Vývojář Rafael Rivera se opět pustil do prozkoumávání Windows – vlastně nikdy nepřestal. Nejdříve si napsal nástroj, jenž vyhledává spouštěcí soubory obsahující metadata, která patří platformě XMP od Adobe. Ta se nachází v obrázcích formátu PNG. Posléze Rivera tímto nástrojem skenoval původní obraz Windows 10, verzi neuvedl, ale zásadní rozdíly očekávat nelze. Kupodivu zjistil, že se metadata nachází v řadě systémových souborů.
Spouštěcí soubory nebo knihovny mohou obsahovat obrázky. Někdy jsou metadata užitečná, např. když je zde uvedena poloha pořízených snímků, díky čemuž pak můžeme fotografie snáze třídit. V případě produktů jako Windows lze ovšem o potřebnosti metadat úspěšně pochybovat.
Naopak tato metadata využívají systémové prostředky a zabírají místo. Metadata tvoří překvapivě velkou část některých souborů. Jedná se o 20 % velikosti souboru explorer.exe, který patří Průzkumníku a jedná se o jednu ze základních komponent. Knihovna ApplicationFrame.dll, jež zodpovídá mj. zobrazování za záhlaví aplikací, je dokonce ze 41 % tvořena nepotřebnými metadaty.
Tyto příklady naznačují, jakým směrem by se mohly ubírat příští optimalizace Windows. Podle Rivery má Microsoft více možností, jak se nadbytečného obsahu zbavit. Tvrdí, že odebrání nemusí být tak bezvýznamné, jak si možná myslíme. Microsoft se již několik let snaží vymáčknout z Windows co nejlepší výkon – jádro Windows dnes běží i na smartphonech – a optimalizuje, jak může, aby prodloužil výdrž zařízení.
Rivera dále uvádí, že podle manažera dříve pracujícího v týmu kolem Internet Exploreru dnes vývojový tým Edge používá nástroje, které právě zbavují kód nepotřebných částí, tedy i uvedených metadat. Dále obrázky optimalizují pomocí algoritmu ZopFli. I to je důvod, proč je Edge tak rychlý. Odebrat metadata, jež k uživatelskému zážitku nijak nepřispívají, by minimálně nebylo nic proti ničemu.