Včera jsme vydali test AMD A6-4400M, nového APU Trinity. Kromě dvou jader procesoru v čipu najdete taky integrovaný Radeon HD 7520G
Každý grafický čip potřebuje svou videopaměť na odkládání textur, VRAM, diskrétní grafické karty mají vlastní, integrované GPU si ukusují ze systémové RAM. V tom je taky často jejich slabina, propustnost pamětí DDR3 zapojených na základní desce nemusí moderním IGP stačit. Celkovou propustnost pamětí určuje šířka sběrnice a frekvence pamětí, ty se spolu násobí.
Máte-li zapojený jediný fyzický paměťový modul, je šířka sběrnice 64 bitů, zapojíte-li dva do dvoukanálového zapojení neboli dual-channelu, bude k nim procesor, nebo v našem případě GPU, přistupovat přes 128bitovou sběrnici, zdvojnásobí se tak rychlost.
(GPU-Z neukazuje některé parametry zrovna přesně)
My jsme včera integrovaný Radeon HD 7520G testovali se 4 GB paměti DDR3 na 1600 MHz v jediném slotu a tedy v jednokanálovém zapojení.
1× 4 GB DDR3 1600 MHz
- šířka sběrnice je 64 bitů
- frekvence pamětí je 1600 MHz efektivně, tedy 1600 bitů za sekundu po jediném bitu sběrnice
- propustnost pamětí je tedy 12,8 GB/s
Dnes jsem vyzkoušel dvoukanálové zapojení. Protože jsem neměl k dispozici další modul SO-DIMM DDR3 na 1600 MHz, pouze na 1333 MHz, a paměti nemůžou běžet na různém taktu, snížil jsem rychlost pamětí na 1333 MHz a zapojil dva 4GB moduly do dvoukanálového zapojení.
2× 4 GB DDR3 1333 MHz
- šířka sběrnice je 128 bitů
- frekvence pamětí je 1333 MHz efektivně, tedy 1333 bitů za sekundu po jediném bitu sběrnice
- propustnost pamětí je tedy 21,3 GB/s
Propustnost pamětí tedy vzrostla o 67 %. Pomohlo to grafice v APU? Je jasné že ano, ale o kolik?
Grafy: 3DMark 06, Vantage a 11
3DMark 06 je starším herním benchmarkem, dobře ukazuje na výkon ve starších hrách z doby kolem roku 2006-2007. Testujeme ve standardním nastavení, tedy v rozlišení 1280 × 1024 px.
3DMark 06
body (více je lépe)
3DMark Vantage je podobným nástrojem od Futuremarku, jen o dva roky novějším, používá DirectX 10 a už se tu pracuje s fyzikálními výpočty. Testujeme v základním nastavení, tzn. v rozlišení 1280 × 1024 px v profilu Performance, výsledky jsou tak ve tvaru Pxxxx.Níže najdete i graf GPU Score.
3DMark Vantage
Performance
body (více je lépe)
3DMark Vantage
Performance – GPU Score
body (více je lépe)
3DMark 11 je nejnovějším benchmarkem od Futuremarku, pracuje s DirectX 11 a pokročilou fyzikou i trochou teselace. Testujeme v základním nastavení v profilu Performance, výsledky jsou tedy ve tvaru Pxxxx.
3DMark 11
Performance
body (více je lépe)
3DMark 11
Performance – Graphics Score
body (více je lépe)
Grafy: Far Cry 2, World in Conflict, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Far Cry 2 je starší, nicméně náročnou a technologicky poměrně pokrokovou hrou (na svou dobu). Notebookům dává i dnes pěkně na frak. Testujeme v rozlišení 1366 × 768 px, v DirectX 10, na maximální možné detaily s 4× MSAA, Small ranch, dva průchody - zaznamenáváme průměr.
Far Cry 2
1366 × 768 px, 4× MSAA, Ultra high, DirectX 10
[fps, vyšší je lepší]
World in Conflict testujeme opět v 1366 × 768 px, s 4× MSAA, na detaily very high při DirectX 10, ručně ještě přenastavím AF na hodnotu 16×.
World in Conflict
1366 × 768 px, 4× MSAA, very high, DirectX 10
[fps, vyšší je lepší]
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Přidávám ještě výsledek ze STALKERu. Pro srovnání potom i graf porovnání Monsteru s opravdovým herním highendem.
Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.
V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1. Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1366 × 768 px s 4× MSAA. Zapisuji průměr ze čtyř průměrných hodnot fps z různých průchodů.
Tabulka s výsledky, procentuální porovnání, závěr
Závěr
Včera jsem uváděl integrovaný Radeon HD 7520G jako jednu z předností APU Trinity, v dnešním testu jsme si mohli ověřit, že výkonem, jaký předvádí s jedním paměťovým modulem to zdaleka nekončí a stačí dokoupit ještě jeden a hned se ve hrách vyhoupnete o 40 % výše.
AMD A6-4400M, Radeon HD 7520G 1× DDR3 1600 MHz |
AMD A6-4400M, Radeon HD 7520G 2× DDR3 1333 MHz |
Dvoukanálové paměti jsou lepší o (%) |
|
Cinebench R11.5 (OpenGL) | 16,64 fps | 21,68 fps | + 30 % |
3DMark 06 | 3804 | 5352 | + 41 % |
3DMark Vantage | P1989 | P2830 | + 42 % |
3DMark Vantage: GPU Score | 1761 | 2698 | + 53 % |
3DMark 11 | P594 | P747 | + 26 % |
3DMark 11: Graphics Score | 548 | 681 | + 24 % |
Far Cry 2 | 13,1 fps | 19,2 fps | + 47 % |
World in Conflict | 9 fps | 12 fps | + 33 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat | 5,25 fps | 7,75 fps | + 48 % |
Průměr | + 38 % |
U Intelu to samozřejmě platí také, proto uvádím v grafech vždy, jestli je integrovaná grafika měřená s pamětmi v jednokanálovém nebo dvoukanálovém zapojení. Zatímco Intel tu a tam najdete se dvěma moduly, u AMD je dvoumodulových notebooků jako šafránu. Zrovna HP zpravidla svoje ProBooky dodává s jedním modulem. V běžném použití to nepoznáte, ale integrovanou grafiku to dost omezuje. Při dnešních cenách pamětí DDR3 bych to ale nebral jako nevýhodu, spíše jako bonus – možnost snadného rozšíření a navýšení výkonu.
Podle her to vypadá, že si AMD drží výkonovou korunu na poli integrovaných grafik v procesoru. Zatímco se Intel se svou HD Graphics 4000 vyšvihl celkem vysoko, na Radeon HD 7520G to obvykle nestačí, a to je jen GPU se 192 Stream procesory, takový Radeon HD 7660G bude úplně o něčem jiném.