Asrock Ion 330: HTPC s dvoujádrovým Atomem

28. 7. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Asrock Ion 330 se představuje

Asrock, tradiční výrobce nejroztodivnějších základních desek, se rozhodl zachytit hned první vlnu Ion mánie a připravil si pro ni hned velmi těžký kalibr. Dvoujádrový Atom 330 doplněný 2 GB paměti DDR2 a 320GB pevným diskem. Tím se Asrock teoretictrackky dostává na výkonnostní špici mezi aktuálně prodávanými nettopy, protože ty většinou obsahují jen jednojádrový Atom 230, 1 GB a 160GB disk.

Samotným srdcem je pak nově uvedený čipset Nvidia MCP7A s integrovaným grafickým jádrem GeForce 9400. To mu zaručuje bezproblémovou akceleraci HD videa, rozhraní HDMI 1.3 s 7.1 LPCM a dostatečný výkon pro méně náročné hraní i novějších herních titulů. Pokuse se budete chtít o Ionu dozvědět více, odkážu vás na jeho první podrobný test, který udělal Lukáš Václavík.

Hned na první pohled zjistíte, že Ion 330 je velmi kompaktní zařízení, jehož rozměry určuje především použitá základní deska a optická mechanika. Tou se také Asrock odlišuje od ostatních nettopů, protože ty ve valné většině optickou mechaniku ignorují. Asrock svůj výtvor dodává ve dvou barevných provedeních – černé a bílé.

Na přední straně naleznete pouze optickou mechaniku, spouštěcí tlačítko a nasávací mřížku. Velmi mi zde chyběly alespoň dva USB porty, které konkurence naopak nabízí. Zadní strana je naopak na příděl portů velmi štědrá a najdete zde 6× USB, 3× analogové audio (5.1 výstup) doplněné optickým výstupem, HDMI a D-Sub port. K úplné dokonalosti zde chybí snad už jen FireWire. V příslušenství navíc najdete kromě menšího napájecího adaptéru i redukci HDMI–DVI, takže nepřijdete ani o toto rozhraní.

Pohled dovnitř

Pohled dovnitř

Celá konstrukce je velmi pevná a dobře promyšlená. Nad základní deskou je v jednom výsuvném modulu umístěná optická mechanika i pevný disk, takže jejich výměna je jen otázkou několika málo minut. Stačí povolit dva šroubky na horním krytu a pak dva šroubky tohoto modulu, který pak jednoduše vysunete ven. Tím se vám zároveň otevře pohled na celou základní desku, v níž budete moci snadno vyměnit paměti. Asrock použil dva 1GB moduly DDR2-800 Elixir, což je již pro provozování HTPC dostatečná kapacita.

Povolením dalších sedmi šroubků budete moci odejmout zadní plech, na němž trůní 5cm větráček. Tuto proceduru bych doporučoval provést co nejdříve po zakoupení Ionu 330, protože tento mrňous dokáže produkovat poměrně silný rámus. A to i při zvolení profilu Silent v BIOSu. Buďto jej můžete zkusit zregulovat nějakým odporem, nebo rovnou vyměnit. K dalšímu snížení hluku bych doporučoval vyříznout zadní hustou mřížku a nahradit ji drátěným ochranným krytem (pokud vůbec nějakým). Uvnitř pak ještě najdete jeden 3cm větráček, který ale již tak velký hluk negeneroval. Otázkou ale je, jak dlouho mu to vydrží.

 

Možnosti k rozšiřování konfigurace zde příliš nejsou a omezují se na výměnu pamětí, pevného disku, případně optické mechaniky za Blu-ray variantu. Touto výměnou byste již získali skutečně plnohodnotné HTPC s možností přehrávání Blu-ray

Testovací sestava

Testovací sestava

V dnešním porovnání již najdete celkem tři sestavy. Asrock Ion 330 nyní porovnáváme s dříve otestovanou referenční sestavou a Acerem AspireRevo R3600. Postupně budou do srovnání přibývat další modely, např. s kombinací Atom + Intel G945.

Systém a ovladače

  • Windows 7 RC1 32 bit, build 7100
  • GeForce 190.38

Systém a ovladače

  • Windows Vista Home Premium 32b SP1
  • ATI Catalyst 9.5
  • GeForce 185.85
Diagnostika
  • CPU-Z 1.52
  • DXVAChecker
  • GPU Caps Viewer 1.7.0
  • GPU-Z 0.3.4
Testy CPU
  • Fritz Chess Benchmark
  • WinRAR 3.71
  • Cinebench R10
  • Blender 2.48
  • POV-Ray v3.6
  • Paint.NET 3.22
  • wPrime 2.0
  • Everest Ultimate 4
Testy propustnosti HDD a RAM
  • HD Tach 3.0.1.0
  • Everest Ultimate 4
  • CrystalDiskMark 2.2
Komplexní benchmarky
  • PCMark Vantage
Hry
  • Half-Life 2: Lost Coast (full)
  • Trackmania Nations Forever (full)
  • World in Conflict (demo)
  • Devil May Cry 4 (demo)
  • Crysis (demo)
  • Unreal Tournament 3 (demo)
  • Enemy Territory: Quake Wars (demo)
Herní benchmarky
  • 3DMark 06
  • 3DMark Vantage
  • Lightsmark 2008
Multimédia
  • lame 3.97
  • x264 Benchmark HD 2.0
  • PowerDVD 9 Ultra
  • MPC HC 1.2.1095
  • Windows Media Player 9
  • Badaboom Media Converter 1.1.1
  • vReveal
  • MeGUI 0.3.1.1043
  • AviSynth 2.5.7

BIOS a možnosti nastavení

BIOS a možnosti nastavení

Hned na první pohled je v BIOSu vidět, že Ion 330 dělala firma, která má s výrobou základních desek již nějaké zkušenosti. Kromě základních položek zde totiž najdete i poměrně bohaté možnosti pro taktování procesoru i integrované grafiky.

První záložka je věnována pouze informacím o systému. Druhá s názvem Smart pak slouží k flashování BIOSu, ukládání nastavení a méně zdatní overclockeři zde mohou vyzkoušet jednoduché přetaktování procesoru. Teoreticky můžete Atom přetočit až o 500 MHz, což bych ale příliš nedoporučoval.

Ladiče systémů bude určitě velmi zajímat položka Advanced. V ní můžete taktovat procesor, paměti i integrovanou grafiku. Rozsahy položek jsou na Atom více než dostatečné. V položce Chipset Settings lze upravit základní hodnoty časování pamětí, takt grafického jádra i shader procesorů a napětí procesoru, pamětí a čipsetu.

Milovníky ticha pak bude jistě zajímat položka Fan Control. i když na první pohled vypadá velmi optimisticky, s osazeným větráčkem raději nic nečekejte. I při nastavení režimu Silent se větráček po chvíli v systému rychle roztočí a vytvoří monotónní zvukovou kulisu. Proto jej doporučuji co nejrychleji vyměnit. Mile mě pak u takového produktu překvapila možnost ukládání profilů BIOSu, což doposud úspěšně ignorují i některé desktopové základní desky.

Kompletní fotogalerie

Kompletní fotogalerie

Ion 330 odhalen CPU-Z a GPU-Z

CPU-Z

V sestavě byl osazen dvoujádrový Intel Atom 330, jehož pracovní frekvence je 1,6 GHz. Obě jádra podporují HyperThreading, takže celkem dokáže Atom zpracovat až čtyři vlákna. Vzhledem k tomu, že ale používá architekturu In-Order, žádné výkonnostní orgie nečekejte. Pořád je to ale lepší, než s jednojádrovým Atomem 230, který najdete ve většině nettopů. Výkonnostní nárůst pocítíte zejména ve Windows 7, které jsem na Asrock nainstaloval.

GPU-Z

Na Ion byla i posledně v době testu dostupná verze
GPU-Z ještě krátká. Takty ukazuje správně, 256 MB paměti bylo rovněž
přiděleno, jádro obsahuje 16 stream procesorů. Frekvence GPU se
dynamicky měnila: v nečinnosti 200 MHz, během přehrávání videa nebo
prací s akcelerovaným Vista Aero se zvyšovalo na 300, 350 MHz, v
nejvyšší zátěži pak 450 MHz.

GPU Caps Viewer

Práce v systému

Práce v systému

Na počítač jsem nainstaloval 32bitovou verzi systému Windows 7 RC1. Asrock je totiž dodáván buďto bez systému, nebo s Windows XP. Oproti dříve testovanému Aceru Revo s Windows Vista získal Asrock o dvě desetiny lepší bodové hodnocení.


Acer AspireRevo


Asrock Ion 330

Co se týče odezvy systému a jeho startu, tak byl dle měření Asrock na tom podstatně lépe než Acer. Bylo to ale dozajista dáno nejen silnější konfigurací, ale také použitým operačním systémem. Zatímco na Aceru byl systém Windows Vista, na Asrocku byly Windows 7 RC1.

 

V portable verzi Firefoxu 3.0.11 (stahujte zde) jsme pomocí webového benchmarku GUIMark
vyzkoušeli, jak si systém poradí s vykreslování grafiky pomocí Flashe,
JavaScriptu a HTML. Renderuje se pořád jedna scéna, pokaždé v jiném
jazyce, výsledkem je průměrný počet fps.

Herní testy

Herní testy

Pomalé
grafiky nemá smysl trápit ve vysokých rozlišení se zapnutým
vyhlazováním hran (anti-aliasing – multi-sampling). U her jsme jako
optimum nastavili rozlišení 1280 × 720 (800) px a nízké detaily.
Podobné rozlišení by se mělo objevit u nových minibooků s úhlopříčkou
jedenáct palců a k moderním plochým LCD nebo plazmovým televizím se
také hodí. Na Full HD v novějších hrách si zatím musíme s IGP nechat
zajít chuť.

Abyste si výkon mohli porovnat i s vlastní sestavou,
zvolili jsme do metodiky především demoverze her a podrobném návodu vám
poradíme jak je nastavit, aby výsledky byly porovnatelné. Hry mají
většinou vlastní benchmarky, není proto potřeba složitější postup s
ukládáním fps pomocí FRAPSu. Všechny dema naleznete na některém z DVD
příloh ExtraHardware Speciál, nebo na internetu.

Half-Life 2: Lost Coast

Jednu
z nejkrásnějších ukázek schopností Source engine, tech demo Half-Life
2: Lost Coast, můžete získat zdarma, a to hned několika způsoby. Buď
společně s některou Half-Life her na Steamu, nebo v rámci promo nabídky
ATI i Nvidia. Stačí mít nainstalovaný Steam klient s aktivním účtem
navštívit adresu http://www.steampowered.com/ati_offer1a/ (pro karty ATI) nebo http://www.steampowered.com/nvidia/ (pro karty Nvidia) a po kliknutí na „Get It Now“ postupovat dále.

Source
engine byl od počátku výborně optimalizovaný, přesto HDR a další
pokročilé fičůry dají kartě zabrat. U všech položek jsme nastavili
hodnoty Low. 

Integrovaný benchmark spustíte v hlavní nabídce kliknutím na „Video stress test“, audio komentář vypnutý.

Bohužel tento test mi jako jediný pod Windows 7 vždy skončil chybovým hlášením a tak si zde alespoň prohlédněte výsledky Aceru porovnané s referenční sestavou.

World in Conflict

Jediná
strategie v testu, zato pořádně náročná. Výhodou je benchmark s
výsledným průběhovým grafem, ne jen průměrná hodnota fps. Detaily na
Very low, vlastní test naleznete v nastavení grafiky.

Demo ke stažení zde.

Jediná
strategie v testu, zato pořádně náročná. Výhodou je benchmark s
výsledným průběhovým grafem, ne jen průměrná hodnota fps. Detaily na
Very low, vlastní test naleznete v nastavení grafiky.

Crysis

Crysis Single Player Demo je výhodné měřit pomocí Crysis Benchmark Tool,
který je jednodušší než konzolový GPU benchmark ve složce se hrou.
Detail na low, rozlišení 1280 × 720 a tři průchody, které pak
zprůměrujeme. Vyzkoušeli jsme DirectX 9 i DirectX 10 rozhraní. Po
nastavení přesunete pomocí šipek proces do fronty.

Demo ke stažení zde.

Devil May Cry 4

Jedná
se o pouhý benchmark, nikoli hratelné demo. To však není na škodu, test
vás provede čtyřmi lokacemi, které se liší složitostí scény, tím i
náročností na systém. Stejně jako Crysis jsme měřili v DirectX 9/10.

Demo ke stažení zde.

 

Unreal Tournament 3

Pokud vám hra při spuštění vypisuje chybu, bude třeba nainstalovat Demo patch. K testování jsme použili Unreal Tournament 3 Benchmark Tool z webu Guru3D.

Demo ke stažení zde.

Měření probíhá na mapě DM-HeatRay_bot.

Enemy Territory: Quake Wars

Jediná OpenGL hra v testu. Primát drží i v obtížnosti nastavení a jako jediná běží v timedemo režimu.

Demo (verze 2.0) ke stažení zde.

Timedemo je použito stejné, jako v recenzích velkých karet. Kromě DVD EHW je ke stažení i zde. To
pak zkopírujete do složky C:\Documents and Settings\Uživatelské
jméno\Dokumenty\id Software\Enemy Territory - QUAKE Wars Demo\base\demos

Kromě
nastavení hry na nejnižší detaily ještě vypneme omezení 30 a 60 fps. To
provedeme v konzoli, spustíme ji Ctrl+Alt+; (Ctrl+Alt+~ na US
klávesnici).

Příkazy:
com_unlockfps 1 (odstraní limit 30 fps)
com_unlock_maxfps 0 (odstraní limit 60 fps)
timenetdemo ehw (spustí timedemo)

Trackmania Nations Forever

Populární závodní hra je v plné verzi ke stažení na Steamu nebo webových katalozích (třeba Gamers Hell).

Pouze
u Trackmania jsme si dovolili zvýšit detaily na střední se zapnutým
4×AF. Benchmark je v záložce Zobrazení, pod tlačítkem Test výkonu.

  

  

Shrnutí

Jak si můžete všimnout, dvoujádrový Atom ve všech hrách nějaké to alespoň malé procento výkonu navíc přinesl. Jestli je to ale zrovna to, které rozhoduje o hratelnosti titulu, záleží hodně na nastavení konkrétní hry.

3D benchmarky

Lightsmark 2008

Český
nástroj Štepána Hrbka existuje v 32b i 64b provedení včetně linuxové
verze. S hrami nemá příliš společného, ale ukáže, jakou silou si váš
počítač poradí s efekty realtime radiosity, color bleeding, global
illumination, HDR, soft a penumbra shadows… Minimálně ta písnička na
pozadí stojí za jeden poslech :)

Stahujte zde

3DMark 06

3DMarky
většinou sloužily jako okénko do budoucnosti, jak budou hry další
generace vypadat. Pro test je použito defaultní nastavení (1280 ×
1024). Do detailů popsaný test ve whitepaperu.

Stahujte zde

3DMark Vantage

Pro
běh je nutný systém Windows Vista a výše. Nastavení defaultní
(performance, 1280 × 1024). O podrobnostech a technologiích 3DMark
Vantage se dočtete ve whitepaperu.

Doporučuji přečíst i náš článek 3DMark Vantage: první dojmy a výsledky

Stahujte zde

Shrnutí

Teoretická
převaha GeForce 9400 nad Radeonem HD 3200 byla potvrzena. Ve všech
syntetických 3D benchmarcích lze pozorovat vyšší vliv GeForce než
Atomu.

PCMark Vantage

PCMark Vantage

Aplikace
Futuremarku, která otestuje všechny podstatné součásti počítače v
systémech Windows Vista a výše. Měření probíhají na reálných aplikacích
(resp. reálných úkolech), výsledky jsou ale zaznamenány formou bodů. Do
detailů rozepsané úlohy testu včetně podílů jednotlivých komponent
naleznete ve whitepaperu.

Stahujte zde

Verdikt

Skoro
ve všech úlohách má nejvyšší vliv výkon procesoru a pevného disku, kde sestavy s Atomem neměly příliš šancí, nicméně přínos dvoujádrového Atomu byl potvrzen i v těchto testech.

Testy multimédií

Testy multimédií

Lame

Lame jako jeden z nejlepších MP3 enkodérů převádí 200MB WAV soubor do formátu MP3.

Stahujte zde

x264 Benchmark HD

Program
převádí zdrojový 720p MPEG-2 soubor do formátu H.264 za pomocí enkodéru
x264 s dvouprůchodovou konverzí. Pro funkčnost programu je potřeba
nainstalovat ještě AviSynth (pracuje jako frameserver). Výsledky zahrnují druhý průchod.

Stahujte zde

Paint.NET

Zdarma dostupný bitmapový editor pracující v prostředí .NET. K testování je třeba ještě použít PdnBench a
je doporučeno testovat pod administrátorkými právy ve Windows Vista.
Aplikace umí těžit z 64b systémů i více vláken procesoru. V testu
dochází k aplikaci spousty filtrů (resize, gaussian blur, sharpen…).
Více na diskuzním fóru benchmarku 

Stahujte zde

Everest PhotoWorxx

Méně
vyspělá varianta podobně laděného Paint.NET. Zde se aplikují jednodušší
filtry jako otáčení, převrácení kolem osy, výřez, výplň nebo převod do
black & white.

Stahujte zde 

Výsledky
práce s fotografiemi ale berte s rozvahou, další měření se pohybovaly v
rozmezí tisíce bodů a taktéž rozdíl mezi Atomem a referenční sestavou
je více než osminásobný, což neodpovídá žádnému jinému testu. 

Verdikt

Intel
Atom s taktem 1,6 GHz i ve dvoujádrovém provedení není pro tento typ úloh příliš stavěný. Přesto dokázal v tomto typu úloh srazit rozdíl Athlonu na polovinu. S počítačem tedy budete spíše
prohlížet/přehrávat než tvořit.

Testy CPU

Testy CPU

Fritz Chess Benchmark

Benchmark
je postaven na enginu šachové hry Fritz Chess 9 a slouží k výpočtům
kombinací tahů. Charakter úloh velmi dobře využívá jak více vláken
procesoru, tak vyšší frekvence. Výsledky jsou porovnávány s Pentiem III
(1,0 GHz).

Stahujte zde

Fritz
Chess dokáže dobře těžit i z virtuálního jádra HyperThreadingu, při
zapojení dvou vláken byl výsledek 1,53 (relativní násobek ke zmíněnému
Pentiu 3), v singlethread pouze 1,03.

WinRAR

Pomocí
aplikace TPUBench s potřebným pluginem pro WinRAR 3.71 komprimujeme ve
standardním nastavení 200MB zvukový WAV soubor (výsledná velikost 147
MB).

Stahujte zde

wPrime 2.0

Vícevláknový benchmark pro výpočet prvočísel. 

Stahujte zde

Everest Queen

Součást
komplexního testovacího nástroje Everest Ultimate 4. Podobně jako Fritz
Chess se jedná o vícevláknovou operaci výpočtu šachů. Tentokrát však
známý problém s rozestavení královen na šachovnici tak, aby se navzájem
neohrožovaly. Šachovnice je navíc tvořena polem 10 × 10.

Stahujte zde 

Cinebench R10

Cinebench
je benchmark snažící se nastínit výkon procesorů při renderingu v CAx
programu Cinema 4D společnosti Maxon. Používáme x CPU benchmark
(vícevláknový).

Stahujte zde

I Cinebench R10 umí dobře využít Hyper-Threadingu, pokud scénu počítalo pouze jedno jádro, výsledek činil 541 bodů.

Blender 2.48

Pro testování v 3D modeláři Blender používáme standardní nastavení a model létající veverky 

Stahujte zde

POV-Ray

Beta
verze freeware raytraceru POV-Ray umožňuje využít vícejádrové
procesory. Pro testy používáme jednu ze scén mezi příklady dodanými s
programem: chess2.pov a rozlišení 800 × 600 px bez anti-aliasingu.

Stahujte zde

 

Testy HDD, RAM a čtečky karet

Testy HDD, RAM a čtečky karet

Propustnost rozhraní

Ve
třetí verzi HD Tachu testujeme průměrné čtení systémového disku,
připojeného eSATA (SATA Western Digital WD6400AAKS) a stejný disk
zapojený na USB-SATA převodník. Měření probíhá v Quickbench 8MB zones.

Stahujte zde.

Testy operační paměti

Propustnost paměti byla měřena pomocí skriptu v TPU Bench přes Everest Ultimate 4.

Stahuje zde

Verdikt

I zde se dále potvrzují již dříve naměřené výsledky, kdy Asrock sice s přehledem ve většině testů Revo poráží, ale na desktopovou sestavu zkrátka nemá. Svoji vinu na tom má i pomalá práce s pamětí, kde je dosahováno až dvojnásobné latence a třetinové propustnosti.

Přehrávání videa

Přehrávání videa

Jestli v některé oblasti nettopy s Ionem
excelují, je to přehrávání videa. Samotný procesor toho moc nezmůže a
problém mu dělá každé náročnější video nebo internetové streamy. Hlavní
síla tkví v čipové sadě, která obsahuje zatím nejpokročilejší dekodér
videa. Ač se tím Nvidia příliš nechlubí a znám je především VP2 (Video
Processor 2) dekodér z desktopových karet, čipset MCP79 obsahuje
vylepšený model, zatím však bez oficiálního názvu (třeba VP3 nebo VP2+).

Dost ale teorie, co z toho má uživatel? Čtenáři fóra
nebo ti, kteří se o akceleraci videa zajímají se už asi setkali se
zkratkou DXVA. Rozhraní Microsoftu (součást DirectX) umožní ve
spolupráci s kompatibilním softwarovým dekodérem převzít výpočty CPU a
odešle je grafické kartě. Nejedná se o všemocnou technologii, má své
limity, ale o tom článek není. Důležité je, že Ion dokáže plně
akcelerovat videoformáty MPEG-2, MPEG-4 AVC (neboli H.264) a VC-1.
Všechny tři (a žádné jiné) se vyskytují na nosičích HD obsahu – Blu-ray
i mrtvý HD DVD.

DXVA
Checker nejlépe prověří schopnosti vaší karty. Důležité jsou především
položky s VLD, ty totiž značí, že s kompatibilním softwarovým dekodérem
se bude o kompletní dekódování starat grafická karta.

Pokud
vás Blu-ray zatím minul, ale máte filmy v „MKVéčku“ (kontejner MKV,
formát videa nejčastěji H.264), můžete se radovat také. Jde jen o to
zvolit správný softwarový dekodér, který umí DXVA. Obrovský boom
způsobil přehrávač Media Player Classic Home Cinema (MPC HC), jeho
dekodér založený na ffmpegu DXVA pro formáty H.264 a VC-1 umí využít,
navíc je zdarma a oslovuje i pěkným old-schoolovým vzhledem. Více v
naše vlákně v diskuzním fóru. Ve Windows 7 je DXVA dekodér formátu H.264 přítomný v základní instalaci.

Původně
se s přehrávání HD videa na Atomech nepočítalo, procesor byl navržen s
důrazem na co nejnižší spotřebu pro minibooky a čipsety Intelu se s
videem taky příliš nekamarádí. Jenže Nvidia Ion a čipsety pro procesory
VIA akcelerovat umí, do další generace Atomů se přizpůsobuje i Intel.

HD i online

Oproti jednojádrovému Atomu se jeho dvoujádrová verze představila v podstatně lepším světle při přehrávání videa z internetu. HQ verze na YouTube již žádný problém nepředstavovaly a s přimhouřenýma očima se dalo sledovat i HD video. Člověk musel ale skousnout občasné malé trhnutí obrazu. Vytížení procesoru ale dosahovalo průměrně kolem 85 %.

YouTube SD (zde) | YouTube HQ (zde) | YouTube HD (zde)

Co se týče dalších výsledků při přehrávání videa, tak vás odkáži na předchozí recenzi Aceru AspireRevo, který se v podstatě odlišoval jen slabším procesorem a jiným operačním systémem. Výsledky na Asrocku tak byly ve všech případech buďto velmi podobné nebo o poznání lepší.


Trailer k filmu Land of Lost (H.264, 480p, 2,0 Mbps, 23,976 fps, Main@L3.0, 2 RF). Stahujte zde

Hrátky s CUDA

Hrátky s CUDA

Delší
dobu se mezi HW fanoušky spekuluje o využití CUDA aplikací na Ionu.
Pokud vezmeme v úvahu, že se jedná o systém primárně určen pro
minibooky a nettopy, asi je zřejmé, že se na nich příliš náročné
výpočty provozovat nebudou, nehledě na to, že nejzajímavější aplikace
jsou placené. Přesto je to jedna z výhod a byla by škoda ji nezmínit a
neotestovat. Je vůbec 16 stream procesorů záchranou pomalého Atomu?

Lukáš v minulé recenzi velmi podrobně otestoval možnosti videokonvertoru Badaboom, který hodně závisí na výkonu grafické karty. Já se v této recenzi zaměřím již jen na druhý test – vReveal, který umí videa vylepšit. Nezlepší vaše režisérské schopnosti, ale napraví některé kameramanské nedostatky, více v této (v době vydání) novince.

Ve
vReveal od MotionDSP jsme testovali tři dodávané „vadné“ videa a každé
z nich nechali opravit jinou skladbou filtrů, výsledek se komprimoval
do formátu WMV9. V
tomto testu více záleží na procesoru než v případě Badaboomu. Procesor
dekóduje vstupní soubor (v libovolném formátu) a také komprimuje do
WMV9. Grafika za pomocí CUDA akceleruje pouze filtry a proto čím více
se jich na video aplikuje, tím důležitější roli GPU hraje.

Zkušební verzi stahujte zde

Verdikt

I
když se na první pohled zdá, že lze CUDA aplikace výhodně používat jen
na silných desktopových kartách, v případě Ionu dopomáhá IGP k tomu,
aby byl výkon systému v aplikacích alespoň trochu použitelný. Má to
však dva nebo tři háčky.

  • ne všechny aplikace umí grafiku využít
  • populární nástroje s CUDA nejsou zadarmo
  • minibooky nebo nettopy si nekupujeme proto, abychom na nich kódovali video

Jak si ale můžete sami všimnout, při zapnutí akcelerace dokázal dvoujádrový Atom v kombinaci s Ionem porazit ve dvou ze tří testů kombo AMD 780G + Athlon X2 4850e.

Spotřeba, hlučnost a teploty

Spotřeba, hlučnost a teploty

Spotřeba je oblast, kde nové nettopy jasně dominují nad desktopy. Dvě jádra si vybrala menší daň na jejím mírném nárůstu oproti Aceru, nicméně do desktopu měla výsledná spotřeba stále hodně daleko.

 

 

Co se týče teplot, tak s jejich měřením je v případě Ionu trochu problém. V podstatě jediné alespoň trochu věrohodné výsledky procesoru dodával CoreTemp, Hardware Monitor se pak postaral o teplotu čipsetu a pevného disku. Na níže uvedených snímcích můžete sledovat nejdříve teploty bez zátěže, následně po desetiminutové zátěži v Prime95 a GPUCaps Viewer. Jak sami vidíte, teploty se držely na celkem přijatelné úrovni a tak jistá rezerva k přetaktování zde stále ještě je.

Co se týče hlučnosti, tak jak jsem psal již v úvodu, největším zdrojem hluku je v tomto případě zadní 5cm větráček, který je osazen přímo na krycím plechu. Je ale snadno demontovatelný a tak jeho výměna nepatří mezi příliš náročné operace. Rozhodně ji však doporučuji provést.

Verdikt

Verdikt

Pokud jste poctivě dočetli recenzi až sem, tak mi asi dáte za pravdu, že je jen málo věcí, které lze Asrocku vytknout. Mezi ně ale určitě patří chybějící přední konektory, kde mám na mysli především USB porty. Tento nedostatek budete muset vyřešit nějakou USB prodlužkou, kterou vyvedete z jednoho z šesti zadních portů. Druhým závažnějším nedostatkem je vyšší hlučnost, kterou Asrocku dodává 5cm větráček na zadní stěně. Doporučuji jej při nejbližší příležitosti vyměnit.

Nyní se ale již hodnocení ponese ve velmi pozitivním duchu. Asrock Ion 330 se mi velmi líbil nejen po stránce výkonu, kdy mu dvě jádra dodala dostatek síly i pro přehrávání HD videa z YouTube (neřešitelný problém pro slabší Atomy v jiných nettopech), ale i po stránce konstrukční. Šasi je velmi pevné a přitom jsou všechny komponenty snadno přístupné.

bitcoin_skoleni

Silnou stránkou je také výbava, kde Asrock oproti konkurenci nabízí optickou mechaniku, dvoujádrový procesor a analogový 5.1 výstup. Také kombinace D-Sub a HDMI výstupu s DVI redukcí jistě není k zahození. K tomu připočítejte 2 GB paměti a 320GB pevný disk a rázem máte srdce obývacího pokoje jako stvořené. Ion 330 navíc zdobí i příjemně nízká spotřeba. To vše navíc získáte bez operačního systému za velmi přijatelných přibližně 7500 Kč. Díky kombinaci všech těchto vlastností si tak od nás Asrock odnáší ocenění SmartBuy.

Plusy a mínusy

 

+ nejvýkonnější Nettop s Ionem
+ 5.1 analogový audiovýstup
+ D-Sub + HDMI (i s redukcí na DVI)
+ optická mechanika
+ nízká spotřeba
+ kvalitní provedení
+ akcelerace videa
+ příznivá cena
+ možnosti BIOSu

– chybí přední porty
– vyšší hlučnost
– pomalá práce s pamětí

Za zapůjčení děkujeme českému zastoupení společnosti Nvidia.