Takhle to vypadá dnes. Procesor i grafické jádro mají alokovanou svoji část paměti, do níž vzájemně nemohou. Když procesor dokončí svou část výpočtu, musí data zkopírovat do paměti GPU stejně, jako by je posílal přes sběrnici PCI Express samostatné kartě. Pokud bychom nehráli hru, ale prováděli náročné výpočty přes Direct Compute nebo OpenCL, jakmile by GPU dokončilo svou práci, data by se opět kopírovala zpátky do paměti procesoru. To stojí čas a drahocenné pracovní cykly paměťového řadiče a pamětí. Tomuto principu fungování se jinak říká NUMA – non-uniform memory architecture.
Spása v podání AMD se nazývá hUMA. Heterogenní uniformní paměťová architektura znamená, že CPU a GPU sdílí celou paměť jako jeden adresní prostor. Namísto kopírování dat stačí předat pointer. Procesor a grafické jádro si tak výpočet mohou přehazovat bez jakéhokoliv prodlení. Unifikovanou paměť bude mít i Playstation 4, takže řešení bude nepochybně výhodné i ve hrách. Tím spíš, pokud se vývojáři na PS4 naučí používat akceleraci pomocí GPU i pro jiné věci než jen grafiku. Příznivou zprávou pro všechny je, že hUMA funguje čistě hardwarově, nezávisí tedy na podpoře ze strany operačního systému ani kompilátorů, a bude fungovat i ve virtualizovaném prostředí.
Sjednocení adresovatelného prostoru by mělo fungovat dokonce i mezi procesorem a samostatnou grafickou kartou, nicméně si asi dokážete představit, že přes sběrnici PCI Express to nebude zdaleka tak rychlé a elegantní. AMD také potvrdilo, že Kaveri bude podporovat paměti DDR3 i GDDR5 a oba typy bude moci sdílet mezi různá výpočetní jádra (tím se zřejmě myslí CPU i GPU). Že bychom se přece jenom dočkali počítače s hlavní pamětí typu GDDR5? Všechny pochybnosti budou rozptýleny někdy ve druhé polovině roku, kdy bude APU Kaveri oficiálně vydáno.
Zdroj: The Tech Report