Indikátor signálu iPhonu 4, zdroj: Apple
Druhou ránou byla kritika Consumer Reports, která nové pojetí antény jednoznačně odsoudila. Výrobci totiž nesmí nutit uživatele, aby začali telefon držet „nějak jinak“. Apple už dříve reagoval oficiální zprávou, že problém je pouze softwarového charakteru a bude vyřešen v aktualizaci iOS 4 (viz nedáno Mobilovinky). Jenže to byla pouze část potíží, protože systém ukazoval více čárek, než tomu bylo ve skutečnosti. Hardware ale takto vyřešit nemohli, pokud telefon držíte v levém spodním rohu za specifických podmínek (určité pásmo GSM, slabší pokrytí v daném místě), může to znamenat úplnou ztrátu signálu. To Apple dříve nepřiznal, a proto ta neustálá mediální masáž. Apple ale podnikl jisté kroky.
Steve ukázal, jak ho správně chytit do ruky
Asi půlhodinový záznam konference si můžete pustit zde (potřebujete Safari a QuickTime).
Když Steve Jobs přišel na pódium s trochu ustaraným výrazem, pronesl, že chtějí dělat jejich uživatele šťastnými. Apple se prý vždy zaměřoval pouze na uživatele, a kdo to neví, nezná Apple. iPhone 4 je možná nejlepším produktem, co kdy vydali. Během třech týdnů prodali více než tři miliony telefonů. To nemá obdoby. Zahraniční média (Wired, Engadget, PC World a dokonce i Consumer Reports) jej označili za smartphonu číslo jedna. (Poznámka autora: teď mu vliv médii přišel vhod.)
Za problém tak trochu mohou právě média, která po celou dobu prodeje neustále ukazovala na špatnou anténu. Jobs vtipně celou kauzu označil jako „Antennagate“. Jestli znáte americkou historii, mediální aféra Watergate nakonec stála hlavu tehdejšího prezidenta Nixona. Šéf Applu ale rozhodně nikam neodchází.
Když si prý pustíte YouTube, najdete spoustu videí, které zachytily stejné anténové potíže i na Nokii, Motorole a dalších. Dříve z toho nikdo aféru nedělal. Apple proto případ vyšetřil a otestoval několik dalších přístrojů. Na plátně ukázal několik dalších výrobců rozdílných operačních systémů, kterých se to týká také. A spousty dalších.
zdroj: Apple
HTC Droid Eris, Samsung Omnia II, BlackBerry Bold 9700 mají svá slabá místa a signál může spadnout na jednu nebo žádnou čárku. Jen indikátor je prý někdy pomalejší. Zatímco na navýšení signálu reaguje ihned, výpadky ukazuje až po několika vteřinách (zvlášť u posledních Samsungu). Telefony prý nejsou dokonalé a správný návrh je výzvou pro všechny výrobce.
Apple tomu na webu věnoval zvláštní stránku apple.com/antenna.
Výrobce investoval sto milionů dolarů do stavby 17 testovacích místností a spolupracuje s 18 vědci a odborníky přes antény. Více udělat nemohli, protože zákony fyziky obelstít neumí. Zatím :-).
Na zákaznickou linku AppleCare si stěžovalo pouze 0,55 % uživatelů. Lidé jsou s novým telefonem spokojenější, iPhone 3GS v krátké době vrátilo 6 % z nich, iPhone 4 jen 1,7 %.
Jak z toho ven?
I zmiňovaný Consumer Reports uznal, že řešením jen nevodivý kryt telefonu. I při první oficiální prezentaci iPhonu jej Jobs zmiňoval. Jeho název Bumper spíš odkazuje na hlavní funkci – tlumení nárazu při pádu, ale vedlejším účinkem je také lepší příjem. Apple jej všem zákazníkům pošle zdarma (pokud telefon koupí do 30. září), pokud už jej mají, dostanou za něj peníze zpět. Také mají možnost vrátit peníze za celý přístroj (do 30 dní od nákupu).
O obal může zažádat každý uživatel na speciální stránce, kterou Apple spustí tento týden.
- Na závěr ještě Steve Jobs zmínil nový update iOS 4.0.1, který řeší špatnou indikaci signálu.
- Do příště spraví senzor proximity (zhasnutí displeje při přiložení telefonu i uchu kvůli snížení spotřeby).
- Bílý iPhone 4 se dostane do prodeje na konci července.
- 30. července se iPhone začne prodávat v dalších 17 zemích (Austrálie, Rakousko, Belgie, Kanada, Dánsko, Finsko, Honkong, Irsko, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Norsko, Nový Zéland, Singapur, Španělsko, Švédko, Švýcarsko). Česko nebo Slovensko chybí, zřejmě si musíme počkat do podzimu (září nebo říjen).
Jedna z testovacích místností, zdroj: Apple
Ostatní výrobci se zlobí
Magazín ArsTechnica sbíral stížnosti ostatních výrobců. Kromě RIM (BlackBerry) a HTC se ozvala také finská Nokia, kterou sice Apple neproměřoval, ale zmínil ji v souvislosti s problémy. To se jim samozřejmě nelíbilo a jednotně reagovali, že Apple nemůže svádět nepovedený design na ostatní.
RIM (via CrackBerry): „Je nepřijatelné, aby Apple hodil svůj debakl i na nás. Snaží se ovlivnit veřejné mínění a odvrátit pozornost od skutečných problémů. RIM už 20 let nabízí nejúčinnější antény v oboru a neustále se snaží předejít výpadkům hovorů i v oblastech se slabým signálem. Uživatelé BlackBerry k tomu ani nepotřebují žádný zvláštní obal.“
Nokia (via NokiaBlog): „Nokia už desetiletí pracuje na co možná nejlepších anténách, vždyť už přes 12 lety jsme jako první uvedli telefon s integrovanou anténou (Nokia 8810). Zkoumali jsme tisíce hodin, jak lidé své mobily drží. Na návrzích pracovalo mnoho odborníků, a pokud jsme vybírali mezi designem přístroje a výkonem antény, vždy jsme zvolili druhou možnost. Proto některé přístroje mají anténu na spodní i vrchní straně.“
HTC (via Pocket-lint): Oficiální reakci ještě nemají, magazínu ale sdělili jasná čísla. Zatímco u Applu si na problémy se sginálem stěžovalo 0,55 % uživatelů, na lince HTC to bylo jen 0,016 %.
iPhone Bumper, zdroj: Apple
Apple z toho ani jinak vybruslit nemohl. Bumper zdarma je chvályhodný krok, problém se vyřeší, ale telefon už pak nevypadá tak dobře. K čemu všechen ten stylový design, když jej nakonec „zabije“ kus gumy. Mimochodem, v e-shopu je momentálně nabízen zdarma, dříve to bylo 29 amerických dolarů. Pokud by o něj skutečně zazážadil všichni majitelé i ti budoucí do konce září, Apple přijde o spoustu peněz. V jen v tuto chvíli (3 miliony iPhonů 4) to dělá skoro 90 milionů dolarů. Výrobcí cena je ale samozřejmě mnohem nižší.
Zdroj: ArsTechnica, Apple