Na podzim roku 2011 Dell doslova uzemnil veškerou konkurenci uvedením monitoru, který kromě kvalitní matrice IPS nabízel polohovatelný stojan, USB hub, dobré možnosti nastavení, podsvícení LED (a z toho plynoucí nízký příkon) a dostatečně rychlou odezvu. Tuhle kombinaci nabídnul za tehdy v přepočtu 6700 Kč, načež se následně dlouhou dobu prodával za parádních 6200 Kč vč. DPH. Není divu, že se dočkal obrovské popularity a na celý rok 2012 a velkou část roku 2013 ovládl všemožné žebříčky.
Jenže pomalu se také začala plnit fóra různými stížnostmi. Většinou se týkaly bolení hlavy a nevolnosti z regulace jasu, která byla realizována pomocí PWM na nedostatečně vysoké frekvenci. Zatímco u monitorů s podsvitem realizovanými zářivkovými trubicemi (CCFL) nebyly většinou ani frekvence PWM kolem 200 Hz palčivým problémem, s podsvitem LED se situace změnila. V té době ale ergonomii regulace podsvícení neřešilo nejen ExtraHardware, ale ani PRAD, TFTcentral či AnandTech. Nikdo také po monitoru s IPS příliš nechtěl, aby neměl tak agresivní antireflexní vrstvy (AG coating) a nepůsobil perleťovým či špinavým dojmem (rušivé hlavně při čtení textu na převážně bílé stránce).
V rychlosti si připomeneme ještě vzhled, vstupy, možnosti polohování a OSD nabídku. To vše zůstalo v revizi A04 oproti A00 nezměněno:
Nevím, jaká revize se momentálně nachází v obchodech, A04 se prodávala už v roce 2012 (v listopadu 2011, kdy jsem dělal původní recenzi U2412M, byla k dispozici nejen A00, ale i A01 a A02).
Parametry U2412M a dalších monitorů ve srovnání
Dell
|
BenQ
|
Asus |
Asus |
Asus |
|
viditelná úhlopříčka | 24" | 24" | 24" | 24" | 24" |
typ panelu (matrice, podsvícení) | e-IPS, LED | AH-IPS, LED | e-IPS, LED | e-IPS, LED | AH-IPS, LED |
poměr stran | 16:10 | 16:10 | 16:10 | 16:10 | 16:10 |
maximální rozlišení | 1920 × 1200 | 1920 × 1200 | 1920 × 1200 | 1920 × 1200 | 1920 × 1200 |
bodová rozteč [mm] | 0,269 | 0,269 | 0,269 | 0,269 | 0,269 |
barevné provedení | černá + stříbrná | černá | černá | černá | černá |
úhel pohledu horizontální/vertikální | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° |
horizontální frekvence digital/analog [kHz] | výrobce neuvádí | 30–83 | 30–83 | 30–83 | 30–83 |
vertikální frekvence digital/analog [Hz] | výrobce neuvádí | 50–76 | 50–76 | 50–76 | 50–76 |
barevná hloubka | 6+2-bit, 16,7 mil. | ? 6+2-bit, 16,7 mil. | 6+2-bit, 16,7 mil. | 6+2-bit, 16,7 mil. | 8+2 bit, 1,07 mld. |
barevný prostor (gamut) | sRGB | sRGB | sRGB | sRGB | AdobeRGB |
jas [cd/m2] | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
kontrast – typický | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 |
kontrast – dynamický | 2 000 000:1 | 20 000 000:1 | 80 000 000:1 | 80 000 000:1 | 80 000 000:1 |
odezva [ms] | 8 – GTG | 5 – GTG, 14 – typ. | 6 – GTG | 6 – GTG | 6 – GTG |
spotřeba běžná/úsporný režim [W] | 38 (typ.)/72 (max.) | 23/0,3> | 65/0,5> | 75/1 | 72/1 |
videovstupy | 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub | 1× D-Sub, 1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort | 1× DVI, 1× DisplayPort 1.1a, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.4 | 1× DVI, 1× DisplayPort 1.1a, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.4 | 1× DVI, 1× DisplayPort 1.2, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.4 |
kabely | 1× D-Sub, 1× DVI, 1× USB, napájecí | 1× D-Sub, 1× DVI, audio, napájecí | D-Sub, DVI, DisplayPort, USB 3.0, napájecí | D-Sub, DVI, DisplayPort, USB 3.0, napájecí | D-Sub, DVI, DisplayPort, USB 3.0, napájecí |
rozbočovač USB/doplňkové porty | ano, 2 + 2 USB 2.0 | ne | ano, 4× USB 3.0 | ano, 4× USB 3.0 | ano, 4× USB 3.0 |
reproduktory | ne | ano, 2× 1 W | ne | ne | ne |
výstup na sluchátka | ne | ano | ano | ano | ano |
kamera | ne | ne | ne | ne | ne |
mikrofon | ne | ne | ne | ne | ne |
příslušenství | instalační CD, manuál | instalační CD, manuál | manuál, stahovadlo ke správě kabelů | instalační CD, manuál | instalační CD, manuál |
nastavení | 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, dvě uživatelská | 6 tlačítek, tři z toho uživatelsky nastavitelná, dále vstup do menu, zapnutí/vypnutí a konec menu (zrušení nabídky) | 7 tlačítek, přímé pro QuickFit (zároveň joystick), dvě programovatelná, dále pro režimy, vstupy a zapnutí/vypnutí | 7 tlačítek, přímé pro QuickFit (zároveň joystick), dvě programovatelná, dále pro režimy, vstupy a zapnutí/vypnutí | 7 tlačítek, přímé pro QuickFit (zároveň joystick), dvě programovatelná, dále pro režimy, vstupy a zapnutí/vypnutí |
ovládání | jednoduché | jednoduché | jednoduché | jednoduché | jednoduché |
barevné profily v OSD | Standard, Multimedia, Movie, Game, Text, Color Temp., Custom | Standard, Movie, Photo, sRGB, Reading, Eco, M-book, User | Standard, sRGB, AdobeRGB, Scenery, Theater, User 1/2 | Standard, sRGB, AdobeRGB, Scenery, Theater, User 1/2 | Standard, sRGB, AdobeRGB, Scenery, Theater, User 1/2 |
pokročilé nastavení barev | RGB | RGB, odstín, sytost | RGBCMY | RGBCMY | RGBCMY |
odnímatelný stojan | ano | ano | ano | ano | ano |
úhel náklonu | -4° až 21° | -5° až 20° | -5° až 20° | -5° až 20° | -5° až 20° |
otočení na výšku | ano | ano | ano, Pivot | ano, Pivot | ano, Pivot |
otočení kolem osy | 90° | 90° | 120° | 120° | 120° |
výšková nastavitelnost [mm] | 115 | 130 | 100 | 100 | 100 |
ovladače | ano | ano, na CD | ano, na CD | ano, na CD | ano, na CD |
barevné profily | ano | ne | ne | ne | ano |
další software | PowerNap | testovací obrazec, podrobný český návod (PDF) | MultiFrame | – | – |
rozměry s podstavcem (v × š × h) [mm] | 514 × 556 × 180 | 444 × 555 × 236 | 362–462 × 557 × 235 | 416–516 × 557 × 235 | 416–516 × 557 × 235 |
hmotnost s podstavcem [kg] | ~5 | 6,7 | 6,6 | 6,4 | 6,4 |
záruka [roky] | 3 (NBD) | 3 | 3 (ZDP) | 3 (ZDP) | 3 (ZDP) |
cena [Kč] | 6100 | 6850 | 8500 | 9990 | 13 200 |
Ceny byly zjištěny v e-shopech Alfa.cz, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).
Monitor Asset Manager jako ve většině případů vidí elektroniku od Realteku a má pravdu v nepodpoře režimu 1920 × 1200 @ 24 Hz. Přes Catalyst Control Manager se mi podařilo vynutit ale 50 Hz ve stejném rozlišení.
Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů
Metodika testování
Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.
Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.
Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.
Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.
To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.
Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.
Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m2 pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.
Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.
Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.
X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)
Jak na interaktivní grafy 2.0
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
- Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
- Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
- Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
- Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
- Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
- Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.
Rovnoměrnost podsvícení
Rovnoměrnost podsvícení
Podsvit nedopadl tak dobře jako u kdysi testovaného kusu, nicméně si na základě zkušeností už dovolím tvrdit, že právě tento kus celkem dobře reprezentuje průměrný výsledek. Můžete dostat lepší, ale i horší.
Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m2), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.
Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.
Dell U2412M A04, 120 cd/m2
Asus PB248Q, 120 cd/m2
BenQ BL2411PT, 120 cd/m2
NEC EA294WMi, 120 cd/m2
Philips 298P4, 120 cd/m2
Fujitsu P27T-7 LED, 120 cd/m2
Samsung S23C650D, 120 cd/m2
Dell UltraSharp U2713HM, 120 cd/m2
HP ZR2740w 2012, 120 cd/m2
Samsung S27B970D, 120 cd/m2
HP ZR2740w 2011, 120 cd/m2
Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m2
Eizo EcoView EV2736WFS, 120 cd/m2
Asus PA249Q, 120 cd/m2
Acer H226HQL, 120 cd/m2
NEC MultiSync EA224WMi, 120 cd/m2
Philips 227E3QPH, 120 cd/m2
NEC MultiSync EA244WMi, 120 cd/m2
Dell UltraSharp U2412M, 120 cd/m2
HP ZR2440w, 120 cd/m2
Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m2
iiyama ProLite X2485WS, 120 cd/m2
Asus PA248Q, 120 cd/m2
Philips Gioco 3D 278G4DHSD, 120 cd/m2
AOC i2757Fm, 120 cd/m2
NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity=5
NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity Off
BenQ GW2460HM, 120 cd/m2
Philips 241P4QPYK, 120 cd/m2
LG IPS237L, 120 cd/m2
Eizo Foris FS2333, 120 cd/m2
Samsung T27B550, 120 cd/m2
NEC MultiSync P241W, 120 cd/m2, Uniformity=5
LG Flatron IPS235V, 120 cd/m2
Asus PA238Q, 120 cd/m2
Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m2
HP ZR24w, 120 cd/m2
Asus PA246Q, 120 cd/m2
BenQ XL2420T, 120 cd/m2
Samsung UE32D5500, 120 cd/m2
Barevné odchylky (dE, CIE94)
Barevné odchylky
Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).
Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce.
Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně
Tovární nastavení (Standard)
Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.
Režim Color Temp. 5700 K
Přímo mezi profily jsou také profily pojmenované podle barevné teploty bílé. Ten označený 5700 K vám může pomoct dostat škálu a bílou blíže k přijatelným 7000 K.
Barevný profil z CD
Na CD najdete ovladač s ICC profilem, ale ani se ho nemusíte obtěžovat instalovat. Je celkem k ničemu.
Nastavení R, G, B – hardwarová kalibrace
Za tuto část mě doufám budou mít všichni majitelé U2412M, kteří vnímají, že jejich monitor táhne do modra, rádi. V OSD menu si najdětě volbu (profil) Custom Color a v následující nabídce nastavte R100, G97 a B85. Každý kus bude asi trochu jiný, takže doporučuji pustit si na monitoru bílou stránku, vzít co nejbělejší list papíru a hodnoty lehce doupravit tak, aby bílá na monitoru co nejlépe odpovídala papíru. Základem je mírně snížit zelenou a poměrně dost modrou. Může to být například R100, G96 a B88 nebo G98 a B83.
Pokud se můžete dostat ke kolorimetrické sondě, pak máte vše usnadněno a pomocí R, G, B lze U2412M vyladit velice hezky:
Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem
Gamut
Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.
Dell U2412M v režimu Standard:
Asus PB248Q v režimu sRGB:
BenQ BL2411PT v režimu sRGB vs. sRGB:
NEC MultiSync EA244WMi (Native + Standard) vs. sRGB:
Acer H226HQL vs. sRGB, CIE 1976:
Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB vs. sRGB:
Asus PA249Q (sRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:
Asus PA249Q (Standard) vs. sRGB a AdobeRGB:
Asus PA249Q (AdobeRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:
Kontrast, úroveň černé, slévání barev
Kontrast
V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m2 a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m2 jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m2 (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (např. Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m2, černá měřitelná až při jasu od 2 %).
Kontrastní poměr se v celé škále nastavení jasu držel stejně jako třeba u Asusu PB248Q jen kousek pod 1200:1. Nelze než chválit.
Úroveň černé
Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m2, tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. U EcoView EV2736W lze jas regulovat tak nízko, že jas černé není sonda i1 Display Pro schopna změřit.
Slévání barev
Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).
U2412M slévá hlavně tmavě šedou v černou, jinak je celkem v normálu.
Dell U2412M | Asus PB248Q | BenQ BL2411PT | Samsung S24A850DW | HP ZR2440w | NEC MultiSync P241W | |
slévání barev – K | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 0 |
slévání barev – K | 253 | 254 | 253 | 253 | 254 | 254 |
slévání barev – R | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 0 |
slévání barev – R | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 255 |
slévání barev – Y | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
slévání barev – Y | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 255 |
slévání barev – G | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
slévání barev – G | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 255 |
slévání barev – C | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
slévání barev – C | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 255 |
slévání barev – B | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 0 |
slévání barev – B | 253 | 253 | 253 | 252 | 254 | 254 |
slévání barev – M | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 0 |
slévání barev – M | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 255 |
Samsung S23C650D | NEC MultiSync EA224WMi | Acer H226HQLbmid | Eizo FlexScan EV2335W | Asus PA238Q | LG Flatron IPS237L | |
slévání barev – K | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 6 |
slévání barev – K | 253 | 254 | 255 | 254 | 254 | 254 |
slévání barev – R | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
slévání barev – R | 253 | 254 | 255 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – Y | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 |
slévání barev – Y | 254 | 254 | 255 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – G | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 |
slévání barev – G | 254 | 254 | 255 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – C | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 |
slévání barev – C | 254 | 254 | 255 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – B | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 |
slévání barev – B | 253 | 253 | 254 | 254 | 253 | 254 |
slévání barev – M | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 |
slévání barev – M | 253 | 253 | 254 | 255 | 254 | 254 |
Odezva a input lag
Input lag
U2412M má velmi nízký input lag (cca 1–3 ms oproti CRT).
Odezva
Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).
Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.
Odezva U2412M je dostatečně rychlá, hlavně pro střední tóny však Dell používá dost silný OverDrive. Ten můžete vypnout jedině přes servisní menu. Do něj se dostanete tak, že při zapnutí menu podržíte dvě horní tlačítka.
Není-li řečeno jinak, vidíte výsledky z výchozího nastavení (OverDrive Gain 50 v servisním menu):
0-255-0:
0-150-0:
127-255-127:
75-180-75:
75-180-75, bez OverDrive:
Tabulkové srovnání odezvy s už otestovanými monitory:
Dell U2412M (OD 50) | Asus PB248Q (TF 60) | BenQ BL2411PT (AMA High) | HP ZR2440w | Samsung SyncMaster S24A850DW | Asus PA249Q | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 15 | 18 | 10 | 12 | 13 | 16 |
odezva 0–255 (fall) [ms] | 13 | 15 | 9 | 12 | 12 | 10 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] | 28 | 33 | 19 | 24 | 25 | 26 |
odezva 0–150 (rise) [ms] | 8 | 9 | 12 | 8 | 7 | 18 |
odezva 0–150 (fall) [ms] | 8 | 10 | 7 | 8 | 8 | 7 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] | 16 | 19 | 19 | 16 | 15 | 25 |
odezva 127–255 (rise) [ms] | 12 | 17 | 8 | 10 | 12 | 14 |
odezva 127–255 (fall) [ms] | 9 | 9 | 11 | 11 | 10 | 21 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] | 21 | 26 | 19 | 21 | 22 | 35 |
odezva 75–180 (rise) [ms] | 8 | 8 | 10 | 8 | 7 | 19 |
odezva 75–180 (fall) [ms] | 8 | 9 | 9 | 9 | 7 | 15 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] | 16 | 17 | 19 | 16 | 14 | 34 |
BenQ XL2420T | Acer H226HQLbmid | NEC MultiSync EA224WMi | Asus PA238Q | Eizo Foris FS2333 | Samsung S23C650D | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 3 | 10 | 16 | 11 | 11 | 10 |
odezva 0–255 (fall) [ms] | 1 | 9 | 9 | 10 | 12 | 10 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] | 4 | 19 | 25 | 21 | 23 | 20 |
odezva 0–150 (rise) [ms] | 2 | 6 | 20 | 8 | 4 | 14 |
odezva 0–150 (fall) [ms] | 1 | 7 | 11 | 7 | 8 | 7 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] | 3 | 12 | 31 | 15 | 12 | 21 |
odezva 127–255 (rise) [ms] | 4 | 10 | 14 | 7 | 10 | 9 |
odezva 127–255 (fall) [ms] | 2 | 7 | 18 | 10 | 7 | 18 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] | 6 | 16 | 32 | 17 | 17 | 26 |
odezva 75–180 (rise) [ms] | 2 | 6 | 18 | 8 | 3 | 14 |
odezva 75–180 (fall) [ms] | 1 | 6 | 13 | 6 | 4 | 12 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] | 4 | 12 | 31 | 14 | 7 | 26 |
Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):
Regulace jasu, spotřeba (příkon), interpolace
Regulace jasu
Jak víme, U2412M reguluje jas pomocí PWM. Po celém rozsahu (99–0 %) jsem naměřil překvapivě ne až tak nízkou frekvenci 363 Hz.
100% jas:
90% jas:
75% jas:
50% jas:
25% jas:
10% jas:
0% jas:
Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.
Interpolace
Abyste na Dellu měli pěkných například 1920 × 1080 px, budete muset využít funkce DVI scaling z ovladačů grafické karty. U2412M neumí zobrazení 1:1 (mimo nativního rozlišení samozřejmě) a u scalingu nabízí jen poměry stran 4:3, 16:10 a 5:4. Interpolace rozlišení v poměru stran 16:9 je dost mizerná, rozlišení jako 1024 × 768 px zobrazíte na monitoru celkem pěkně.
Spotřeba (příkon)
Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.
Verdikt a doporučení
Verdikt a doporučení
Máte-li tvrdý limit na koupi monitoru kolem těch 6000 Kč, pak je pro vás U2412M stále bezkonkurenční volba. Musíte samozřejmě patřit mezi lidi, jimž nevadí regulace jasu skrze PWM o frekvenci 363 Hz, to však bude asi většina z vás. Mám pocit, že první série U2412M měly PWM na zhruba poloviční frekvenci, a proto bylo stížností tolik, nejsem však schopen tuto hodnotu nikde dohledat.
Druhou stranou mincí je fakt, že třeba takový BenQ BL2411PT, který kromě USB hubu sdílí všechny dobré vlastnosti U2412M a přidává především daleko lepší tovární barevné nastavení, regulaci jasu bez PWM a mnohem „čistší“ polomatné antireflexní vrstvy obrazovky, stojí už jen o nějakých 800 Kč. Já osobně bych určitě připlatil. Bude-li pro vás USB hub kritickou záležitostí, pak Asus PB248Q nabízí dokonce verzi rozhraní 3.0 a zhruba podobný soubor vlastností jako BenQ BL2411PT. Zde už je ale příplatek citelný – 2400 Kč.
Dell UltraSharp U2412M
matrice IPS a z toho plynoucí pozorovací úhly | |
pokrytí valné většiny gamutu sRGB (CIE 1976) | |
dostatečně rychlá odezva, velmi nízký input lag | |
jasně nejnižší cena v dané kategorii | |
tříletá záruka se službou NBD | |
dobrý stojan, široké možnosti polohování, stabilita | |
dobře uspořádané OSD, možnost úpravy RGB | |
nízký příkon | |
čtyřportový USB hub | |
jas lze snížit až na 40 cd/m2 | |
stabilní a na IPS vysoký kontrast | |
žádný brum zdroje | |
rozlišení 1920 × 1200 px na 24" úhlopříčce | |
matná antireflexní vrstva | |
špatné tovární nastavení (především škála šedé) | |
špinavý/perleťový efekt agresivních antireflexních vrstev | |
regulace jasu pomocí PWM (byť na pro dost lidí dostatečných 363 Hz) | |
OverDrive je dost agresivní, vypnutí možné jen přes servisní menu | |
chybí zobrazení 1:1 či 16:9 | |
nepodporuje 24 Hz | |
Cena | 6100 Kč (vč. DPH) |