Asus má nejlepší HDR monitor: jas až 1600 cd/m², 1152 zón, 4K na 120 Hz i s FreeSync

5. 9. 2019

Sdílet

HDR monitory pro PC měly doteď jako etalon standard DisplayHDR 1000, což znamenalo, že jejich špičkový (ne však trvale udržitelný) jas byl pro potřeby videa či her s vysokým dynamickým kontrastem 1000 cd/m². Na tuto úroveň cílí třeba i G-Sync HDR/G-Sync Ultimate on Nvidie. Teď na IFA 2019 ale Asus představil monitor, který možnosti posouvá o hodně dál: ProArt PA32UCG, který teď bude asi vůbec nejlepším z HDR monitorů pro PC (přinejmenším dokud se neobjeví nějaká profi specialita s duální TFT matricí pro stmívání podsvícení). Asus ProArt PA32UCG má panel typu IPS s úhlopříčkou 32 palců (81,28 cm) a rozlišením 4K (3840 × 2160 bodů). Neznáme bohužel odezvu nebo přesná pokrytí různých barevných prostorů, ale panel bude 10bitový a určitě širokogamutový. Dosaženo to bude filtrem na bázi kvantových teček. Podporovat bude režimy DCI-P3, Rec. 2020, ale i AdobeRGB a samozřejmě sRGB. Přímo z továrny bude obrazovka nakalibrovaná na barevnou odchylku DeltaE

4K, HDR i 120Hz a adaptivní obnovování

HDR zobrazení umožňuje zatím asi nejvýkonnější podsvícení typu Mini-LED (neblikavé), jaké se v podobných LCD objevilo. To dokáže už i zcela kontinuálně produkovat jas 1000 cd/m², který jiné špičkové HDR monitory dokáží jen ve špičkách. Panel monitoru PA32UCG dokáže špičkově coby maximum vysvítit až 1600 cd/m². Toto podsvícení používá technologii lokálního stmívání FALD pro zachování kontrastu. Ovšem opět s více zónami, než mají současná herní LCD tohoto typu: zón už má 1152, kdežto nové monitory G-Sync HDR „jen“ 576první generace 384. Se započítáním lokálního podsvícení má být dosažitelný kontrast až milion ku jedné, ale ne-HDR standardní statický kontrast je jen 1000:1, typický pro panely IPS.

Tento monitor dostane novou certifikaci DisplayHDR 1400, která byla teprv nyní oznámena. Jako HDR formáty obrazu bude podporovat HDR10 (HDR10+ zmíněno není), dynamický Dolby Vision a HLG (Hybrid Log Gamma). Kromě špičkové podpory HDR má ovšem tento monitor ještě jedno překvapení: umí pracovat s vysokou frekvencí.

Místo běžných 60 Hz má obnovovací frekvenci až 120 Hz. A navíc podporuje i variabilní obnovování, s rozsahem frekvencí 48 až 120 Hz. Mělo by používat technologii FreeSync/VESA Adaptive-Sync, čímž by monitor byl kompatibilní se všemi GPU. Rozsah frekvence odpovídá kritériu, aby maximum bylo 2,5násobkem minimální frekvence, takže adaptivní obnovování by s LFC mělo fungovat už od nula FPS.

Thunderbolt 3

Monitor bude mít stojan se možnostmi polohování náklonu, výšky i pivotu, a také se bude dodávat s přídavným stínítkem, jež lze na obrazovku nasadit pro omezení okolního světelného rušení ze stran a z vrchu. Integrované budou 2×3W reproduktory a tříportový USB rozbočovač. Jako vstupy se bude dát použít trojice HDMI, jeden DisplayPort a Asus také uvádí podporu pro připojení Thunderboltem 3 (dva porty USB-C, jeden pro vstup, jeden pro zřetězený výstup), což potěší uživatele notebooků a počítačů Apple.

ICTS24

Na IFA 2019 byl tento monitor zatím jenom předběžně představen (ale také ukázán v akci), takže ještě zbývá nějaký čas, než se začne prodávat. Dostupný by podle Asusu měl být někdy v první čtvrtině příštího roku. Tím pádem ještě také nebylo prozrazené, kolik bude stát.

Galerie: Asus ProArt PA32UCG