ČTÚ měří mobilní signál na železničních koridorech
Již dopředu úřad proměřil prostupnost signál v devíti nejpoužívanějších vozech ČD. Nezáleží totiž jen na venkovním pokrytí signálu a rychlosti jízdy, ale také na konstrukci vozu. ČTÚ se zaměřil na pásma 800 MHz (LTE), 900 MHz (GSM, LTE) a 1800 MHz (LTE).
Co prvotní test odhalil? Čím novější vagón, tím prý horší signál. Úřad uvedl tabulku se středními hodnotami útlumů signálu. Útlum 20 dB představuje 100× nižší výkon signálu, 40 dB pak 10 000× nižší výkon. Nejlepší signál úřad naměřil ve voze Bdtee276, který přesně před 30 lety vyrobily Krnovské opravny a strojírny. U vozů s vyšším útlum bude třeba signál posílit instalací RLAN sítí nebo GSM repeaterů.
Útlumy signálu v jednotlivých vozech
Typ vozu |
LTE 800 |
GSM + LTE 900 |
GSM + LTE 1800 |
vůz řady 662 soupravy InterPanter |
20 dB |
20 dB |
12 dB |
vůz řady 642 soupravy RegioPanter |
25 dB |
20 dB |
15 dB |
vůz typu ABpee347 |
15 dB |
20 dB |
20 dB |
vůz typu Bdtee276 |
12 dB |
10 dB |
12 dB |
vůz Bmpz891 soupravy Railjet |
25 dB |
25 dB |
20 dB |
vůz 071 soupravy City Elephant |
12 dB |
15 dB |
17 dB |
vůz Bmz241 (oddílový vůz) |
45 dB |
42 dB |
35 dB |
vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino |
22 dB |
25 dB |
22 dB |
vůz Bdmpee233 |
30 dB |
25 dB |
30 dB |
Zdroj: ČTÚ, kompletní test zde v PDF