Když se řekne herní sluchátka nebo herní headset, většině znalých v oboru se zježí vlasy na hlavě, jelikož velmi často je jejich podání hudby na katastrofální úrovni. Jsou sice herní, tudíž si asi řeknete, proč tedy kritizovat sluchátka/headset za špatné podání hudby, když to není to hlavní, pro co jsou určeny. Ono kromě mnoha fíčur se totiž výrobci často chlubí tím, jak je jejich výrobek vhodný i pro hudbu a filmy.
Jedním z takových výrobců je i Corsair, od kterého jsme dostali nabídku na recenzi některého z jejich herních headsetů Vengeance. Co myslíte, potvrdíme nebo vyvrátíme tvrzení Corsairu? Nechte se překvapit.
Mohli jsme si vybrat jakýkoliv headset Corsairu, ale nakonec jsme to nechali na zástupci, který má Českou republiku na starosti, aby vybral ten, který je podle něj na recenzi nejvhodnější. Nechali jsme se tedy překvapit, co nám dorazí. Překvapení se nekonalo, jelikož jsem očekával, že zvolí nejvyšší model Vengeance 2000, který je navíc bezdrátový. Nakonec mě to však i potěšilo a to z toho důvodu, že jsme dostali příležitost si ověřit, jak se Corsair s bezdrátovým přenosem popral a jestli bude zvuk „čistý“.
Představení
Corsair dodává herní headset Vengeance 2000 v krabici, jejíž velikost není nijak přemrštěná a zhruba odpovídá velikosti samotného headsetu. Na přední straně si můžete všimnout, že se výrobce chlubí především bezdrátovým přenosem signálu, prostorovým podáním 7.1 a výdrží na baterie 10 hodin. Impedance sluchátek je 32 ohm a udávaný odběr při nabíjení 500 mA.
Barevné sladění se Corsairu povedlo a headset vypadá na první pohled velmi decentně a to i díky stříbrným „krytům“, které připomínají broušený hliník. Bohužel jej opravdu jen připomínají, jelikož je to obyčejný plast. Na celkové robustnosti headsetu to však nijak neubírá, jelikož je kvalita zpracování na velmi slušné úrovni.
Na levé straně headsetu naleznete všechno důležité: mikrofon, tlačítko pro zapnutí/vypnutí, indikační diodu signálu, regulaci hlasitosti a konektor micro USB pro připojení napájecího kabelu v případě nabíjení.
Tlačítko pro zapnutí/vypnutí je opět plastové. Bohužel nemá žádnou jinou funkci. Osobně se mi řešení jednoho „obrovského“ vypínače moc nelíbí, jelikož mohly být přidány další tlačítka například pro posun skladeb. Na druhou stranu musíme brát v úvahu, že se jedná o herní headset, nikoliv o sluchátka navržena zejména pro poslech hudby.
Pro regulaci hlasitosti slouží obyčejný potenciometr a je možné, že se časem opotřebuje a bude jej nutno vyměnit.
Možnost přizpůsobení headsetu velikosti hlavy je poměrně velká a neměli by s ním mít problémy ani majitelé malých či naopak velkých hlav.
Mikrofon je výklopný a kromě obou konců je gumový, respektive, abych to upřesnil, zvenčí je gumový, ale uvnitř je zřejmě nějaký materiál, který udržuje jeho tvar. Mikrofon je totiž možno tvarovat. Můžete jej mít rovně nebo ohnutý do úhlu téměř 90°. Co zajímá asi mnoho lidí, je, jestli jde mikrofon vypnout. Ano, mikrofon se vypne automaticky, pokud jej sklopíte do výchozí polohy (k hlavovému mostu). Pokud někdo potřebuje často vypínat a zapínat mikrofon, mohlo by pro něj toto řešení být poměrně otravné.
Náušníky naštěstí nejsou kožené, ale mají povrch připomínající semiš. Jsou pohodlné, měkké a ani po několika hodinách na hlavě jsem s nimi nezaznamenal sebemenší problém. Díky velkým měničům a celkově velkým mušlím náušníky pěkně uši obklopí a více než dostatečně izolují od okolního hluku.
Kolem napájecího konektoru micro USB je čirý plast, přes který prosvítá dioda. Při nabíjení a při nízkém stavu baterie oranžově poblikává, naopak když je baterie již nabita, tak svítí zeleně. Nejdříve jsem si myslel, že je to jediná indikace stavu baterie. Nikoliv. V případě, že už je baterie téměř vybita, začne se ve sluchátcích tak jednou za 10–20 vteřin ozývat pípnutí. Nejdříve jsem to přikládal nějaké softwarové chybě, ale nakonec jsem přišel na to, že po připojení napájení ono pípání ustálo.
Hlavový most je dostatečně pružný a nebude mít se širokými hlavami žádný problém. Polstrování na něm je kožené, vycpané zřejmě molitanem nebo něčím takovým. Stejně jako náušníky je i hlavový most pohodlný a nijak neznepříjemňuje pocit, když máte headset nasazen.
Příslušenství není nijak obsáhlé. Základem je vysílač/přijímač do USB, který svým vzhledem připomíná obstarožní flash disky. Pokud máte počítat například pod stolem, určitě uvítáte prodlužovačku USB, díky které můžete vysílač/přijímač postavit například na stůl. Další částí příslušenství je napájecí kabel. Není nikterak dlouhý, a pokud zrovna máte počítač pod stolem, tak asi budete mít s jeho délkou problém. Sluchátka samozřejmě fungují normálně i při nabíjení. No a nakonec stručný manuál.
Byli jsme trochu odvážnější a podívali se i „pod pokličku“ bezdrátovému hernímu headsetu Corsair Vengeance 2000. Objevili jsme řešení od společnosti Avnera, která se právě na bezdrátové headsety a bezdrátový přenos zvuku zaměřuje.
Software, zkušenosti z praxe a závěr
Software
Vzhledově je aplikace Corsair Headset Control Panel velmi podobná té, kterou jste mohli vidět v recenzi herní klávesnice Corsair Vengeance K90. Co se funkčnosti týče, je velice primitivní. Základem je ekvalizér, pomocí kterého si můžete podání zvuku odladit dle své libosti. Je také na výběr z devíti předvolených možností, ale já osobně preferuji neutrální podání. Také si můžete nastavit hlasitost sluchátek a „citlivost“ (hlasitost) mikrofonu.
Corsair Vengance 2000 software
Jelikož se výrobce chlubí i prostorovým zvukem o uspořádání 7.1, je zde tlačítko, pomocí kterého prostorový zvuk aktivujete. Bohužel (nebo chcete-li bohudík) je to pouze softwarové nedokonalé řešení. Napravo si zvolíte, kolik zvukových kanálů má hudba, film, podle toho, co vám právě hraje a podle toho aplikace zvolí optimální nastavení. Na hudbu o dvou kanálech to opravdu není ono, a ač se aplikace snaží, seč může, do pořádného prostorového ozvučení to má hodně daleko. Mnohem lepší to bylo u filmu/hudby o zvukové stopě s šesti (5.1) kanály. Stále to sice mělo do kina/domácího kina hodně daleko, ale bylo to rozhodně mnohem lepší.
Zkušenosti z praxe
A jak si headset Vengeance 2000 vede v praktickém používání? Na poslechové testy a zhodnocení kvality zvuku jsem si přizval kolegu Jardu Dohnala, který se v oboru audia pohybuje již nějakou řádku let a má bohaté zkušenosti jak s mnoha sluchátky, tak i s výrobou vlastní zesilovačů, DACů, apod.
Dle jeho názoru na tom tento headset není vůbec špatně. Dochází sice k rozeznatelnému zkreslení, avšak na herní bezdrátový headset za necelých 3000 Kč je to velmi slušné. Možná je zvuk trochu přebasovaný, ale jen mírně a porovnám-li to s Koss Porta Pro, které jistě mnozí znáte, je to velmi razantní rozdíl. Středy jsou výrazné, výšky možná trošičku přehnané. Z herních headsetů jsem měl ještě možnost vyzkoušet SteelSeries Siberia V2 USB, které jsou mezi znalými proslulé svým (ne)kvalitním zvukem a mohu říct, že headset od Corsairu je na tom kvalitou zvuku rozhodně lépe.
To bychom měli hudbu. A co filmy a hlavně ty hry? Na oboje naprosto bez problému použitelné. U her jsem také vyzkoušel zapnout prostorový zvuk a v takovém World of Tanks jde zřetelně rozeznat například to, zda tank vystřelil před vámi nebo za vámi. Není to sice úplně dokonalé, ale nějaký základní účel to plní a možná to nějakým zkušenějším hráčům v některých hrách i pomůže, kdo ví.
Když se jedná o bezdrátový headset, bude vás jistě zajímat i výdrž na baterii. Výrobce deklaruje nějakých deset hodin, což mohu potvrdit. Dovolím si tvrdit, že vydrží možná i chvíli déle. Otázka však, jak to bude do budoucna. Jak jistě víte, akumulátory se opotřebovávají a výdrž bude tedy klesat. Tohle, dle mého, mnohem lépe vyřešil takový Razer u svého headsetu Chimaera 5.1, který je napájen pomocí dvou AAA akumulátorů (případně baterií) a jakmile se opotřebují, není žádný problém je vyměnit za nové.
Dosah jsem zkoušel pouze přes jedny dveře, kdy nebylo problém odejít od vysílače na nějakých 10 metrů. Podle slov spoluhráčů na Teamspeaku a známých na Skype snímal mikrofon můj hlas velmi přesně bez výraznějšího zkreslování a jeho citlivost je také velmi dobrá, jelikož při maximálním nastavení v ovládacím programu jsem mohl šeptat a bylo mě bez problému slyšet.
Ještě bych měl menší poznámku ke zmiňovanému pípnutí, pokud se již stav akumulátoru blíží vybití. Pokud máte nastavenou vyšší hlasitost, je ono pípnutí velice nepříjemné, „trhá“ uši a poprvé, jak jsem jej zaslechl, jsem se strašně leknul.
Závěr
Co říct závěrem? Snad jen srovnat Corsair Vengeance 2000 s jinými bezdrátovými herními headsety podobné kategorie, s možností prostorového zvuku a Dolby Headphone a Dolby Pro Logic II. Dívám-li se do ceníků českých eshopů správně, nejbližším konkurenčním výrobkem je headset Logitech F540 za cenu zhruba 3000 Kč (což je o trochu více, než stojí Corsair), který je určen hlavně pro konzole Xbox 360 a Playstation 3 (předpokládáme bezproblémovou funkčnost i na počítači). Dalšími jsou potom Razer Chimaera 5.1 a Logitech G930, kdy se však oba pohybují v ceně okolo 4400 Kč, což je již výrazně více.
Corsair tedy za cenu okolo 2850 Kč nabízí herní bezdrátový headset, jehož provedení je kvalitní, zvukový projev na velmi slušné úrovni a víceméně splňuje to, co výrobce deklaruje. Kromě nepříjemného pípání indikujícího téměř vybitý akumulátor, jsem nenašel u Vengeance 2000 žádné závažnější problémy a lidem, kteří právě něco takového hledají, jej mohu bez váhání doporučit.
Graf ceny produktu Corsair Vengeance 2000 poskytuje server Heureka.cz