Hlavní navigace

ČTÚ měří mobilní pokrytí na železničních koridorech. Čím novější vlak, tím horší signál

21. 4. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Český telekomunikační úřad spolu s Českými drahami otestuje, jak operátoři pokrývají hlavní železniční trasy. ČTÚ si pronajal vůz s měřicí technikou, kterým během tří dny projede tuzemskými koridory. Pak výsledky vyhodnotí.

ČTÚ měří mobilní signál na železničních koridorech
ČTÚ měří mobilní signál na železničních koridorech

Již dopředu úřad proměřil prostupnost signál v devíti nejpoužívanějších vozech ČD. Nezáleží totiž jen na venkovním pokrytí signálu a rychlosti jízdy, ale také na konstrukci vozu. ČTÚ se zaměřil na pásma 800 MHz (LTE), 900 MHz (GSM, LTE) a 1800 MHz (LTE).

 

WT100

Co prvotní test odhalil? Čím novější vagón, tím prý horší signál. Úřad uvedl tabulku se středními hodnotami útlumů signálu. Útlum 20 dB představuje 100× nižší výkon signálu, 40 dB pak 10 000× nižší výkon. Nejlepší signál úřad naměřil ve voze Bdtee276, který přesně před 30 lety vyrobily Krnovské opravny a strojírny. U vozů s vyšším útlum bude třeba signál posílit instalací RLAN sítí nebo GSM repeaterů.

Útlumy signálu v jednotlivých vozech

Typ vozu

LTE 800

GSM + LTE 900

GSM + LTE 1800

vůz řady 662 soupravy InterPanter

20 dB

20 dB

12 dB

vůz řady 642 soupravy RegioPanter

25 dB

20 dB

15 dB

vůz typu ABpee347

15 dB

20 dB

20 dB

vůz typu Bdtee276

12 dB

10 dB

12 dB

vůz Bmpz891 soupravy Railjet

25 dB

25 dB

20 dB

vůz 071 soupravy City Elephant

12 dB

15 dB

17 dB

vůz Bmz241 (oddílový vůz)

45 dB

42 dB

35 dB

vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino

22 dB

25 dB

22 dB

vůz Bdmpee233

30 dB

25 dB

30 dB

Zdroj: ČTÚ, kompletní test zde v PDF