Jakou grafickou kartu zvolit
Vybrat kvalitní grafickou kartu pro notebook není nijak snadné, modelů je skutečně mnoho. Výrobci pojmenovávají své grafiky podivuhodnými názvy, anebo do názvu přidávají bombastická hesla a zkratky, ačkoli se jedná o nepříliš výkonné varianty. Nezbývá než se nespoléhat na označení a pokusit se grafické akcelerátory otestovat a porovnat.
To však také není jednoduché - grafický výkon karty nezávisí jen na ní samotné, ale také na výkonu použitého procesoru a chipsetu. Jakýkoli seznam je proto možné považovat pouze za orientační, protože naměřené výsledky jsou platné pro různé notebooky s různými procesory a jinými chipsety.
Udělal jsem výběr z často používaných grafických akcelerátorů na českém trhu - zvolil jsem ty ty, které byly součástí notebooků recenzovaných na webu ExtraNotebook za poslední dva roky (od září roku 2009). Zaznamenal jsem výsledky benchmarků 3D Mark 2001 SE, 3D Mark 06, PC Mark Vantage a Cinebench R10.
Porovnal jsem výsledky, kterých akcelerátory dosáhly v testech webu notebookcheck.net - tento server zveřejňuje žebříčky, kde jednotlivé grafické karty zařazuje do těchto šesti výkonnostních tříd:
1. High-endová třída
Tyto grafické procesory nabízejí nejlepší schopnost vykreslení třírozměrných scén. Zvládají náročné hry ve vysokém rozlišení, a to při vysokém nastavení detailů renderingu. Spotřeba energie je u těchto procesorů značná, tyto procesory tedy běží na větších noteboocích s krátkou dobou výdrže baterií.
Zástupci: Nvidia GeForce GTX 280M SLI, ATI Mobility Radeon HD 5850, Nvidia GeForce GTX 285M SLI
2. Střední třída
Tyto grafické karty jsou schopné zvládat všechny současné hry, ale nikoli všechny s vysokým nastavením detailů. Obzvláště náročné hry mohou být spuštěny pouze v nastavení s nízkými detaily. Zástupce této třídy lze nalézt v noteboocích s dlouhou dobou provozu na baterie.
Zástupci: Nvidia GeForce GTS 250M, ATI Mobility Radeon HD 5730, Nvidia GeForce GT 240M
3. Střední až nízká třída
Jedná se o low-endové grafické karty pro uživatele, kteří chtějí hrát hry. Nové hry na těchto grafických kartách mohou běžet, ale pouze s nízkým nastavením detailů a středním rozlišením. Spotřeba energie těchto karet (u moderních verzí v této třídě) znamená dlouhou životnost baterie.
Zástupci: Intel GMA HD, Nvidia ION 2, ATI Mobility Radeon HD 4330
4. Pro hry vhodné jenom zřídka
Některé moderní hry se dají s těmito grafickými kartami hrát, ale pouze ty nenáročné. Tyto grafické karty stále nabízejí dostatek výkonu pro kancelářské aplikace a prohlížení videa. Integrované grafické karty obyčejně nabízejí nejlepší čas fungování notebooku na baterie.
Zástupci: Intel GMA X4500MHD
5. Low-endové grafické karty
Na těchto grafických čipech plynule poběží jenom některé starší hry. Sdílená paměť grafických jader v této kategorii poskytuje výhodu menší produkce tepla a vyšší životnosti baterie. Pro kancelářské, internetové a video úkoly jsou tyto grafické čipy stále použitelné s některými omezeními.
Zástupci: Intel GMA 950, Intel GMA 3150
6. Pro hry zcela nevhodné
Tyto grafické karty pro notebooky nejsou vhodné pro hry. Jestliže na nich jsou hry spuštěny, potom poběží s chybami a velmi nízkou obnovovací frekvencí. Kancelářské či internetové aplikace oproti tomu nejsou pro tyto GPU problémem.
Zástupci: Intel GMA 500
Integrovaná a diskrétní řešení, výsledky benchmarků
Integrovaná a diskrétní řešení
Grafické akcelerátory lze dělit do dvou hlavních kategorií - integrované a diskrétní. Integrovaná řešení jsou dodávána do levných notebooků, nebo do těch, které se orientují na nejvyšší možnou výdrž při běhu na baterie. Jsou levné, nemají vlastní paměť ("vypůjčují" si prostor z operační paměti) a jsou především energeticky úsporné. Integrované grafiky se hodí pro použití v kanceláři, domácnosti a na cestování. Jsou maximálně závislé na výkonu procesoru. Výkon jedné a té samé karty bude proto lepší u notebooku s dvoujádrovým procesorem, než u netbooku s nejméně výkonnými procesory Intel Atom.
Třída 1 - high-end | použito v modelu | pipelines | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | frekvence paměti (MHz) | typ paměti | šířka sběrnice (bity) |
Nvidia GeForce GTX 280M SLI | Goldmax Panther i7 | 256 | 585 | 1463 | 950 | GDDR3 | 256 |
Nvidia GeForce GTX 260M SLI | Asus G60J | 224 | 550 | 1375 | 950 | GDDR3 | 256 |
ATi Mobility Radeon HD5850 | Acer Aspire 7552G | 800 | 625 | 625 | 2000 | DDR3, GDDR3, GDDR5 | 128 |
Nvidia GeForce GTX 460M SLI | Asus G73JW | 384 | 675 | 1350 | 1250 | GDDR5 | 192 |
Nvidia GeForce GTX 285M SLI | MSI GT660R | 256 | 576 | 1500 | 1020 | GDDR3 | 256 |
Třída 2 - střední třída | použito v modelu | pipelines | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | frekvence paměti (MHz) | typ paměti | šířka sběrnice (bity) |
Nvidia GeForce GTS 250M | MSI GT740 | 96 | 500 | 1250 | 1600 | DDR3, GDDR3, GDDR5 | 128 |
ATi Mobility Radeon HD 5730 | Asus N61J | 400 | 650 | 650 | 800 | DDR3, GDDR3 | 128 |
ATi Mobility Radeon HD 5650 | Divergo C1 | 400 | 450-650 | 450-650 | 800 | GDDR3, DDR3 | 128 |
Nvidia GeForce GT 240M | Lenovo IdeaPad Y550P | 48 | 550 | 1210 | 800 | DDR3, GDDR2, GDDR3 | 128 |
Nvidia GeForce GT 330M | Samsung R780 | 48 | 575 | 1265 | 1066 | GDDR2, GDDR3, DDR3 | 128 |
Nvidia GeForce GT 325M | MSI FX600 | 48 | 450 | 990 | 1066 | GDDR2, GDDR3, DDR3 | 128 |
Nvidia GeForce GT 425M | Sony VAIO F13 | 96 | 560 | 1120 | 800 | DDR3 | 128 |
Třída 3 - nižší střední třída | použito v modelu | pipelines | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | frekvence paměti (MHz) | typ paměti | šířka sběrnice (bity) |
ATI Radeon HD 3200 | Acer Ferrari One 200 | 40 | 500 | 500 | - | - | - |
ATI Mobility Radeon HD 4330 | HP Pavilion DM3-1020EC | 80 | 450 | 450 | 600 | GDDR3, DDR2, DDR3 | 64 |
Intel GMA HD | Packard Bell EasyNote TJ75-GN-320CZ | 12 | 500 | 500 | - | - | - |
Nvidia GeForce 310M | Dell Vostro 3500 | 16 | 625 | 1530 | 800 | GDDR3, DDR3 | 64 |
Nvidia ION 2 | Samsung Q530 | 16 | 405/475/535 | ?/1100/? | 790 | DDR2, DDR3 | 64 |
Nvidia GeForce 9400M | Apple MacBook Unibody White | 16 | 450 | 1100 | - | - | - |
Třída 4 - pro hry vhodné jen zřídka | použito v modelu | pipelines | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | frekvence paměti (MHz) | typ paměti | šířka sběrnice (bity) |
Intel GMA X4500MHD | Lenovo ThinkPad Edge | 10 | 533 | 533 | - | - | - |
Třída 5 - low-end | použito v modelu | pipelines | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | frekvence paměti (MHz) | typ paměti | šířka sběrnice (bity) |
Intel GMA 950 | HP Mini 5101 | 4 | 250 | 250 | - | - | - |
Intel GMA 3150 | Acer Aspire One 532h | 2 | 200 | 200 | ě- | - | - |
Třída 6 - pro hry nevhodné | použito v modelu | pipelines | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | frekvence paměti (MHz) | typ paměti | šířka sběrnice (bity) |
Intel GMA 500 | Fujitsu LifeBook UH900 | 4 | 200 | 200 |
Charakteristiky grafických akcelerátorů
Dedikované grafické karty pak mají vlastní paměť, často několikanásobně rychlejší, než je samotná RAM notebooku. Je proto u nich možné uvádět parametry "frekvence paměti" a "šířka sběrnice" - tento parametr je velmi důležitý pro výkon celé grafické části, úzká sběrnice dokáže "přiškrtit" výkon jinak slibně vyhlížející karty.
Podle šířky sběrnice také poznáme, ke které třídě karta patří. 64bitové sběrnice mají low-endové karty s nízkým výkonem, 256bitové patří ke špičce. Díky zvýšenému výkonu výpočetních jednotek v grafice a rychlejším paměťovým modulům se však šířka sběrnice ustaluje na 128 bitech.
Dedikované grafické karty mají už poměrně významný podíl na celkové spotřebě notebooku, a proto se příliš nehodí pro mobilní stroje na cesty. Umí sice v době snížených nároků na výkon snižovat takt svého jádra a šetřit tak energii - bohužel to však zpravidla není dostačující.
Důležitou roli hraje i chlazení konkrétního modelu notebooku. Jestliže je chlazení špatně řešené, karta se zahřívá a systém jí automaticky nastaví na nižší takt jádra a paměti. Výkon ovlivňují také paměti - stejný akcelerátor dosáhne jiného výkonu, pokud používá paměti DDR3, GDDR3 nebo nejvýkonnější GDDR5.
Hlavní pojmy
Pro lepší porozumění také uvádím stručné vysvětlení několika základních pojmů, týkajících se grafických akcelerátorů. V této oblasti se lze setkat s takovými pojmy jako shader, pipeline, SLI nebo TurboCache.
- pipeline - tato hodnota udává maximální počet souběžných výpočtů textur. Čím vyšší je počet pipelines, tím rychleji výpočet proběhne. Zvyšuje se tím však i energetická náročnost a tepelný výkon.
- shader - určuje výslednou kvalitu obrazu. Obsahuje například stínování, odlesky, nebo vyhlazování.
- SLI (Scalable Link Interface) - technologie, které umožňuje propojení tzv. SLI můstkem více grafických karet v jedné základní desce tak, aby obě fungovaly současně. Všechny takto propojené karty musí být stejného typu. Pokud je jedna pomalejší, zpomalí na její úroveň všechny. SLI má obraz rozdělen na polovinu, kdy každá z karet renderuje tu svojí. V případě soustavy čtyř karet je rozdělen obraz na kvadranty. SLI je technologie společnosti Nvidia, která si dala za úkol propojit několik navzájem se doplňujících grafických karet do jednoho celku. Toto řešení ve výsledku vychází levněji než špičkové grafické karty při zachování konkurenceschopných parametrů. Obdobnou technologii nabízí i firma ATI (nazývá ji Crossfire).
- HyperMemory / TurboCache - funkce sloužící k dynamickému přidělování paměti. První jmenovaná pochází od firmy ATI, druhá je dílem společnosti Nvidia. V případě vyššího zatížení, kdy vnitřní paměť karty nepostačuje, si karty vyhradí paměť v operační paměti, podobně jako sdílené grafiky.
Třída 1 | 3D Mark 2001 SE | 3D Mark 06 | PC Mark Vantage (gaming score, 1024 × 768) | Cinebench R10 (shading 32 bit) |
Nvidia GeForce GTX 280M SLI | 38 453 | 15 019 | 4811 | 5197 |
Nvidia GeForce GTX 260M SLI | 30 910 | 11 989 | - | 3995 |
ATi Mobility Radeon HD5850 | 35 281 | 9714 | 5550 | 5356 |
Nvidia GeForce GTX 460M SLI | - | 18 583 | 5342 | 5342 |
Nvidia GeForce GTX 285M SLI | - | 16 370 | 12 513 | 4616 |
Třída 2 | 3D Mark 2001 SE | 3D Mark 06 | PC Mark Vantage (gaming score, 1024 × 768) | Cinebench R10 (shading 32 bit) |
Nvidia GeForce GTS 250M | 32373 | 7 982 | 4709 | 4489 |
ATi Mobility Radeon HD 5730 | 26162 | 7 717 | 6403 | 5454 |
ATi Mobility Radeon HD 5650 | 26 265 | 6 735 | 4535 | 4701 |
Nvidia GeForce GT 240M | 23707 | 6 503 | 3487 | 3508 |
Nvidia GeForce GT 330M | 26741 | 6 437 | 4984 | 3416 |
Nvidia GeForce GT 325M | - | 5 723 | 4665 | 3597 |
Nvidia GeForce GT 425M | 27557 | 6 923 | 5700 | 4161 |
Třída 3 | 3D Mark 2001 SE | 3D Mark 06 | PC Mark Vantage (gaming score, 1024 × 768) | Cinebench R10 (shading 32 bit) |
ATI Radeon HD 3200 | 6838 | 1 236 | 1314 | 1660 |
ATI Mobility Radeon HD 4330 | 13756 | 2 599 | 2437 | 3066 |
Intel GMA HD | - | 1 489 | 3011 | 1649 |
Nvidia GeForce 310M | 16 667 | 3 350 | 3540 | 2901 |
Nvidia ION 2 | 5857 | 2 042 | 1585 | 971 |
Nvidia GeForce 9400M | 8199 | 1 733 | 2424 | 2230 |
Třída 4 | 3D Mark 2001 SE | 3D Mark 06 | PC Mark Vantage (gaming score, 1024 × 768) | Cinebench R10 (shading 32 bit) |
Intel GMA X4500MHD | 5100 | 740 | 1679 | 796 |
Třída 5 | 3D Mark 2001 SE | 3D Mark 06 | PC Mark Vantage (gaming score, 1024 × 768) | Cinebench R10 (shading 32 bit) |
Intel GMA 950 | 3856 | 132 | - | 274 |
Intel GMA 3150 | 2554 | 151 | 607 | 285 |
Třída 6 | 3D Mark 2001 SE | 3D Mark 06 | PC Mark Vantage (gaming score, 1024 × 768) | Cinebench R10 (shading 32 bit) |
Intel GMA 500 | 998 | 79 | 1003 | 29 |
Grafické akcelerátory - výsledky benchmarků
Závěr
Jak je patrné z prezentovaných grafů, v testech 3DMark 06 u vybraných grafických akcelerátorů (z oblasti high-endu) vedou grafické karty Nvidia GeForce GTX SLI nad grafikou ATI Mobility Radeon HD 5850. V testu 3DMark 06 dosáhl akcelerátor ATI celkem 9 714 bodů, zatímco Nvidia GeForce GTX 460M SLI dosáhla přibližně na dvojnásobek (18 583 bodů).
V kategorii střední třídy jsou potom výsledky grafik ATI mobility Radeon HD a Nvidia GeForce GT srovnatelné (pohybují se kolem 25 000 bodů v testu 3Dmark 2001 a kolem 6 500 bodů v testu 3DMark 06). V kategorii nižší střední třídy v testu 3Dmark 06 pak za ostatními zaostává grafická karta Intel GMA HD, která patří do kategorie integrovaných řešení. Jak už jsem však zmínil, výsledky všech těchto testů lze považovat pouze za přibližné a orientační.