Google tuto středu pořádal speciální mítink věnovaný chystaným novinkám Androidu. Ukázal další drobky k Honeycombu (Android 3.0), druhá změna se dotýká Android Marketu, ale o tom až příští týden.
Loni na podzim Google nepřímo vyzval výrobce, aby s vývojem vlastních tabletů počkali, než bude připravena i samotná firma z Mountain View. Samsung a další asijští výrobci lepili tablety ze starých Androidů, které pro větší úhlopříčky a nový hardware nebyly optimalizovány. Samsung to vyřešil alespoň vlastním Marketem, čínské odPady™ tohle vůbec neřešily, zkrátka roztáhli lowendový telefon do větších rozměrů.
Tablety oficiální zasáhne až Honeycomb. Vývojové prostředí už počítá s vyšším rozlišením i novým hardwarem (vícejádrové procesory a další čipy) a hlavně má přizpůsobené uživatelské rozhraní a ne jen roztažené telefonní UI. A také má silného partnera –americkou Motorolu – která svým desetipalcovým tabletem Xoom zřejmě bude udávat směr podobně jako telefony Google Nexus. Výrobců finálních řešení bude jistě více, ale pokud se Google s Honeycombem ukáže na nějaké akci, Xoom je vždy u toho.
A protože hardware i dílenské provedení je podle ohlasů na dobré úrovni, systém podle obrázků a videí také vypadá k světu, můžeme směle tvrdit, že Apple iPad dostane první vážnou konkurenci. Budeme mluvit o Androidu obecně, i když vlastně porovnáváme operační systém (Android) a kompletní zařízení (iPad s iOS).
Co je nového?
Plocha a notifikace
Základní plocha připomíná desktopové systémy. Hlavní lišta se přesunula dolů, je na ní čas, ikonky, notifikace a tři hlavní tlačítka (zpět, domů a přepínání aplikací). Ta hardwarová totiž budou chybět (alespoň Xoom vepředu žádná nemá). Osobně se mi moc nelíbí provedení tlačítek, protože Zpět vypadá jako šipka doleva a Domů jako šipka nahoru. Asi je to tak i myšleno…
Hlavní plocha Androidu láká především na widgety. Miniaplikace jsou i ve starších systémech, ale až na větším tabletu dostane většina z nich smysl. Na malém displeji telefon se na widget stejně moc informací nevleze a musíte řešit kompromisy (na jednu plochu hodit kalendář, na druhou záložky a pár ikon). Velká plocha uchová i dva větší widgety, několik ikony a ještě zbude místo. Díky vícedotykovému displeji můžete v obou widgetech rolovat najednou, nezávisle.
Notifikace se také přesunuly dolů, když někdo napíše, ihned uvidíte avatar a krátký vzkaz. Při přehrávání hudby na pozadí můžete přivolat základní tlačítka pro ovládání.
Roztáhnutím notifikační lišty se dostanete ke všem hlavním událostem. Na druhém obrázku jsou vidět rychlá nastavení (zamykání polohy displeje, jas, letadlový mód apod.).
Fragmenty, Gmail v akci
Fragments je nový framework pro tvorbu aplikací. Je to vlastně modulární systém, ve kterém můžete přizpůsobovat aplikace pro různá rozlišení a velikosti obrazovek. V případě aplikace pro Gmail se stará o tři okna: seznam složek, obsah složky (seznam zprávy) a text zprávy. Na mobilu se ve stejné aplikaci ukáže vždy jen jedno okno a na další se budete muset přepnout táhnutím do boku. Tablet zobrazí dvě části a ovládání už připomíná desktopovou aplikaci, kterou ale můžete ovládat prsty.
Součástí fragments je i horní lišta, která mění svou funkci v závislosti na tom, co děláte. Když označíte e-maily, přibydou tlačítka pro přesun pod jiné štítky/složky atd. Díky fragments funguje i přetahování prstem.
Grafický engine Renderscript celý ve 3D
Rozhraní systému je akcelerováno podobně jako kompozitní plochy (Aero, Quartz nebo Compiz) na desktopu. Vývojáři mohou využít příslušných API i pro efektní zobrazení v katalogu videí nebo knih, kdy náhledy posunutím prstu rolují jako válec.
Pěkným 3D „iPad-like“ efektem je listování stránky v e-knize. Obrázek to krásně nezachytí, na videu to vypadá tak reálně, že mnozí z vás by určitě slinili prsty :-).
Další ukázkou bylo nové rozhraní fotoaparátu. Fotit s tabletem je sice velká divočina, ale jde to. Ovládací kolečko odkazuje na svět digitálních foťáků, ale spoušť nahrazuje ťapnutí na displej. Ve focení ale revoluci nezpůsobí, Google jen ukazuje, že to umí (protože iPad nefotí).
Honeycomb a nové Androidy s výkonnými procesory a grafickými akcelerátory budou mít i herní ambice. Představovaná po-všem-střílečka Monster and Madness sice neměla nijak detailní modely a na velkém displeji nevypadala příliš pěkně (prý ale využívá stejný základ jako verze pro PS3), ale hýbala se svižně a ten oheň stál za to.
To realtime strategie Great Battles in History mě podle videa přesvědčila více. Sice si nedovedu přestavit složitější RTS bez myši (k tabletu ovšem půjde připojit), ale nějakým způsobem to opravdu fungovalo. I grafika už byla sympatičtější.
Videohovory budou
Gtalk konečně přinese hlas i obraz. Sice chvíli trvalo, než Google ukázal, že to opravdu funguje (druhá strana byla pořád offline), ale povedlo se. Aplikace vypadá sexy, ale widgety na ploše už ne. Zabírají moc místa, přitom ani nejde vidět stav kontaktů.
Poslední ukázkou byla aplikace zpravodajství CNN. Zatímco ostatní média se předhánějí v tom, kdo dříve zaútočí na iPady, CNN ukázalo sympatickou aplikaci pro Android. Vypadá jako trochu hezčí webová stránka, protože to vlastně je trochu hezčí webová stránka. Ale technologické pozadí nás nemusí zajímat, hlavně když je kvalitní obsah proložený kvalitní formou (dobrá typografie, obrázky, videa…).
Přímo v aplikaci fungovalo i živé vysílání, zajímavější ale byla součást iReporter. Hyperlokální a crowdsourcingové zpravodajství tímto získá úplně nový rozměr. iReporter má přístup ke kameře, takže potenciální skoro-novinář může vyfotit/natočit aktualitu, přidat pár popisků a hned se objeví na stránkách CNN (zřejmě až projde rukama editora). Odpadne ořezávání, převádění formátů, ukládání na YouTube, e-maily, textové editory a další pomocný software.
Honeycomb pouze pro tablety?
To je vše, co bylo ve středu k Androidu 3.0 zmíněno. Zatím stále nevíme, jestli je Honeycomb určen pouze pro tablety. Někteří novináři kategoricky tvrdí, že ano. Já bych byl opatrnější, protože Google říká, že Honeycomb byl v této podobě optimalizován pro tablety, ale nikoliv, že nepodporuje telefony. Tomu napovídá i trik s SDK Preview, kde při nastavení nižšího rozlišení dojde ke změně UI z tabletového na tradiční telefonní.
Pokud by na mobilech postupovala dvojková řada a Android 3.x by byl pro tablety, znamenalo by to další tříštění už tak dost fragmentované platformy. Ale vzhledem k tomu, že vývoj aplikací bude shodný a systémy jsou v základu také v podstatě stejné, myslím, že už se bude pokračovat pouze od verze 3.0 nahoru. Změny z 2.3 na 3.0 jsou možná větší než při přechodu z 1.6 na 2.1, takže nové číslování by bylo logické. A chystané Ice Cream už bude třeba Android 3.1.
Další informace, které nezazněly v tomto článku, můžete najít na stránkách vývojářů Androidu zde a zde. Jsou ale určeny především tvůrcům aplikací.
Pokud vás text na nový Android dostatečně nenalákal, ještě můžete kouknout na první půlhodinu videa z keynote, pohyblivé obrázky jsou oproti těm statickým asi tááákhle |-------------------| lepší.
Druhá polovina se týká webového Android Marketu, ale o tom až příští týden. Zůstaňte naladěni.