„Google je v mnoha směrech obdivuhodná firma se skvělými službami a dlouho rozvoji internetové ekonomiky jen prospíval,“ říká předseda SPIR Ján Simkanič. „V poslední době však jeho kroky začínají poškozovat lokální internetové firmy v České republice i jinde v Evropě, mezi něž patří i řada členů našeho sdružení. Google stále více těží z cizí práce a poskytuje uživatelům zavádějící informace, aby pro sebe vytěžil maximum.“
Problém č. 1: zbytečně velké náhledy obrázků
SPIRu vadí hlavně nový vyhledávač obrázků, jenž Google představil před rokem. Zobrazuje až příliš velké náhledy, které mají často rozlišení původních obrázků z odkazovaných stránek, takže uživatele nic nenutí kliknout a navštívit cizí web. Simkanič to označuje za poškozování autorských práv.
Problém č. 2: integrovaný srovnávač cen
Sdružení má dále problém s vyhledávačem zboží. Když si „vygooglíte“ nějaký produkt, ve výsledcích uvidíte zvláštní boxík ze srovnávače cen, který provozuje Google. Neobsahuje přitom ty nejlepší ceny, nejspolehlivější obchody nebo nemá nejlepší funkce. Ale uživatelé si mohou mylně myslet, že ty nejlepší výsledky dostali. Zde pak Google podle Simkaniče zneužívá dominantního postavení na trhu. Kvůli tomuto a dalším třem bodům už Google vyšetřuje i Evropská komise.
EU vs. Google
EU do roku 2010 obdržela 18 stížností, podle kterých Google využívá své dominantní postavení ve vyhledávačích. Spor se týká těchto čtyř bodů.
- Google ve výsledcích zvýhodňuje odkazy na vlastní služby. Nejvíce je to vidět při vyhledávání hotelů, restaurací nebo produktů. Konkurence, ač může poskytovat relevantnější výsledky, je vidět méně, případně vůbec.
- Ve výsledcích Google bez povolení využívá data třetích stran, například obsahy recenzí.
- Vydavatelé, kteří chtějí nasadit reklamy Googlu, nemohou mít na stránkách reklamy třetích stran, případně musí být v menšině.
- Kampaně vytvořené přes Google Adwords nelze přenést do konkurenčních reklamních platforem.
Google proto navrhl tato nápravná opatření, se kterými už souhlasí i viceprezident Komise Joaquín Almunia.
- Ve výsledcích specializovaných vyhledávačů (produkty, hotely, restaurace atd.) Google na prominentním místě zobrazí mimo vlastních služeb i výsledky tří konkurentů.
- Správci webů budou moci Googlu explicitně zakázat (systémem opt out), aby ve specializovaných vyhledávačích nevyužíval jejich data. Google je přitom nesmí penalizovat v Pageranku. Web tak může zůstat na předních místech ve výsledcích, ale Google nesmí krást například ony zmíněné recenze.
- Reklamy Googlu (AdSense) už nebudou mít na stránkách exkluzivitu.
- Kampaně z AdWords budou přenositelné.
Před konečným verdiktem ale Komise nechá opatření okomentovat také konkurenci Googlu. Mezi ně patří hlavně Microsoft, Nokia, Oracle, TripAdvisor a skupina Allego (pod ní spadá i Aukro, Mall a Heuréka). Před měsícem jsme se dozvěděli, že stížnost zvažuje také český Seznam.
SPIR vs. Google
SPIR je proto v kontaktu s Komisí, ale chce přesvědčit i tuzemskou vládu, aby se na ochraně českého internetu také aktivně podílela. SPIRu totiž navrhovaná opatření nestačí, a pokud by ji Komise odsouhlasila, sdružení by proti Googlu šlo soudní cestou a na uživatele by cílila novou kampaň o škodlivosti dominantního Googlu. Kvůli němu jsou ohroženy malé internetové společnosti a ty velké (e-shopy, média) zase oslabují.
„To se odrazí nejen na tuzemském hospodářství a zaměstnanosti, ale také na konkurenceschopnosti ČR. Uživatelé internetu se budou dostávat k výsledkům vyhledávání nejlepším pro Google, nikoliv nutně pro ně samotné. Nepřijatelné je už to, že Google přistupuje s větším respektem k německému a francouzskému trhu, kde se některým formám poškozování konkurence vyhýbá. Věříme, že Evropská komise nedopustí diskriminaci států na základě jejich ekonomické a politické síly,“ doplňuje Simkanič.
Disclaimer: Naše vydavatelství Extra Publishing je rovněž členem SPIRu.