Možná si vzpomenete na dřívější letošní report, který ukázal, že o zařízení s Chrome OS je z určitých důvodů zájem, a to zejména ve školství. Globálně je jeho podíl nízký (7,7 % dodávek ve třetím čtvrtletí pro sektor K-12), ale velice výrazně se mu dařilo v USA. Což je kritický trh, který navíc často ukazuje trendy, jež se zpožděním pronikají jinam. Firma Futuresource Consulting vydala čerstvý report. Ten Microsoft využil k tomu, aby se pochlubil, že se mu opět daří ve školském sektoru posilovat. Futuresource Consulting se zaměřuje na sektor K-12, jenž konkrétně sestává z primárního a sekundárního školství, tedy nesahá za hranice středních škol. Celý trh s mobilními zařízeními pro tento sektor v USA ve 3. čtvrtletí meziročně posílil o 3,5 % (penetrace je již vysoká a trh dospěl), globálně pak o 26 %.
Boj Microsoftu a Applu s chromebooky
Pojďme k operačním systémům. V USA loni chromebooky tvořily skoro 60 % zařízení dodaných do tohoto sektoru. (Pořád je řeč o mobilních zařízeních, desktopy jsou více méně stejně pasé.) Od té doby ale jejich růst začal zpomalovat. Podle Futuresource Consulting měl okamžitý dopad levnější iPad vydaný ve 2. čtvrtletí. Prodával se dobře, zatímco chromebooky byly následně ve 3. čtvrtletí meziročně silnější jen o 3 %.
Report o roku 2016: Skoro 60 % nových mobilních zařízení pro školy v USA pohání Chrome OS
Firma předpokládá, že chromebooky zakoupené v letech 2014 a 2015 budou nahrazeny novějšími přístroji v roce 2018. Oba hlavní konkurenti, tj. Apple a Microsoft, se snažili, aby na trh uvedli produkty pro zvýšení vlastní atraktivity v očích školství. Microsoft vydal Windows 10 S, objevila se velice levná zařízení s Windows (do 300 dolarů), vyšel nástroj pro snadnou správu zařízení nebo kolaborativní prostředí Teams.
Apple kromě levnějšího iPadu nabídl také aplikaci Classroom nebo snazší správu iZařízení. Ačkoli růst mobilních zařízení s Chrome OS v sektoru K-12 zpomalil, v USA i ve třetím čtvrtletí stále poháněl skoro 60 % dodaných zařízení. Oproti druhému čtvrtletí se ale více dařilo zařízením s Windows, a to i globálně. Microsoft upozorňuje, že se mu podařilo loni v americkém sektoru K-12 zvýšit podíl zařízení pod 300 dolarů o 4,3 % a o 8,2 % v kategorii nad 300 dolarů.
Závěr
Nezbývá než vyčkat, jak moc se snahy Microsoftu a Applu střetnou se školstvím a zda bude v budoucnu místo chromebooků opět adoptovat zařízení s platformami od těchto dvou firem. Dnes se 90 % prodejů chromebooků odehrává v USA a konkurenti Googlu se modlí, aby se tento trend zastavil – a hlavně se nerozšířil globálně. Částečně se to už děje. Na severu jsou chromebooky populární, jak jsme uvedli minule.
Ačkoli se oběma firmám zatím podařilo rozšiřování chromebooků do určité míry zpomalit, rozhodně se konkurence nezbavily. Klíčové bude nahrazení změněných starších zařízení. Přejdou školy z Chrome OS na jiné platformy?