Výsledky NPD ukazují jasného lídra, kterým je RIM/BlackBerry s podílem 36 %. Druhé místo s 28 % drží Android a Apple OS je až bronzový s podílem 21 % trhu. Zatímco ostatní platformy v grafu klesají, Android jde nahoru. Jako každý průzkum má však i tento několik trhlin a cestiček, jak tato čísla interpretovat.
Statistiky prodejů NPD, zdroj: All Things Digital
NDP tvrdí, že pořadím zamíchaly akce Verizonu, který začal zviditelňovat BlackBerry Curve a androidí Motoroly Droid a Droid Eris. Trumfem konkurenčního operátora AT@T je jedině iPhone, neboť mají s Applem exkluzivní smlouvu. Tamní zákazníci, kteří k AT&T přejít nechtějí, se musí podívat jinde nebo koupit iPhone v Evropě. Jen pro pořádek, největším operátorem je AT&T (32 %) pak Verizon Wireless (30 %), T-Mobile (17 %) a Spring (15 %). Trpaslíci jako Tracphone započítáni nejsou.
Apple se bouří
První zádrhel je ve způsobu měření. NPD dělal každý měsíc online výzkum na 150 000 spotřebitelech (tedy bez firemních zákazníků). Složení skupiny prý odpovídá skutečnému vzorku Ameriky napříč všemi demografickými oblastmi.
Na Wall Street Journal se krátce nato objevila reakce Applu.
„Je to velmi omezený průzkum provedený na 150 000 amerických uživatelích, kteří odpovídali v online dotazníku, a vůbec neodpovídá 85 milionům iPhonům a iPodům Touch v celosvětovém měřítku,“ řekla mluvčí Applu Natalie Harrisonová na zprávu NDP. „Měli jsme rekordní čtvrtletí, co se týče prodejů iPhone, který vzrostl o 131 %. S naším novým systémem iPhone OS 4.0, který přijde brzy, to nevypadá, že by nás konkurence dohnala.“
Dostáváme se k jádru pudla. NPD porovnává čísla celých platforem, tedy Apple OS, BlackBerry a Google Android. První dva tvoří pouze jedny firmy, smartphony s Androidem dělá Google, Motorola, HTC a další. Průzkum se navíc vztahuje pouze k prodejům za první kvartál a ještě k tomu pouze v Americe. Apple reaguje celosvětovými statistikami s celkovým počtem prodaných zařízení. Jenže do toho plete i iPod Touch, který sice běží na stejném systému i hardware jako iPhone, ale za smartphone jej považovat nemůžeme. Volá totiž maximálně přes Skype a podobné služby.
To, že Apple nabízí své telefony pouze jedinému AT&T a nikdo jiný přístroje se stejným systémem nenabízí, není úplně košér argument. Je to jejich firma a podmínky, ale jako zákazníka mě pozadí nemusí zajímat. Do statistik se spíš promítnulo očekávání nového iPhone 4G (HD) a také nasycení trhu. Čísla NPD tak budou zajímavější na podzim, kdy bude nový iPhone na světě.
Další čísla a čáry
comScore provádí pravidelný průzkum také, ale započítává všech 234 milionů Američanů nad 13 let, kteří mobil vlastní. Mezi mobily obecně je iPhone až šestý. Co se týče smartphonů, Apple je druhý s velkým náskokem před Windows Mobile i Androidem. Ale i z této tabulky lze vyčíst, že zastoupení Applu o desetinku kleslo, zatímco Android strmě roste.
Zastoupení smartphone platforem v USA, zdroj: All Things Digital
Společnost IDC provádí průzkum na celosvětovém trhu, ale zaměřuje se na konkrétní výrobce, nikoli platformy. Meziročně vzrostl zájem o smartphony o 56,7 % a největší část koláče drží Apple, jehož prodeje se zdvojnásobily. Ostatní výrobci také hlásí růst. Jedničkou je stále Nokia, která dominuje v Evropě se Symbianem, RIM na druhém místě drží především postavení v USA a Apple je zase až třetí.
Zastoupení smartphonů celosvětově, zdroj: IDC
Resumé
- Jednotlivé statistiky si neprotiřečí, ale záleží, v jakém kontextu se použijí.
- Zastoupení Applu s Americe stagnuje, možná je to nasyceným trhem, možná očekáváním nové gerenace iPhone.
- Celosvětově roste oblíbenost chytrých telefonů a největší nárůst hlásí Apple.
- V USA je čím dál populárnější platforma Android, ve světě čísla neznáme, ale předpokládám, že také. Zařízení s Androidem budou přibývat, třeba Vodafone už útočí s modelem za čtyři tisíce.
- Těžko věřit statistikám, které sami nezfalšujeme, že? :-)
Zdroje: NDP, Wall Street Journal, All Things Digital, IDC