AMD oplácí Intelu. Přetáhlo mu šéfinženýra GPU, stojícího za architekturou PowerVR

10. 7. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce

V Intelu v poslední době dochází k určité personální obměně. Nešlo jen o spektakulární rezignaci šéfa Briana Krzanicha, už předtím pod jeho vedením firma (v níž historicky docházelo hlavně k internímu povyšování dlouhodobých zaměstnanců) začala přetahovat různé manažery a experty od konkurentů. Pozoruhodné i v určitém smyslu pikantní bylo zejména, když se do těchto pozic dostalo několik osob z AMD – nejdřív Raja Koduri coby šéf GPU, pak Jim Keller (který však mezitím byl v Tesle), nedávno přibyl ještě Chris Hook z marketingu Radeonů. Fandové AMD to mohli vnímat jako určité uznání, ale také jako ohrožení odlivem mozků ke konkurenci. Teď ale pro změnu menší z obou velkých konkurentů toto vyzobávání Intelu trochu vrátil a přetáhl zase někoho z modrého táboru k sobě.

AMD do svého grafického týmu odlákalo Martina Ashrona, jehož jméno vám asi nic říkat nebude, ale v GPU divizi Intelu figuroval hodně vysoko, podle LinkedIn byla jeho celá klasifikace „Vice President, Core and Visual Computing Group, Chief Engineer, VTT and Director of Hardware and Co-Director of Architecture, VPG“. Kromě viceprezidentských titulů měl tedy pod palcem jak vývoj hardwaru, tak i architektonickou koncepci a byl šéfinženýrem. Možná je dobré dodat, že „Core and Visual Computing Group“ je přesně ta grafické divize (ovšem s potenciálně rozšiřující se působností), kterou nyní vede Raja Koduri.

Je celkem možné, že Martin Ashton odešel i proto, že se mu nástupem Raji Koduriho, který se stal jeho nadřízeným, zablokovala cesta k postupu, případně už neměl takovou moc nad rozhodováním o směřování vývoje grafik Intel. Nebo šlo prostě o neshody.

Martin Ashton Martin Ashton

Dlouholeté zkušenosti z PowerVR

AMD tímto posílí svůj vlastní tým o někoho, kdo má zkušenosti odjinud, což zvlášť v případě přímých konkurentů může být prospěšné. Martin Ashton ovšem nebyl v Intelu veterán, ve firmě totiž je teprve od roku 2016. Do té doby byl výkoným vice prezidentem pro změnu v Imagination Technologies a jeho divizi mobilních grafik PowerVR. V této firmě strávil přes 25 let a údajně má na vývoji grafického portfolia PowerVR významný podíl. Z Imagination odešel krátce předtím, než se firma dostala do problémů tím, že ztratila jako klienta Apple.

ICTS24

I toto angažmá a zkušenosti tedy asi mělo AMD v hledáčku. Martin Ashton nastoupí na pozici s hodností korporátního vice prezidenta. Firma uvádí, že jeho naverbování je součástí snah vybudovat silný grafický tým pod vedením Davida Wanga (což je veterán ATi, který se do vedení grafické divize vrátil letos v lednu ze Synaptics), a to jak z vlastních dosavadních zaměstnanců, tak nových posil zvenku. Ashton by měl tedy být podřízeným Davida Wanga.

3D akcelerátor založený na architektuře PowerVR, devadesátá léta (Zdroj: GPU-tech.org) 3D akcelerátor založený na architektuře PowerVR, devadesátá léta (Zdroj: GPU-tech.org)

Pro AMD by mohlo možná být obzvlášť cenné, že Martin Ashton má zkušenosti s návrhem úsporných GPU architektur, primárně zaměřených na mobilní použití, kde je spotřeba prioritní. Vzhledem k tomu, že trhu PC dnes dominují notebooky a spotřeba GPU je zároveň kvůli omezenému TDP omezujícím faktorem i pro velké desktopové grafiky, by tyto zkušenosti mohly mít obzvláštní přínos. AMD má v současnosti u svých GPU deficit v poměru výkonu a spotřeby proti Nvidii, které naopak zkušenosti s mobilními SoC Tegra dovolily získat jako zákazníka Nintendo s konzolí Switch. Pokud by se tedy skrz Ashtona podařilo do týmu Radeon vpravit něco z mobilních schopností PowerVR, mělo by to červeným GPU prospět.