Česká firma chce od gigantů 2,5 miliardy. U Evropské komise si stěžuje na Facebook a Apple

Sdílet

 Autor: Redakce

O společnost GeeksHouse jste ještě určitě neslyšeli. Vězte ale, že chystala revoluční aplikaci Howgh, která by spojila několik komunikačních platforem do jednoho místa. Skrz jednu aplikaci by uživatelé mohli komunikovat přes Apple iMessage, Facebook Messenger, Viber nebo WhatsApp. To jde, ne?

Howgh měl spojit všechny důležité sítě
Howgh měl spojit všechny důležité sítě 

Problém je, že než v GeeksHouse stačili aplikaci dokončit (chybělo prý pár dnů), provozovatelé služeb změnili API, takže Howgh by už nefungoval. GeeksHouse se ale nevzdávají bez boje. Jenže místo programátorů do bitvy vytahují právníky. U Evropské komise si firma stěžuje na Facebook a Apple, že změnou API zneužili dominantní postavení. GeeksHouse tvrdí, že je tím američtí giganti připravili o pět miliard korun (každý o dvě a půl miliardy). Evropská komise jejich stížnost přijala.

Všechno je to podezřelé

Jenže přijetí znamená, že si úředník přečetl český dopis a zařadil jej do šanonu „ke zpracování“. GeeksHouse nemá nic jisté, Evropská komise zcela jistě případ uzavře hned na začátku.

Nejdřív bychom si ale měli GeeksHouse představit. Podle obchodního rejstříku vznikla 24. 11. 2014 a do rejstříku byla zapsána 13. 1. 2015. Základní kapitál činí pouhé 3000 Kč. Má tři společníky s rovným třetinovým vkladem. Prvním je Jan Svoboda, který je zároveň jednatelem. Dalšími dvěma jsou společnosti DESED a WI, jejichž jednatelé působí v GeeksHouse. Jeden je vedoucí vývojového týmu, druhý pak právník. Protože nově vzniklá firma se bez advokáta neobejde, že ano.

Apple nikdy otevřené API neměl

To časové zařazení založení firmy je důležité. GeeksHouse tvrdí, že společnosti Facebook a Apple svá API zavřely bez předchozího upozornění. Tak zaprvé – Apple k iMessage otevřené API nikdy neměl. A aplikaci, která by jeho služby nějakým způsobem obcházela, by nevpustil do App Storu.

 

Paradoxně se iMessage otevřeného API dočká až s vydáním iOS 10 (o čemž se ví už od léta), ale Applu nejde o to, aby ostatní aplikace mohly fungovat jako alternativy, ale aby vývojáři mohli rozšiřovat iMessage o nové funkce a doplňky. Pokud lidé z GeeksHouse našli způsob, jak vytvořit alternativu k iMessage, porušili tím podmínky Applu. Tohle u Evropské komise neuspěje.

Facebook změnu oznámil dopředu

Chat Facebooku byl skutečně dlouhou dobu otevřený aplikacím třetích stran. Jenže již 30. dubna 2014 (půl roku před založením GeeksHouse) oznámil, že ono API změní. Zrušil podporu protokolu XMPP, a tím i zavřel cestu pro alternativní aplikace. K zavření došlo až rok poté, tedy 30. dubna 2015. Ani tady nemůže Evropská komise udělat nic jiného než se pousmát.

Čtyřnásobné porušení podmínek

Facebooku od roku 2014 patří i zmiňovaný WhatsApp. Ten ani žádné API, které by se dalo využívat v klientských aplikacích třetích stran, nemá. Totéž platí i pro Viber. Žádná firma nemůže vytvořit alternativní chatovací aplikaci pro tyto uzavřené sítě a dělat si nároky na to, že jí obcházení pravidel bude fungovat nebo že jí provozovatelé služeb budou tolerovat.

Ušlý zisk 5 miliard?

Nechci rozporovat fakt, že univerzální aplikace spojující populární chaty by nebyla populární. Vždyť si všichni jistě pamatujete zlatou slávu Mirandy, Trillianu, Pidginu, Qipu a dalších aplikací, které nám před lety propojily ICQ, MSN nebo Jabber. Provozovatelé ICQ tehdy aktivně bojovali proti klientům třetích stran (které neměly reklamy) a API se několikrát měnilo. Nikdo kromě uživatelů si tehdy nemohl stěžovat. A když už, tak o ušlý zisk mohlo ICQ soudit právě tvůrce alternativních softwarů.

V budoucnu měl přibýt Skype, Line, Kik, Kako, Tango, WeChat atd.
V budoucnu měl přibýt Skype, Line, Kik, Kako, Tango, WeChat atd.

Je proto zarážející, že dnes firma, kterou nikdo nezná, vyčísluje pětimiliardovou škodu za neexistující aplikaci, která by porušila podmínky minimálně čtyř služeb. K onomu vyčíslení GeeksHouse použili „zcela standardní vzorec, jaký se při vyčíslení ušlého zisku používá běžně“. Asi jde o stejný vzorec, který běžně používá i Česká protipirátská unie.

Ne vážně. Pět miliard korun je hodně. Jde o dvakrát větší částku, než Twitter utržil za celý rok 2011. To už Twitter existoval pět let a uživatelská základna zažívala největší boom. (Twitter mimochodem v zisku nikdy nebyl, celkově už prodělal přes dvě miliardy dolarů).

Kauza GeeksHouse působí od začátku jako vykonstruovaný kalkul, jehož cílem je… To vlastně nevíme. Ač by uživatelé jistě rádi uvítali otevřené komunikační platformy, Evropská komise k tomu Facebook ani Apple nemůže donutit. Přiznat ušlý zisk GeeksHouse také nemůže, protože by ta firma stejně nemohla vydělávat na porušování podmínek. GeeksHouse ale získá mediální pozornost, kterou můžou využít k… uvedení jiné aplikace? No, pokud k tomu dojde, aspoň budete vědět, s kým máte tu čest.

Následuje tisková zpráva bez redakčních úprav…

Evropská komise šetří možné zneužití dominantní postavení Facebooku a Applu vůči české firmě. Ušlý zisk by mohl být až 5 miliard korun

Evropská komise přijala stížnost společnosti GeeksHouse. Té se nelíbí postup společností Apple a Facebook, který znemožnil vydání mobilní aplikace HOWGH.

Praha, 7. září 2016 - Aplikace HOWGH do sebe integrovala většinu nejpoužívanějších komunikačních platforem, jako Facebook messanger, nativní komunikační aplikaci Applu – iMessage nebo Viber a WhatsApp. Její výhoda tedy byla pro uživatele zjevná. Díky ní už nemělo být potřeba otevírat různé komunikační aplikace, ale vše se odehrávalo v jedné. O takové řešení do té dobry byly pokusy pouze na operačním systému Android, ale pro iOS to byla novinka. „Věděli jsme, že děláme něco unikátního, co na trhu ještě není a co má potenciál oslovit hodně lidí. Ten vývoj byl navíc dlouhý a náročný,“ říká Ondřej Štěpánek, spolumajitel GeeksHouse a šéf vývojového týmu.

Vývojový tým našel způsob, jak jednotlivé platformy integrovat díky jejich otevřeným protokolům. Facebook a Apple se však rozhodli bez předchozího upozornění tyto protokoly zavřít a tím i znemožnit další vývoj aplikace HOWGH. Stalo se tak v poslední fázi vývoje a jen pár dnů před uvedením aplikace na trh. Obvyklou praxí přitom je, upozorňovat na chystané uzavření protokolů i několik let dopředu, a to právě z toho důvodu, aby vývojářské týmy neprogramovali zbytečně.

ICTS24

Takový postup podle právních zástupců vykazuje znaky zneužití monopolního postavení, a proto se GeeksHouse rozhodli bránit. „Nejprve jsme zkoušeli komunikovat přímo s nimi a poslali jsme dopisy jak na Apple, tak na Facebook. Apple nám odpověděl dopisem, který vypadal jako mnohokrát použitá šablona a Facebook nezareagoval vůbec,“ popisuje Štěpánek chování IT gigantů. Následovalo sepsání stížnosti k Evropské komisi, která nyní žádost přijala a začíná se ji zabývat. Aktuálně se dotazuje na stanoviska, která ve sporu mají Apple a Facebook.

„Vyčíslili jsme výší potenciálně ušlého zisku, na dvakrát 2,5 miliardy korun. To číslo se může zdát astronomické, ale musíme si uvědomit, že se jednalo o unikátní aplikaci, která by oslovovala obrovské množství lidí,“ říká Petr Fučík, právní zástupce společnosti GeeksHouse. „Abychom to číslo získali, použili jsme zcela standardní vzorec, jaký se při vyčíslení ušlého zisku používá běžně,“ dodává Fučík.