, dostane nový font a hlavně ještě nižší cenu. Ze 79 dolarů spadla na 69. I zde Amazon pravděpodobně trochu dotuje výrobu. Má to ale dobře spočítané. Cena je tak lákavá, že potenciální kupce odradí od ostatních značek. A když už bude mít Kindle, tu a tam koupí novou knížku, ze kterých si Amazon bere provize.

K dokonalosti doveden Kindle Touch dostal název Whitepaper. Umí v podstatě pouze číst knihy, ale zato pořádně. Má jemnější displej, je podsvícený (odpadne nákup obalů s lampičkou), dotykový a déle vydrží. A je opět levnější, základní verze je za 119 dolarů. Z ostatních Nooků, Sony Readerů se tím stalo takřka neprodejné zboží.

Amazon je jako Apple, jen naoko hodnější

Takže si to zopakujme.

  • Kindle si může dovolit každý, kdo chce číst knihy. Poměr cena/výkon je neuvěřitelná.
  • Kindle Whitepaper je ukázkou, co všechno lze s e-inkovou čtečkou ještě udělat, ale přitom udržet skvělou cenu.
  • Kindle Fire má mezi tablety také neuvěřitelný poměr cena/výkon. Za 150 dolarů už většinou koupíte jen čínské šmejdy.
  • Kindle Fire HD 7 je přesně namířen proti Nexu 7 od Googlu.
  • Kindle Fire HD 8.9 má lidi odradit od iPadu. Je lépe vybaven, je menší a levnější. Je toho softwaru je méně.

V nadpisu srovnávám Amazon s Applem. Mají totiž hodně společných znaků. Apple poslední dobou nestřílí slepými. Co vydá, to je hit. Ví, co jeho fanoušci chtějí, resp. dokáže jim to opakovaně prodat. Apple se do první ligy domácí elektroniky dostal díky prodeji hudby. Amazon díky prodeji knih. I ten Jeff Bezos už pomalu vypadá jako Steve Jobs, v prezentačních dovednost se mu také vyrovná.

 

ICTS24

Amazon se však přesto v jednom pohledu velmi liší. Apple kolem sebe buduje auru výjimečnosti, luxusu, nedělá ústupky. Amazon má produkty pro každého, cenově i funkcionálně dobře odlišené. Tam, kde by Apple prodával jeden Kindle Fire a jednu e-inkovou čtečku, tam Amazon udělá několik modelových řad, aby uspokojil všechny. Subjektivně tak Amazon působí jako hodný strýček, i když je to v hloubi korporace zaměřená čistě na zisk. Jako Apple. 

Poznámka: Češi nemohou z produktů Amazonu příliš jásat. Přestože firma podniká na globální internetu, služby má úzce zaměřené prakticky jen na USA. Prodej hudby i filmů nás míjí, knihy v češtině by pro Kindly také ještě oficiálně neměly být. Snad to ale úspěch nových Kindlů změní a i my se dočkáme české podpory.