Brother nejsou jen tiskárny
Přesto ale nechtějí nechat nic náhodě a chystají značné strategické investice. Zaměřit se chtějí zejména na marketing v rozvojových ekonomikách, na mušku si vezmou třeba Rusko a východní Evropu, kde mají velký potenciál k růstu. Doufají ve zvýšení prodejů všech svých produktových kategorií, zejména pak černobílého laseru, který už tak činí značnou část příjmů společnosti. Co jiného tedy Brother kromě tiskáren nabízí?
Ve skutečnosti je jejich nabídka velmi rozmanitá a klasické tiskárny původně do jejich portfolia nepatřily. Nejprve to byly šicí stroje (domácí i průmyslové, nezanedbatelnou část zisku zastupují dodnes), poté přišly psací stroje – tedy ty elektrické. Následovaly tiskárny štítků, ve kterých je Brother světovou jedničkou. (Výstavku historických modelů, které nám Brother ukázal najdete v galerii.) V portfoliu nechybí tiskárny na štítky a nejrůznější doklady (termotisk). Brother je mimochodem jediný z výrobců, který má vlastní technologie na všechny druhy tisku – inkoust, laser, LED a termotisk. V japonsku je také specializují na karaoke systémy (jsou na domácím trhu dvojkou), v jejich pacifické nabídce nechybí ani Wi-Fi routery.
Služby = zisk
Kromě toho se ale po vzoru jiných globálních hráčů firma čím dál více začne soustředit na služby, kde si mohou dovolit úplně jiné marže (v případě klasické elektroniky jsou tlačeny čím dál níž). Brother se již dříve zaměřoval na kvalitní zákaznický servis, nyní nicméně hodlá do svých produktů integrovat také cloudové služby – s tím souvisí i spuštění projektu Brother Online. O tom jsme se zatím příliš nedozvěděli – v kostce má umožňovat propojení nejrůznějších webových služeb, moderních mobilních zařízení a tiskáren Brother. Tisknout přímo z Androidu a iOS je ostatně možné už nyní.
Možná trochu překvapivé bylo oznámení o spuštění služby OmniJoin, která má být profesionální alternativou Skypu nebo spíše řešení, jako je Microsoft Office Live Meeting. Brother cítí v telefonkerenčním trhu velký poteciál a kromě samotného OmniJoinu, který má být v Evropě dostupný v létě, chce nabídnou také celou řadu doprovodných služeb.
Nejen tiskárny, ale stále hlavně tiskárny
Na vekolepé akci, která se odehrávala v luxusních prostorách v centru Berlína byla samozřejmě představena také nová řada tiskáren, které pro Brother stále představují to zásadní. Kromě celé řady nových laserových modelů jsme mohli vidět také několik specialit. Brother např. předváděl b-guard - pokročilou technologii pro správu tisku a tiskových front ve velkých společnostech. Nechybí možnost tisknout přes email (údaje pro vyzvednutí tisku vám přijdou zpět elektronickou poštou), či integrovaná čtečka RFID přímo na tiskárně. Brother samzřejmě obnovil svojí řadu dostupných A3 inkoustových multifunkcí - jedná se o segment ttrhu, který nikdo jiný neobsuhuje. Na přednáškách jsme se přitom dozvěděli, že Brother má psychology, kteří pomocí výzkumů dokázali, o kolik větší efekt má na zákazníka reklamní materiál A3 oproti A4.
Kromě kapesních tiskáren na štítky, doklady a nálepky jsme si mohli prohlédnout také zcela nové produkty - mobilní skenery a tiskárny, které se snadno vejdou do notebookové brašny a napájí se jen z USB. Na jejich testování už se opravdu těšíme.
Největší tiskárnovou peckou pak ale byl prototyp, který kombinuje výhody inkoustu a laseru a měl by být určen pro střední kanceláře, které potřebují velmi rychlý tisk. Jde o stroj, který je možné rozšířit až třemi velkými podavači (na Brother nezvykle velká tiskárna). Jako tiskové srdce je použit speciální systém s více než pěti tisíci inkoustovými tryskami (5198). Ty jsou rozmístěné po celé šířce tiskového prostoru, kterým prochází list formátu A4. Samotný průchod je tak naprosto bleskový a tiskárna produkuje až 100 litsů za minutu. Papíry ve skutečnosti ven lítají tak rychle, že je nutná speciální zvětšená zarážka u výstupního podovače papíru. Prototyp by hodně choulostivý, proto nám předvedli vždy jen 5-10 stran, o deklarované rychlosti ale nebylo pochyb. Na uvedení do prodeje si ale u tohoto koncept ještě 1-2 roky počkáme.
Brother inovuje
Poslední a zřejmě nejzajímavější částí Brother Eventu byla možnost shlédnout produkty jejich inovačních laboratoří (bohužel bez fotoaparátu). O produktu jménem Brother AirScouter jsme již měli možnost leccos číst - my jsme si jej ale v Berlíně mohli i osahat - připojen byl k iPadu i k počítači. Jde o speciální miniaturnní projektor, který se nasazuje na brýle a následně vám promítá do oka obraz, který se jeví jako 16" displej ve vzdálenosti jednoho metru.
Co je na produktu zásadní (ve srovnání s jinými obdobnými koncetpy), je to, že je v Japonsku od minulého týdne již v prodeji. Nejedná se tedy o prototyp, ale o reálný produkční vzorek, který v blízké budoucnosti bude možné zakoupit i v Evropě. Abych ale zmírnil vaše případné nadšení, ve skutečnosti jde spíše o průmyslový výrobek. Kromě toho, že design zatím na běžné pouliční nošení nemyslí, jeho využití v běžném životě je zatím značně omezené. Na rozšířenou reaitu zapomeňte - můžete si do oka tak maximálně pustit film. Aktuální zaměření AirScouteru je tedy do firem (kam také půjde většiny dodávek), kde bude sloužit jako pomocný nástroj různým technikům. Plánované využití si prohlédněte na následujících videiích.
Kromě AirScouteru jsme měli možnost vidět také koncepty, které mají k realizace ještě daleko. Byl to například Knock Table - interaktivn dotykový stůl, jehož funkcionalitu by zajišťoval projektor a senzory na stropě. Na stole by pak rukama bylo možné snadno vytvářet grafiku či fotoalba - otevřeli byste knihu, ukázali na obrázek a ten by se automaticky naskenoval a přenesl na vaši pracovní plochu. Obdobně futuristicky působil simulovaný kokunikační program. Dva muži ze dvou straná zeměkoule si povídali přes displej tvořící na výšku postavné televize (Brother tvrdí, že zabírat kamerou jen hlavu je pro lidskou komunikaci nedostatčné). Program rozpoznával řeč a podle toho pak nabízel různé funkce - v konverzaci zmíněné termíny bylo možné jednoduchými gesty rovnou ukládat do diáře a podobně. Celkově nás Brother opravdu překvapil - rozhodně se nejdená jen o úzce zaměřenou tiskárnovou firmu. Jejich vývojové a inovační centrum jej velmi ambiciózní a je možné, že se od nich ještě dočkáme velkých věcí.