Zatímco do desktopů nová architektura procesorů AMD přichází až dnes, v noteboocích s námi procesory Jaguar, tedy řady Kabini a Temash, jsou už docela dlouho, téměř rok. Osmijádra stejné architektury najdete i v herních konzolích Xbox One a PlayStation 4. Vzhledem k nevelkému podílu na trhu se nám notebook s procesorem AMD A4-5000 dostal do rukou až teď. Dnes proto přinášíme souběžně s čerstvým uvedením desktopových CPU i malý test už zaběhlého mobilního čipu.
Uvedení Kabini a Temash přehledně shrnuje článek Honzy Olšana z května 2013:
V listopadu jsme také testovali Atom Z3740, nové čtyřjádro architektury Silvermont, který by měl být rodině Kabini a především Temash konkurentem:
Vzhledem k delší nabídce na trhu asi není namístě dlouze představovat architekturu. Jaguar je nástupcem populárního Brazosu, oproti kterému přináší o něco vyšší výkon na takt, čtyřjádrové čipy a integrovaný Radeon architektury GCN se 128 shadery.
Konkrétně náš model AMD A4-5000 je čtyřjádro na 1,5 GHz s integrovaným Radeonem HD 8330 se 128 shadery na 500 MHz. Turbo čip nepodporuje. Procesor má jednokanálový řadič podporující paměti DDR3 1600 MHz a celkově se se spotřebou vejde pohodlně do 15 W.
V dnešním testu jsme měřili výsledky na notebooku Toshiba Satellite M50D, který vás brzy (pravděpodobně zítra) čeká v recenzi více podobných levných strojů. Vzhledem k tomu, že jsme notebook s Kabini na recenzi ještě neměli, má dnešní článek sloužit jako takové zaostření na výkon levného notebooku s netradičním hardwarem. Procesor je zde párován s 4 GB jednokanálové RAM na 1333 MHz efektivně a 750GB 5400otáčkovým pevným diskem.
Pojďme se podívat na nějaké testy.
Testy procesoru
Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.
x264 benchmark HD 3.0
x264 benchmark testuje výkon procesoru při převodu videa v rozlišení 720p s použitím kodeku x264.
x264 FHD benchmark v1.0.1 64-bit
FHD benchmark také používá bezplatný x264, počítá už s 64bitovými systémy a má příjemnější rozhraní. Benchmark si můžete v připraveném vlákně v našem diskuzním fóru.
Převod WAV do MP3: LameEnc 3.99
Dva rozměrné stereo WAV (jeden 201MB, 16-bit/44 kHz, druhý 327MB 24-bit/96 kHz (L. v. Beethoven, Sonate 32 z 2L) jsou převáděny do formátu MP3.Použita je poslední stabilní verze LameEnc, VBR a kvalita extreme. LameEnc využívá instrukční sady MMX, SSE a SSE2.
Zoner Photo Studio 15 64-bit
V populárním editoru fotografií, Zoner Photo Studiu ve verzi 15, jsem dávkou upravoval padesát 8Mpx fotografií s kompresí JPEG 99. Použil jsem čtyři filtry:
- Upravit barvy (automatický kontrast)
- Automaticky vylepšit
- Odstranit šum
- Pokročilá změna rozlišení (1024 × 768 px)
Vždy jsem zapisoval až druhý průchod. Automatické zálohování obrázků jsem vypnul.
Cinebench R11.5 64-bit
Poslední verze benchmarku výkonu v Cinema 4D. Výsledek při renderingu na jediném jádru uvádíme spíše jako teoretickou zajímavost.
TrueCrypt 7.1a
Testy pochází z integrovaného benchmarku (Tools, Benchmark), velikost bufferu nastavena na 500 MB. Výsledek je průměr šifrování a dešifrování, započítáváme průměrnou rychlost všech osmi dílčích testů.
WinRAR 4.20 64-bit
Používám zabudovaný benchmark (ALT + B) se zapnutou volbou multithreading.
3DMark 11, 3DMark
3DMark 11
3DMark 11 používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.
3DMark
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Ice Storm
Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Podle Futuremarku by se mělo jednat o nástupce/alternativu k 3DMarku 06.
3DMark: Cloud Gate
Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. Použitým API je převážně DirectX 10.
3DMark: Fire Strike
Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je ale Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.
Herní testy
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool. Tu stačí nastavit podle obrázku výše a spustit test.
Far Cry 2
Far Cry 2 s enginem Dunia pracuje na API DirectX 10. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.
V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1366 × 768 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze tří průchodů.
Mafia II
Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).
Rozlišení 1366 × 768 px, vypnutý anti-aliasing, vysoké detaily, Ambient Occlusion zapnuto a APEX vypnuto. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.
V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1. Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1366 × 768 px s 4× MSAA.
Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.
World in Conflict
World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.
Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1366 × 768 px s 4× MSAA.
Hodnocení, závěr
AMD se s Kabini a architekturou Jaguar posunula zase o krok kupředu. Intel s novými Atomy architektury Silvermont nechal staré modely daleko v prachu, to samé se ovšem ještě dříve povedlo AMD s čipy Kabini a situace je tak velmi podobná jako dříve. Intel s novými Atomy má i nadále nižší spotřebu, AMD zase výkonnější grafiku i procesorovou část.
Průměrný výkon je počítán ze výsledků benchmarků Cinebench R11.5 (xCPU) 64-bit, x264 BenchMark HD v3.0, WinRAR 4.20 64-bit, Truecrypt 7.1a, Lame Encoder a Zoner Photo Studio 15 64-bit.
Ještě jednou opakuji, že AMD A4-5000 je na trhu už pár měsíců a dnešní test není ničím převratným. Vyšel spíše jako doplnění skládačky a zpětné zhodnocení produktu, který už je venku, navíc jako osvěžení mobilní sféry při uvedení procesorů do socketu AM1.
Stejně jako u Silvermontových Atomů, Pentií a Celeronů musím i u čipů Kabini zdůraznit, jak celkový dojem ze zařízení závisí primárně na použitém úložišti. Pomalý procesor a pomalý disk fungují tak nějak synergicky a výsledek je při používání Windows takřka strašný.
Přestože subjektivně byl poznat rozdíl mezi Celeronem N2810 a AMD A4-5000 ve prospěch druhého jmenovaného, pomalý disk způsobil, že oba počítače byly celkově mnohem zabržděnější než Atom Z3740 v kombinaci s flash pamětí.
Procesor k procesoru je ale AMD viditelně rychlejší. Ostatně také čipy Kabini nepotkáme v tabletech, do těch se osazuje právě pomalejší Temash.