Hlavní navigace

Asus kývl Nvidii na GPP: Radeony nesmí být ROG, bude je prodávat pod značkou „Arez“

8. 4. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce

Před pár týdny rozpoutaly vášně fanoušků grafických karet informace o tzv. GeForce Partner Programu. Tím se údajně Nvidia snaží získat monopol na různé „prémiové“ řady výrobců grafických karet s cílem prosadit víc vlastní značku a trošku uškodit konkurenčním GPU tím, že je vystrnadí do méně zvučnějších (a obvykle hůře zpracovaných) řad karet. Již jsme tu psali o tom, jak se tyto oficiálně nepřiznané smlouvy podle všeho projevily v chování firem MSI a Gigabyte a nyní se zřejmě GPP ukáže také u Asusu.

Asus má jako prémiovou nebo nadšeneckou sadu produktů ROG („Republic of Gamers“) a byl vlastně prakticky první, kdo si takovou „prémiovou“ a „gaming“ značku vytvořil a ostatní tím eventuálně inspiroval (bylo to už v roce 2006). ROG je tedy pro marketing Nvidie asi největší skalp a podle všeho ho skutečně dostala na svůj opasek. Podle webu VideoCardz se s touto značkou přestanou Radeony objevovat a Asus je začne prodávat s jiným nově vymyšleným označením. Evidentně se tedy i tato firma pod GPP podepsala, což by ale nemělo překvapovat. Podmínky tohoto „čistě dobrovolného“ kontraktu jsou podle toho, co o nich novinář Kyle Bennett zjistil, tak znevýhodňující pro nesignatáře, že si žádný výrobce karet GeForce nemůže dovolit nějaký odpor.

VideoCardz uvádí, že Asus začne karty Radeon označovat „AREZ“, což webu řekly zdroje přímo ve firmě. Možná bychom měli psát spíš Arez, nezdá se, že půjde o nějakou zkratku. Inspirací by asi mohlo být jméno řeckého boha Área, které mimochodem nesly některé speciální Radeony od Asusu už v minulosti (obvykle duální, viz Ares II nebo Ares III – obojí ale mimochodem patřilo do řady ROG).

Takto se prý změní označení grafik Asusu založených na GPU Radeon. Zdá se, že z něj dokonce vypadne jméno výrobce (Zdroj: VideoCardz) Takto se prý změní označení grafik Asusu založených na GPU Radeon. Zdá se, že z něj dokonce vypadne jméno výrobce (Zdroj: VideoCardz)

Podle VideoCardz to dokonce vypadá, že Radeony se budou prodávat jen čistě s tímto označením, takže dokonce ani nebudou mít v názvu Asus coby jméno výrobce. Místo karet „Asus Dual“, „Asus Expedition“ tu tedy bude „Arez Dual“, „Arez Expedition“, z Asus ROG Strix bude Arez Strix. V řadě Arez se žádný produkt „ROG“ nebude vyskytovat, podotýká VideoCardz.

KL24

Asus ROG Ares II: speciální dvoučipová verze GPU Tahiti (Zdroj: techPowerUp) Asus ROG Ares II: speciální duální verze GPU Tahiti s vodním chlazením, jaké později přinesl Radeon R9 295X2 (Zdroj: techPowerUp)

Zdánlivě prkotina, ale s reálnými dopady

Ačkoliv by se dalo na první pohled říct, že když Nvidia bude mít svůj ROG, ale AMD zase dostane vlastní alternative, a tak oba můžou být spokojení, ve skutečnosti to tak snadné nebude. Řekl bych, že koza tu po vlkově nažrání se celá nezůstala. Značka ROG je tady skoro 12 let a má velkou nehmotnou cenu. Když se kolem hardwaru pohybujete, tak jste ji na 99 % již zaznamenali a máte s ní spojeno, že jde o byť třeba drahé, tak v různých směrech exkluzivní a dobře vybavené produkty. A také, že totéž budou vědět vaši vrstevníci, když se s dotyčným hardwarem někde pochlubíte). „Exkluzivní“ značka pro Radeony bude fungovat spíš opačně, protože o ní nikdo zatím neslyšel. A jestli navíc karty ani neponesou v názvu značku Asus, tak už může neinformovaný člověk dojít dojmu, že jde o nějaký čínský „no name“.

Nesmí se také zapomenout, že ROG nejsou jen grafické karty. Se značkou ROG si movitý nadšenec může opatřit základní desku, SSD, síťovku, monitor, klávesnici, myš, sluchátka nebo třeba i notebook. Takovému sbírání značek se samozřejmě můžeme pousmát. Jenže v byznysu to funguje a reálně zákazníky přitahuje. A propagováním těchto dalších produktů budou nepřímo podporovány i grafiky ROG, nyní exkluzivně patřící čipům GeForce (i bez tohoto faktoru ale do ROGu určitě bude proudit víc reklamních peněz než do Arezů). Ač jde tedy o zdánlivou malichernost, tato segregace ROG/AREZ bude mít pro Nvidii a AMD prakticky určitě reálné dopady na příjmy a tržní podíl a je přesně tím, co si manažeři první zmíněné firmy tímto přáli dosáhnout.