Anno 2070: kouzelná grafika, co karty potrápí

13. 12. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Anno 2070: z historie do nového tisíciletí

Je to už ohrané, ale u většiny nových her se dnes už nedá začít jinak – Anno 2070 je dalším pokračováním úspěšné série strategických her a přímým pokračováním titulu od Realted Designs, který asi znáte z naší metodiky pro testování grafických karet – Anno 1404.

Hra běží na neznámém InitEngine, který alespoň podle diagnostiky v MSI Afterburner dokonce běží v režimu DirectX 11 (jestli to má oproti DX9 nějaký přínos i na vizuální stránce hry ale není jasné). Hra má pohádkovou a velmi detailní grafiku a neschází snad žádný podstatný z dnes již běžně používaných efektů zlepšujících vizuální stránku s výjimkou těch nejnovějších. Hra díky tomu vypadá skvěle a má i jedinečnou atmosféru.

-0010

I když ten pohádkový nádech grafiky, za který mohou opary, mlhy a záře světel, se tentokrát na rozdíl od svých předchůdců ze středověku zase tolik nehodí. Nový díl je totiž situovaný do „nepříliš“ vzdálené budoucnosti, kdy tající ledovce zvedly hladiny moří a na Zemi zůstaly jen malé ostrůvky země.

Stejně jako Anno 1404 je při vysokém nastavení detailů nové Anno velmi náročné (ostatně je to i důvod, proč je Anno 1404 v testovací metodice pro grafické karty). Přestože je hra a samotné prostředí velmi detailní a velmi živé, vázne to především na grafické kartě a procesor se moc nezapotí (byť hra dokáže obhospodařovat více jader najednou).

Systémové požadavky jsou podle specifikací na Steamu následující:

  • operační systém: Windows® XP / Windows Vista® / Windows® 7
  • procesor: 2 GHz Intel® Core™2 Duo nebo AMD Athlon™ 64 X2 či lepší
  • paměť: 2 GB (doporučené 4 GB)
  • grafická karta: 512 MB, kompatibilní s DirectX® 9.0c a Shader Model 3.0 či vyšším
    • karty podporované v době uvedení:
      • ATI Radeon™ X1000/HD 2000/3000/4000/5000/6000 series
      • NVIDIA® GeForce® 7/8/9/100/200/300/400/500 series
  • DirectX: 9.0c
  • pevný disk: 5 GB
  • zvuk: podporující DirectX 9.0c
  • periferie: myš a klávesnice kompatibilní s MS Windows
  • internetové připojení: nutné pro registraci, stálé širokopásmové připojení pro multiplayer

Testovací sestava

Pro měření jsem použil sestavu, kterou jsme dali dohromady speciálně kvůli herním testům. Klíčové komponenty, desku a procesor, už jste mohli na Extrahardware.cz potkat ve starších testech grafických karet. Je postavená na svého času nejlevnějším čtyřjádru pro platformu LGA 1366 – Core i7-920 a základní desce Gigabyte GA-X58A-UD5 s čipovou sadou Intel X58.

  • procesor: Intel Core i7-920, 2,66@3,70 GHz (19×195 MHz), 4 (8) jader, deaktivovaný HT
  • základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS F7d)
  • grafická karta: GeForce GTX 580 (ref. takty), 3072 MB GDDR5
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-2000 MHz @ 1560 MHz
  • pevný disk: Seagate Barracuda 7200.12, 160 GB
  • optická mechanika: LG DVD-RW
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Enermax Hoplite
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NF-P14
  • OS Windows 7 x64

Grafické karty Nvidie jsem testoval na poslední betaverzi ovladačů 290.36, grafické karty AMD jsou testované na posledním hotfixu ovladačů Catalyst 11.11c s Catalyst Application Profiles 11.11 CAP 3.

Kvalita vody, kvalita efektů, kvalita textur, kvalita osvětlení

Vliv nastavení detailů na kvalitu obrazu jsem zjišťoval na dvou scénách vždy v klasickém režimu na střední zoom, jak jej asi nejčastěji uvidíte při hraní, a v režimu pohlednice.

S ohledem na vyšší nároky při maximálních detailech jsem testoval na GeForce GTX 580. Obrázky jsou vždy seřazeny od nejlepšího k nejhoršímu.

Kvalita vody

Na nejvyšších detailech je voda krásně modelovaná (mimochodem vypadá skvěle zejména pokud se na vlnách pohupují lodě). Na nejnižší detaily už zmizí nejen odlesky, ale i vlny a z vody je taková neforemná louže čehosi hustého.

-0001
-0002
-0003
originál | originál | originál

-0004
-0005
-0006
originál | originál | originál

-0007
-0008
-0009
originál | originál | originál

-0010
-0011
-0012
originál | originál | originál

Kvalita efektů

Mění kvalitu částicových efektů, s horším nastavením se zjednoduší například kouře.

-0013
-0014
-0015
originál | originál | originál

-0016
-0017
-0018
originál | originál | originál

-0019
-0020
-0021
originál | originál | originál

-0022
-0023
-0024
originál | originál | originál

Kvalita textur

Netřeba pitvat, snad jen dodám, že poznat je to až při větším přiblížení, při izometrickém pohledu ze střední vzdálenosti si rozdílu prakticky nevšimnete, vidět je zblízka a hlavně v režimu pohlednice. Nemá smysl snižovat (alespoň ne v první vlně), při běžném hraní to moc výkonu nepřidá.

-0025
-0026
-0027
originál | originál | originál

-0028
-0029
-0030
originál | originál | originál

-0031
-0032
-0033
originál | originál | originál

-0034
-0035
-0036
originál | originál | originál

Kvalita osvětlení

Mění nastavení osvětlení scény, s vyšší kvalitou se přidává dynamické osvětlení, stíny ale i odlesky a osvětlení od okolních objektů. Patří k položkám, které mají na výkon pozorovatelný, ale nepříliš velký vliv.

-0037
-0038
-0039
originál | originál | originál

-0040
-0041
-0042
originál | originál | originál

-0043
-0044
-0045
originál | originál | originál

-0046
-0047
-0048
originál | originál | originál

Antialiasing, mraky, pevná pozice slunce, kvalita terénu

Anti-aliasing

Vyhlazování hran blíže nespecifikovanou metodou, soudě dle malého rozdílu ve výkonu a vyhlazování textur jde o některou z metod celoobrazovkového vyhlazování přes pixel shadery na hotovém obraze.

-0049
-0050
originál | originál

-0051
-0052
originál | originál

-0053
-0054
originál | originál

-0055
-0056
originál | originál

Mraky

Nesouvisí s oblohou nebo mraky na obloze, ale vypíná tenkou vrstvu či spíše opar, který se převaluje nad městem. Trochu je vidět na první sadě snímků, ale jinak si jich všimnete spíš při pohybu. Jsou totiž opravdu decentní a ničemu nevadí, při posunu a rotaci obrazu naopak zlepšují prostorový dojem. Na výkon tato položka nemá vliv, záleží spíš na tom, jestli vám nepřekáží.

-0057
-0058
originál | originál

-0059
-0060
originál | originál

-0061
-0062
originál | originál

-0063
-0064
originál | originál

Pevná pozice slunce

Celkem zbytečná položka. Upíchne slunce na jednom místě, ale asi jinak, než byste čekali. Když je vypnutá, stíny nemění polohu vůči kameře a jsou natočené vždy jedním stejným směrem. Při otáčení kamery se tak točí kolem objektů a vypadá to nepřirozeně. Opět jde o položku, která tu není pro zlepšení výkonu, ale týká se spíše chování grafiky.

-0065
-0066
originál | originál

-0067
-0068
originál | originál

-0069
-0070
originál | originál

-0071
-0072
originál | originál

Kvalita terénu

Nevšiml jsem si, že by se nastavením nějak měnila kvalita modelů země či skal nebo množství objektů, měnily se pouze textury. S vyšpším nastavením překrývají základní texturu další, díky čemuž nepůsobí terén tak monotónně.

-0073
-0074
-0075
originál | originál | originál

-0076
-0077
-0078
originál | originál | originál

-0079
-0080
-0081
originál | originál | originál

-0082
-0083
-0084
originál | originál | originál

Kvalita objektů, kvalita stínů, závěrečné zpracování scény, anisotropické filtrování, globální nastavení


Kvalita objektů

Rozdílů v kvalitě objektů si nejspíš nejlépe všimnete na čtvrté sadě fotografií. Tato položka mění výjimečně to, co byste čekali – kvalitu objektů. S vyšším nastavením roste u modelů počet polygonů a přibývají detaily.

-0085
-0086
-0087
originál | originál | originál

-0088
-0089
-0090
originál | originál | originál

-0091
-0092
-0093
originál | originál | originál

-0094
-0095
-0096
originál | originál | originál

Kvalita stínů

Stíny můžete mít neostré, ostré a nebo žádné. S ohledem na to, že jde u menších objektů běžně o placičky o velikosti několika pixelů, působí přirozeněji snad i jednodušší ostré stíny. Na hranách je stejně mírně rozmázne vyhlazování. Nejkvalitnější měkké stíny jsou oproti ostrým stínům znatelně náročnější na výkon, výsledek přitom vypadá kvůli výraznému rozmáznutí hran méně přirozeně.

-0097
-0098
-0099
originál | originál | originál

-0100
-0101
-0102
originál | originál | originál

-0103
-0104
-0105
originál | originál | originál

-0106
-0107
-0108
originál | originál | originál

Závěrečné zpracování scény

Jestli vám připadá název tohoto nastavení záhadný, vězte, že jde o post-processing. S posouváním se aktivují efekty jako hloubka neostrosti (je vidět zejména v režimu pohlednice), bloom (světlejší „opar“ v okolí světel), pod vysokým nastavením se přidává ambient occlusion.

Záhadou je pro mě nejvyšší nastavení, které musíte zvolit ručně, protože se při zvolení globáního nastavení neaktivuje. Na snímaných scénách jsem neměl pocit, že by mělo na něco výrazný vliv, zato se hodně propadala snímková frekvence. Možná zapíná kvalitnější metodu AO (a odpovídal by tomu i propad výkonu), protože při odečtení obou obrazů a ztmavení světlých odstínů jsou nějaké rozdíly vidět. Jenže stíny navíc jsou tak slabé, že se po přimíchání k vyrenderovanému a barvami hýřícímu obrazu úplně ztratí.

Jde o položku, která má největší vliv na výkon, určitě nedoporučuji nastavit nejvyšší detaily (ostatně i samotné globální nastavení detailů tuto položku nastavuje nejvýše na vysoké).

-0109
-0110
-0111
-0112
originál | originál | originál | originál

-0113
-0114
-0115
-0116
originál | originál | originál | originál

-0117
-0118
-0119
-0120
originál | originál | originál | originál

-0121
-0122
-0123
-0124
originál | originál | originál | originál

Anisotropické filtrování

Zvedá kvalitu (ostrost) textur zobrazených hlavně pod ostrým úhlem vůči kameře. V dnešní době má s ohledem na malý propad ve výkonu a velký rozdíl v kvalitě hlavně u pravidelných textur smysl snižovat jen pokud už není kde brát. Vliv na výkon je u průměrně rychlých karet minimální.

-0125
-0126
-0127
-0128
originál | originál | originál | originál

-0129
-0130
-0131
-0132
originál | originál | originál | originál

-0133
-0134
-0135
-0136
originál | originál | originál | originál

-0137
-0138
-0139
-0140
originál | originál | originál | originál

Celkové nastavení kvality

A konečně ještě co se stane, pokud upravíte jen celkové nastavení. Zleva doprava jde o velmi vysoké, vysoké, střední a nízké detaily.

-0161
-0162
-0163
-0164
originál | originál | originál | originál

-0165
-0166
-0167
-0168
originál | originál | originál | originál

-0169
-0170
-0171
-0172
originál | originál | originál | originál

-0173
-0174
-0175
-0176
originál | originál | originál | originál

 

Srovnání výkonu grafických karet v rozlišení 1680 × 1050, 1920 × 1200 a 2560 × 1600

Pro srovnání výkonu jsem využil úvodní animovanou sekvenci ke třetí misi ze druhé kapitoly kampaně pro jednoho hráče, která byla z prvních dvou kapitol, které jsem prošel, nejnáročnější. Během hry zejména z větší vzdálenosti je průběh snímkové frekvence stabilnější a nedochází k takovým propadům snad s výjimkou situací, kdy se chcete kochat režimem pohlednice někde, kde zuří požáry. Při běžném hraní s odstupem od plochy je snímková frekvence obvykle vyšší. 

Karet je trochu míň než obvykle, když si hra vyžádala po výměně jedné z karet v pořadí třetí aktivaci, tak jsem znervózněl a obavy ze zablokování hry před dokončením ostatních částí článku rošády s kartama ukončil a věnoval se testování vlivu nastavení detailů na výkon.

Závěrečné shrnutí a galerie screenshotů

V dnešní době už je na PC dobré vše, co nezavání konverzí konzolové akční střílečky nebo arkády, a spousta hráčů na PC proto bude mít nové Anno 2070 určitě rádo.

Krkem mi ale lezla protipirátská „ochrana“, která se i s drobnější změnou, jako je výměna grafické karty, dožadovala zadání sériového čísla a opětovné aktivace (zřejmě při přechodu z GeForce na Radeon a naopak, když jsem prostřídal několik Radeonů po sobě, tak si nestěžovala). S ohledem na to, že je možné na jedno číslo aktivovat tři PC (a netuším, jestli výměnu karty bere hra jako plnohodnotnou aktivaci) a pak je zapotřebí na podpoře žádat o reset, jsem s tím moc neexperimentoval.

Jak jsem již předestřel v úvodu, hra využije vícejádrové procesory, ale nijak významně je netýrá (alespoň při vyšším nastavení detailů, kde dostává zabrat hlavně grafická karta). V případě Core i7-920 se dokonce jen výjimečně zvedala frekvence jader na maximum, většinou stačila i spodní hranice taktů a vytížení jednotlivých jader se pohybovalo kolem 30 %.

Anno 2070 gallery-0021

Zato grafické karty dostanou pořádně zabrat. Pokud ale nenastavíte u post processingu maximální detaily, které neměly aspoň u testovaných scén žádný pozorovatelný přínos na kvalitě, jsou snesitelné. U slabších karet z nižší střední třidy už ale budete muset v plném HD rozlišení sáhnout na nastavení detailů.

Trochu mi vadilo jen občasné zadrhnutí při „švenkování“ kamery ať už v animovaných sekvencích nebo při posuvu kamery během hry, které se objevovalo i v případě jinak plynulých snímkových frekvencí. U strategií to ale není na rozdíl od akčních her nějaké drobné zadrhnutí kvůli dotahování textur nebo objektů nic, co by se nedalo zkousnout.

Některé efekty jsou trochu kontroverzní, takže se nebojte experimentovat s nastavením – možná, že právě vám bude víc vyhovovat přeostřený obraz bez aury kolem světel a decentně rozmáznutého obrazu, kterým se vývojáři snažili navodit klidnější atmosféru.

Za poskytnutí licence děkujeme společnosti Playman.cz

playman logo

Anno 2070 gallery-0001
Anno 2070 gallery-0002
Anno 2070 gallery-0003
Anno 2070 gallery-0004
originál | originál | originál | originál

Anno 2070 gallery-0005
Anno 2070 gallery-0006
Anno 2070 gallery-0007
Anno 2070 gallery-0008
originál | originál | originál | originál

Anno 2070 gallery-0009
Anno 2070 gallery-0010
Anno 2070 gallery-0011
Anno 2070 gallery-0012
originál | originál | originál | originál

Anno 2070 gallery-0013
Anno 2070 gallery-0014
Anno 2070 gallery-0015
Anno 2070 gallery-0016
originál | originál | originál | originál

Anno 2070 gallery-0017
Anno 2070 gallery-0018
Anno 2070 gallery-0019
Anno 2070 gallery-0020
originál | originál | originál | originál

Anno 2070 gallery-0021
Anno 2070 gallery-0022
Anno 2070 gallery-0023
Anno 2070 gallery-0024
originál | originál | originál | originál

bitcoin_skoleni

Anno 2070 gallery-0025
Anno 2070 gallery-0026
Anno 2070 gallery-0027
Anno 2070 gallery-0028
originál | originál | originál | originál

Anno 2070 gallery-0029
Anno 2070 gallery-0030
Anno 2070 gallery-0031
originál | originál | originál

Autor článku