AMD A4-5000: malé zaostření na mobilní APU z rodiny Kabini (test)

8. 4. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

AMD Kabini – krátká rekapitulace

Zatímco do desktopů nová architektura procesorů AMD přichází až dnes, v noteboocích s námi procesory Jaguar, tedy řady Kabini a Temash, jsou už docela dlouho, téměř rok. Osmijádra stejné architektury najdete i v herních konzolích Xbox One a PlayStation 4. Vzhledem k nevelkému podílu na trhu se nám notebook s procesorem AMD A4-5000 dostal do rukou až teď. Dnes proto přinášíme souběžně s čerstvým uvedením desktopových CPU i malý test už zaběhlého mobilního čipu.

Uvedení Kabini a Temash přehledně shrnuje článek Honzy Olšana z května 2013:

V listopadu jsme také testovali Atom Z3740, nové čtyřjádro architektury Silvermont, který by měl být rodině Kabini a především Temash konkurentem:

Vzhledem k delší nabídce na trhu asi není namístě dlouze představovat architekturu. Jaguar je nástupcem populárního Brazosu, oproti kterému přináší o něco vyšší výkon na takt, čtyřjádrové čipy a integrovaný Radeon architektury GCN se 128 shadery.

AMD A4-5000

Konkrétně náš model AMD A4-5000 je čtyřjádro na 1,5 GHz s integrovaným Radeonem HD 8330 se 128 shadery na 500 MHz. Turbo čip nepodporuje. Procesor má jednokanálový řadič podporující paměti DDR3 1600 MHz a celkově se se spotřebou vejde pohodlně do 15 W.

AMD A4-5000

V dnešním testu jsme měřili výsledky na notebooku Toshiba Satellite M50D, který vás brzy (pravděpodobně zítra) čeká v recenzi více podobných levných strojů. Vzhledem k tomu, že jsme notebook s Kabini na recenzi ještě neměli, má dnešní článek sloužit jako takové zaostření na výkon levného notebooku s netradičním hardwarem. Procesor je zde párován s 4 GB jednokanálové RAM na 1333 MHz efektivně a 750GB 5400otáčkovým pevným diskem.

Pojďme se podívat na nějaké  testy.

Testy procesoru

Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.

x264 benchmark HD 3.0

x264 benchmark testuje výkon procesoru při převodu videa v rozlišení 720p s použitím kodeku x264.

x264 FHD benchmark v1.0.1 64-bit

FHD benchmark také používá bezplatný x264, počítá už s 64bitovými systémy a má příjemnější rozhraní. Benchmark si můžete v připraveném vlákně v našem diskuzním fóru.

Převod WAV do MP3: LameEnc 3.99

Dva rozměrné stereo WAV (jeden 201MB, 16-bit/44 kHz, druhý 327MB 24-bit/96 kHz (L. v. Beethoven, Sonate 32 z 2L) jsou převáděny do formátu MP3.Použita je poslední stabilní verze LameEnc, VBR a kvalita extreme. LameEnc využívá instrukční sady MMX, SSE a SSE2.

Zoner Photo Studio 15 64-bit

V populárním editoru fotografií, Zoner Photo Studiu ve verzi 15, jsem dávkou upravoval padesát 8Mpx fotografií s kompresí JPEG 99. Použil jsem čtyři filtry:

  • Upravit barvy (automatický kontrast)
  • Automaticky vylepšit
  • Odstranit šum
  • Pokročilá změna rozlišení (1024 × 768 px)

Vždy jsem zapisoval až druhý průchod. Automatické zálohování obrázků jsem vypnul.

Cinebench R11.5 64-bit

Poslední verze benchmarku výkonu v Cinema 4D. Výsledek při renderingu na jediném jádru uvádíme spíše jako teoretickou zajímavost.

 

TrueCrypt 7.1a

Testy pochází z integrovaného benchmarku (Tools, Benchmark), velikost bufferu nastavena na 500 MB. Výsledek je průměr šifrování a dešifrování, započítáváme průměrnou rychlost všech osmi dílčích testů.

WinRAR 4.20 64-bit

Používám zabudovaný benchmark (ALT + B) se zapnutou volbou multithreading.

3DMark 11, 3DMark

3DMark 11

3DMark 11 používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

 

Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.

 3DMark

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

3DMark: Ice Storm

Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Podle Futuremarku by se mělo jednat o nástupce/alternativu k 3DMarku 06.

 

3DMark: Cloud Gate

Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. Použitým API je převážně DirectX 10.

 

3DMark: Fire Strike

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je ale Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

Herní testy

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool. Tu stačí nastavit podle obrázku výše a spustit test.

Far Cry 2

Far Cry 2 s enginem Dunia pracuje na API DirectX 10. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.

V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1366 × 768 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze tří průchodů.

Mafia II

Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).

Rozlišení 1366 × 768 px, vypnutý anti-aliasing, vysoké detaily, Ambient Occlusion zapnuto a APEX vypnuto. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.

V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1.  Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1366 × 768 px s 4× MSAA.

 

Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.

 

World in Conflict

World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.

Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1366 × 768 px s 4× MSAA.

Hodnocení, závěr

 

AMD se s Kabini a architekturou Jaguar posunula zase o krok kupředu. Intel s novými Atomy architektury Silvermont nechal staré modely daleko v prachu, to samé se ovšem ještě dříve povedlo AMD s čipy Kabini a situace je tak velmi podobná jako dříve. Intel s novými Atomy má i nadále nižší spotřebu, AMD zase výkonnější grafiku i procesorovou část.

Průměrný výkon je počítán ze výsledků benchmarků Cinebench R11.5 (xCPU) 64-bit, x264 BenchMark HD v3.0, WinRAR 4.20 64-bit, Truecrypt 7.1a, Lame Encoder a Zoner Photo Studio 15 64-bit.

Ještě jednou opakuji, že AMD A4-5000 je na trhu už pár měsíců a dnešní test není ničím převratným. Vyšel spíše jako doplnění skládačky a zpětné zhodnocení produktu, který už je venku, navíc jako osvěžení mobilní sféry při uvedení procesorů do socketu AM1.

Stejně jako u Silvermontových Atomů, Pentií a Celeronů musím i u čipů Kabini zdůraznit, jak celkový dojem ze zařízení závisí primárně na použitém úložišti. Pomalý procesor a pomalý disk fungují tak nějak synergicky a výsledek je při používání Windows takřka strašný.

AMD A4-5000
Toshiba Satellite M50D

Přestože subjektivně byl poznat rozdíl mezi Celeronem N2810 a AMD A4-5000 ve prospěch druhého jmenovaného, pomalý disk způsobil, že oba počítače byly celkově mnohem zabržděnější než Atom Z3740 v kombinaci s flash pamětí.

ICTS24

 

Procesor k procesoru je ale AMD viditelně rychlejší. Ostatně také čipy Kabini nepotkáme v tabletech, do těch se osazuje právě pomalejší Temash.