Český rybníček je dost malý na to, abychom se mohli spoléhat na platnost Hanlonovy břitvy. Anglofonní diskuzní fóra, která navštěvují uživatelé z celého světa, jsou ale pro zavrženíhodné marketingové praktiky (nazývané vznešeně „guerilla marketing“) daleko atraktivnějším cílem. Stejně tak fóra čínská, nejen z prostého důvodu početnosti čínsky hovořících obyvatel zeměkoule, ale také proto, že z nich západní média ráda čerpají šťavnaté úniky informací. Podle techPowerUp podobné praktiky používá i čínská komunistická strana, ve snaze ovlivňovat veřejné mínění.
Dějepisné okénko
Koncem roku 2005 novináři vypátrali, že Nvidia tehdy najímala (dnes již neexistující) firmu Arbuthnot Entertainment Group. Popis její práce zahrnoval komunikaci s komunitou, budování podpory mezi nadšenci – přeloženo z reklamštiny, firma se zkrátka měla starat o to, aby se o Nvidii mluvilo, a aby se o ni mluvilo v tom správném světle.
Arbuthnot i Nvidia krátce poté přeply na režim „damage control“. Zatímco AEG tvrdila, že pro Nvidii pouze sledovala, jak se o ni na diskuzních fórech mluví, tehdejší ředitel PR Nvidie Derek Perez přiznal, že Nvidia vskutku najímala a hardwarem odměňovala fanoušky, kteří měli být jejím hlasem, a že AEG měla tento proces řídit.
Jedním z diskutérů, kteří měli podle pozdějšího oficiálního vysvětlení Nvidii hlásit problémy s jejím hardwarem a ovladači, na které uživatelé narazí, byl i moderátor fóra Anandtech s přezdívkou Rollo. Nevoli mezi uživateli vyvolala skutečnost, že Rollo se o své spolupráci s Nvidií neobtěžoval zmínit. Takže když to celé prasklo, Rollo dostal ban (po nějaké době byl na fórum opět připuštěn, leč mnoho uživatelů to stále těžce neslo). Těžko říct, zdali byl placen či materiálně odměňován, aby psal o Nvidii v pozitivním světle, nebo byly jeho záměry křišťálově čisté. Že ho všichni znali jako zapáleného fanouška Nvidie, mu v daném okamžiku na důvěryhodnosti zrovna nepřidalo.
Obě společnosti svorně odmítaly obvinění, že by na fórech měly armádu falešných účtů, které si měly pomalu budovat důvěru ostatních a následně jim nenápadně doporučovat produkty Nvidie. Anonymní svědectví (citované v posledním uvedeném odkazu) hovořilo o tom, že účastníci museli podepsat dohodu o mlčenlivosti ohledně samotné existence kampaně, a že odměnou byly 30" LCD panely. Jaký byl ale skutečný rozsah aktivit, které AEG pro Nvidii prováděla, se pravděpodobně nikdy nedozvíme.
ChipHell rozdává bany
Zpátky do roku 2012. Administrátoři čínského diskuzního fóra ChipHell si začali všímat podezřelého počtu příspěvků pějících chválu na dosud neexistujícího soupeře pro Radeon HD 7970 – právě zde pravděpodobně vznikla zvěst, že se nejvýkonnější GPU dneška skloní před chystanou GeForce s čipem GK104, a že tato GeForce bude mít sweetspotovou cenovku 299 amerických dolarů.
Tuto aktivitu administrátoři vyhodnotili jako nájezd najatých volavek, jejichž cílem má být odradit potenciální kupce od pořízení Radeonu HD 7970. Proběhla vlna zamykání vláken a postů a banování uživatelů, která se nevyhla ani známému novináři Charliemu Demerjianovi. Ten se však brání, že prý své informace, které se s fámami z ChipHell víceméně kryjí, čerpá od vlastních vynašečů.
Uživatel s přezdívkou xoleras, který na kauzu upozornil na fóru HardOCP, také tvrdí, že informace o údajném výkonu a ceně GK104 pocházejí všechny od jednoho uživatele, a že tento uživatel byl odhalen jakožto najatý agent. Inu, guerilla marketing žije a daří se mu dobře. Cynicky to komentuje Kyle Bennett, šéfredaktor HardOCP. Guerillu prý používá spousta firem, používalo ji prý i 3dfx a současná „kauza“ je jenom výjimečným případem, kdy se ji nepodařilo udržet v tajnosti.
Zdroj: ChipHell, techPowerUp