CrossFire na Radeonech to má asi nahnuté, AMD říká, že se na něj „už nebude soustředit“

23. 8. 2019

Sdílet

Když vyšly minulý měsíc Radeony RX 5700 generace Navi (s novou architekturou RDNA), objevila se v recenzích jedna věc, která možný leckde zapadla. Navi – nebo alespoň zatím vydané grafiky této generace – vůbec nepodporují CrossFire. To už u AMD dlouho nepotřebuje žádné konektory a můstky, ale u Navi zřejmě podpora prostě nebyla implementována. A vypadá to, že věci možná jinak nebudou ani v případných výkonnějších highendových Radeonech s touto novou architekturou, které jsou údajně v přípravě. Šéfka AMD Lisa Su se účastnila tento měsíc konference Hot Chips, kde firma prezentovala vedle Zenu 2 také architekturu Navi. Přitom padla otázka na budoucnost CrossFire a odpověď asi více méně dokládá, že tato technologie už asi není na pořadu dnes a podporu už asi v budoucnu čekat nemusíme. Odpověď sice nebyla nijak přímá v tomto směru, ale mezi řádky to tak skutečně vypadá. Přeloženo: „Popravdě, software jde dopředu rychleji než hardware, řekněme že CrossFire není významnou prioritou“.

To be honest, the software is going faster than the hardware, I would say that CrossFire isn't a significant focus.

Ačkoliv toto nezní nějak fatálně, je třeba mít na paměti, že lidé ve vedení firmy v takovýchto situacích často používají dost silné eufemismy. Pokud by s CrossFire byly nějaké další plány, ať už třeba jeho zpětné zprovoznění na Navi, nebo spíš jeho podpora na jiném highendovějším GPU, řekla by CEO spíše něco ve stylu „CrossFire neopouštíme, v budoucnu o něm od nás uslyšíte“. Když takovéto, byť stále nekonkrétní ujištění nepřišlo, pravděpodobně se tím potichu přiznává, že už se s technologií moc nepočítá.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 01

ICTS24

Zbude asi jen Explicit Multiadapter v DirectX/Vulkanu

Není to asi překvapivé, neboť Multi-GPU ve stylu CrossFire již bylo na ústupu předtím. Metoda spřažení dvou grafik, kdy rozdělení práce probíhá uvnitř vrstvy ovladačů a hra ho nemusí řešit, v posledních letech v řadě her vůbec nefungovala (což asi také přispělo k zániku dvojčipových grafik, jaké předtím ATi a AMD pravidelně produkovaly, a s o něco menší četností i Nvidia). Místo toho je propagována metoda nazvaná Explicit Multiadapter, jež je možná v nízkoúrovňových API jako je DirectX 12. V tomto případě se o rozložení práce stará samotná hra či její engine, která přímo vidí a řídí všechna spřažená GPU, místo toho, aby toto řešily ovladače. Tento explicitní Multi-Adapter AMD na Radeonech dál podporuje, ale jeho implementace je vždy na bedrech autorů hry, takže asi nebude tak populární, jako původní ovladačové multi-GPU.

Nvidia zatím SLI, což je název obdobné technologie u grafik GeForce, dále podporuje a aktuální GPU Turing pro něj dokonce používají novou konektivitu NVLink, která je převzatá ze serverových výpočetních akcelerátorů Tesla. Ovšem i u Nvidie se hovoří o určitém útlumu, kdy už před časem byla opuštěna podpora pro SLI víc jak dvou karet. Vypadá to, že řada novinářů/pozorovatelů očekává útlum i zde, takže by podle nich mohla Nvidia SLI také opustit a ponechat jen podporu pro Explicitní Multi-Adapter implementovaný ve hrách. Smysl by to dávalo mimo jiné proto, že tento režim používá menšina zákazníků, ale na straně ovladačů asi vyžaduje poměrně mnoho práce. Ovšem jestli plány tímto směrem opravdu směřují, potvrzeno není a je klidně možné i to, že tu SLI ještě řadu let vydrží.

Galerie: Prezentace GPU architektury RDNA/Navi a Radeonů RX 5700 z E3 2019