ATI Evergreen: co všechno o něm víme?

6. 6. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Co se týče upoutání mediální pozornosti, AMD letos Nvidii pořádně vypálilo rybník. Zatímco o 40nm grafických čipech od zeleného týmu se pouze spekuluje, AMD/ATI (vedle toho, že její RV740 je už na trhu) na Computexu společně s TSMC vystavuje wafer plný 40nm čipů nové generace (s podporou Direct3D 11) a za zavřenými dveřmi předvádí dokonce funkční vzorky. Zapomněli ale na jedno důležité pravidlo: utajení a prosklená bočnice nejdou moc dobře dohromady… a tak se redaktorům VR-Zone podařilo ukořistit snímek prototypu akcelerátoru, kterému AMD říká „Evergreen“.

Karta je dlouhá přibližně 22 centimetrů, používá dvouslotový chladič vyfukující vzduch ven (vypadá poněkud improvizovaně) a pro přídavné napájení používá jeden šestipinový konektor. VR-Zone odhaduje, že se jedná o kartu mířenou do nižšího středního segmentu a podle klasického názvosloví by čip měl nést název RV840. Čip je údajně ve své první revizi (A11) a ještě budou upravovány metalické vrstvy, aby šlo jádro do prodeje jako tradičně v revizi A12.

RV840, nebo RV870?

(pokud si potrpíte na ověřené informace a nemáte rádi spekulace, tuto pasáž můžete bez obav přeskočit)

Ačkoliv ATI údajně tato kódová jména nepoužívá, rozhořela se mezi nadšenci diskuze, zdali je Evergreen opravdu produkt nižší třídy, jak odhaduje VR-Zone, nebo nástupce RV770 a RV790, který zasáhne do vyššího mainstreamu.

Teorie „RV840“ vznikla pravděpodobně na základě odhadu rozměrů jádra na waferu – to se totiž zdá být menší, než 200 mm², což by znamenalo, že neunese 256bitovou sběrnici. A bez ní se GPU z vyššího mainstreamu neobejde, ani když bude vybaveno pamětmi GDDR5. ATI zatím nikdy nepoužila netradiční šířku sběrnice (zde se nabízí 192 bitů) a 128bitové rozhraní je doménou slabších karet. Dále je tu skutečnost, že GPU se postupem času zvětšují. Zatímco v roce 2002 stačilo high-endovému R300 218 mm², R580 z roku 2006 už byla velká 315 mm². O necelé dva roky později už G92 s plochou 324 mm² útočila pouze na vyšší mainstream. Na základě toho by se dalo předpokládat, že v roce 2009 bude na náhradu RV770 potřeba alespoň stejně velký čip.

Pro „RV870“ hovoří následující argumenty. Tento čip je z nové rodiny první – stejně jako RV670 a RV770 byly prvními zástupci sérií Radeon HD 3000 a HD 4000. Odhad velikosti může být mylný a Evergreen může mít takové rozměry, že se na něj 256bitová sběrnice těsně vejde. Pro vysvětlení „křemíkové inflace“ jsem si záměrně vybral takové příklady, aby to vycházelo – na obou stranách barikády se ale najdou jádra, která byla oproti svým předchůdcům ve stejné třídě menší. Dělo se tak zejména při přechodech na nové výrobní postupy. 40nm technologie přináší oproti 55nm opravdu značné zmenšení tranzistorů, je tedy logické, že právě nyní dojde k odchylce od dlouhodobého trendu.

Vlna her s podporou Direct3D 11

AMD chce údajně Evergreen vypustit v září/septembri. Microsoft plánuje vydání Windows 7 a DirectX 11 na 22. října/októbra. Pokud tedy u AMD půjde vše hladce, Evergreen se vedle ATI R300 a Nvidia G80 zařadí mezi GPU, které vyšly dříve, než verze Direct3D, pro které byly určeny. Co je ale platná podpora nejnovějšího DirectX, pokud na trhu nejsou hry?

Tahounem v prosazování nových technologií mezi vývojáři bývá obyčejně Nvidia. Na významných herních titulech téměř vždy najdeme logo The Way It's Meant To Be Played a zlí jazykové Kaliforňany obviňují, že skrz program spolupráce s vývojáři zamezuje rozšíření Direct3D 10.1, které sama nepodporuje, ale které svědčí kartám konkurence. Richard Huddy z AMD se ale dušuje, že o „jedenáctku“ je takový zájem, že developer relations tým neví, kam dříve skočit. Cílem však není přemluvit co nejvíce vývojářů, ale poskytnout dostatečnou podporu těm, kteří chtějí s Direct3D 11 pracovat už nyní.

bitcoin_skoleni

Ještě letos by se prý na trhu měla objevit „vlna her“ s podporou nového API, a to od studií Codemasters, Phenomic (autoři série SpellForce a BattleForge, od roku 2006 patří pod Electronic Arts), Emergent a Rebellion.

Zdroj: VR-Zone, techPowerUp!, X-bit labs

Autor článku