Ale ti z vás, kdo zrovna hledají levnou grafiku a všimli si třeba, že Radeon X1950 Pro spadl ve výprodejích na 1 700 Kč a nebo ti, komu se nezdají rozporuplné výsledky (na HardOCP vyhrála 8600 GTS, na ComputerBase.de zase X1950 Pro, nedávno na Živě.cz byla jen mírně přetaktovaná 8600 GTS Extreme od Leadteku o 8 % rychlejší než X1950 Pro atd.), jsou srdečně zváni.
Jak to vypadá papírově:
Výhodou GeForce je mírně nižší spotřeba, ale hlavně podpora DirectX 10 (shader model 4.0) a také akcelerace HD videa až do 1080p (kodeky H.264, VC-1, MPEG-2 HD používané na Blu-ray a HD DVD filmových discích). Mezi drobnější výhody patří kratší PCB (asi 19 cm):
Radeon naproti tomu měří asi 23 cm, dost lidí může mrzet to, že neakceleruje moderní HD videa, ale jak si ukážeme v testu, to, že nepodporuje DirectX 10, to vás tolik trápit nemusí:
Nejprve jsem provedl sadu všech herních testů v DirectX 9 nastavení (byť pod Windows Vista, testovací sestavu a použité ovladače najdete v tabulce v tomto článku):
Radeon X1950 Pro | GeForce 8600 GTS | Z pohledu X1950 Pro | |||
3DMark06 | 1 280 × 1 024 | 5 261 | 5 925 | -12,6% | |
3DMark05 | 1 024 × 768 | 10 920 | 11 975 | -9,7% | |
Bioshock | 1 680 × 1 050 | DX9 | 27,2 | 21,6 | 20,6% |
min. fps | 1 680 × 1 050 | DX9 | 18 | 15 | 16,7% |
Call of Duty 4 | 1 680 × 1 050 | 30,0 | 30,8 | -2,7% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 17,9 | 17,5 | 2,2% | |
Company of Heroes DX9 | 1 280 × 1 024 | 65,2 | 42,8 | 34,4% | |
1 680 × 1 050 | 44,3 | 28,2 | 36,3% | ||
1 920 × 1 200 | 34,7 | 22,1 | 36,3% | ||
1 280 × 1 024 | 2× MSAA | 66,6 | 32,8 | 50,8% | |
1 680 × 1 050 | 2× MSAA | 46,3 | 25,5 | 44,9% | |
1 920 × 1 200 | 2× MSAA | 37,8 | 20,5 | 45,8% | |
Company of Heroes DX9 | 1 280 × 1 024 | 20,8 | 16,7 | 19,7% | |
minimální fps | 1 680 × 1 050 | 17,9 | 10,4 | 41,9% | |
1 920 × 1 200 | 1,4 | 8,1 | -478,6% | ||
1 280 × 1 024 | 2× MSAA | 23,6 | 12,9 | 45,3% | |
1 680 × 1 050 | 2× MSAA | 16,9 | 10,1 | 40,2% | |
1 920 × 1 200 | 2× MSAA | 11,6 | 8,4 | 27,6% | |
Crysis | 1 024 × 768 | 23,3 | 19,5 | 16,3% | |
1 280 × 1 024 | 18,2 | 12,7 | 30,2% | ||
1 680 × 1 050 | 12,7 | 9,3 | 26,8% | ||
1 920 × 1 200 | 13,1 | 5,6 | 57,3% | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 14,3 | 9,3 | 35,0% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 7,9 | 6,0 | 24,1% | |
1 920 × 1 200 | 4× AA, 16× AF | 7,7 | 2,6 | 66,2% | |
Crysis | 1 024 × 768 | 12,8 | 9,6 | 25,0% | |
minimální fps | 1 280 × 1 024 | 10,6 | 2,9 | 72,6% | |
1 680 × 1 050 | 7,5 | 3,5 | 53,3% | ||
1 920 × 1 200 | 8,2 | 2,5 | 69,5% | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 7,2 | 4,1 | 43,1% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 3,2 | 2,8 | 12,5% | |
1 920 × 1 200 | 4× AA, 16× AF | 0,6 | 0,9 | -50,0% | |
Enemy Territory: Quake Wars | 1 280 × 1 024 | 49,9 | 35,9 | 28,1% | |
1 680 × 1 050 | 41,0 | 26,5 | 35,4% | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 33,9 | 27,0 | 20,4% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 26,7 | 21,2 | 20,6% | |
F.E.A.R. | 1 280 × 1 024 | 48 | 45 | 6,3% | |
1 680 × 1 050 | 37 | 34 | 8,1% | ||
1 920 × 1 200 | 29 | 27 | 6,9% | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 32 | 21 | 34,4% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 25 | 10 | 60,0% | |
F.E.A.R. | 1 280 × 1 024 | 30 | 27 | 10,0% | |
minimální fps | 1 680 × 1 050 | 21 | 20 | 4,8% | |
1 920 × 1 200 | 16 | 13 | 18,8% | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 18 | 11 | 38,9% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 13 | 5 | 61,5% | |
Gothic III | 1 680 × 1 050 | 29,8 | 23,7 | 20,5% | |
1 920 × 1 200 | 22,7 | 19,2 | 15,4% | ||
Half-Life 2: Lost Coast | 1 920 × 1 200 | 127,2 | 96,6 | 24,1% | |
1 920 × 1 200 | 4× AA, 16× AF | 67,9 | 8,0 | 88,2% | |
Heroes of Might and Magic V | 1 680 × 1 050 | 65,3 | 62,1 | 4,9% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 38,4 | 42,8 | -11,5% | |
Lost Planet: Extreme Condition | 1 680 × 1 050 | 15,4 | 14,2 | 7,8% | |
snow | 1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 10,7 | 9,6 | 10,3% |
Lost Planet: Extreme Condition | 1 680 × 1 050 | 17,7 | 20,4 | -15,3% | |
cave | 1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 14,7 | 13,4 | 8,8% |
Medal of Honor: Airborne | 1 680 × 1 050 | 26,2 | 23,1 | 11,8% | |
min. fps | 1 680 × 1 050 | 14 | 14 | 0,0% | |
Quake 4 | 1 280 × 960 | 53,7 | 71,5 | -33,1% | |
1 600 × 1 200 | 56,2 | 56,4 | -0,4% | ||
1 920 × 1 440 | 49,7 | 41,3 | 16,9% | ||
1 280 × 960 | 4× AA, 16× AF | 36,4 | 40,8 | -12,1% | |
1 600 × 1 200 | 4× AA, 16× AF | 30,2 | 28,5 | 5,6% | |
1 920 × 1 440 | 4× AA, 16× AF | 23,6 | 15,2 | 35,6% | |
Serious Sam 2 | 1 280 × 1 024 | 89,7 | 89,8 | -0,1% | |
1 680 × 1 050 | 75,4 | 75,3 | 0,1% | ||
1 920 × 1 200 | 63,2 | 62,1 | 1,7% | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 38,1 | 31,8 | 16,5% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 16,8 | 22,7 | -35,1% | |
Splinter Cell: Chaos Theory | 1 280 × 1 024 | 64,1 | 60,5 | 5,6% | |
1 680 × 1 050 | 50,9 | 47,0 | 7,7% | ||
1 920 × 1 200 | 40,9 | 37,3 | 8,8% | ||
Splinter Cell: Chaos Theory | 1 280 × 1 024 | 39,7 | 39,2 | 1,3% | |
min. fps | 1 680 × 1 050 | 31,7 | 30,1 | 5,0% | |
1 920 × 1 200 | 25,6 | 23,6 | 7,8% | ||
S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl | 1 280 × 1 024 | 41,0 | 32,9 | 19,8% | |
1 680 × 1 050 | 27,6 | 26,9 | 2,5% | ||
1 920 × 1 200 | 21,1 | 20,2 | 4,3% | ||
1 280 × 1 024 | 16× AF | 32,5 | 31,0 | 4,6% | |
1 680 × 1 050 | 16× AF | 26,6 | 24,6 | 7,5% | |
1 920 × 1 200 | 16× AF | 19,9 | 17,8 | 10,6% | |
The Elder Scrolls IV: Oblivion | 1 680 × 1 050 | 11,2 | 8,3 | 25,9% | |
trees and grass | 1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 9,3 | 5,6 | 39,8% |
The Elder Scrolls IV: Oblivion | 1 680 × 1 050 | 41,4 | 46,9 | -13,3% | |
snow and gate | 1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 30,2 | 11,0 | 63,6% |
Unreal Tournament 3 | 1 280 × 1 024 | 70,6 | 73,2 | -3,7% | |
1 680 × 1 050 | 49,9 | 49,1 | 1,6% | ||
1 920 × 1 200 | 39,8 | 37,8 | 5,0% | ||
1 280 × 1 024 | 16× AF | 68,6 | 73,0 | -6,4% | |
1 680 × 1 050 | 16× AF | 48,1 | 48,4 | -0,6% | |
1 920 × 1 200 | 16× AF | 38,5 | 37,1 | 3,6% | |
World in Conflict | 1 280 × 1 024 | 31 | 22 | 29,0% | |
1 680 × 1 050 | 26 | 16 | 38,5% | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 17 | 12 | 29,4% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 15 | 7 | 53,3% | |
World in Conflict | 1 280 × 1 024 | 19 | 10 | 47,4% | |
min. fps | 1 680 × 1 050 | 15 | 7 | 53,3% | |
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 9 | 6 | 33,3% | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 10 | 4 | 60,0% | |
všechny hry | 16,6% | ||||
jen bez AA/AF | 13,3% | ||||
jen 1680 × 1050 px | 12,0% | ||||
jen s AA/AF | 23,5% | ||||
min. fps | 10,4% |
Pokud vezmu v potaz průměrné fps ze všech her a nastavení, je Radeon X1950 Pro o 17 % rychlejší.
Když beru v úvahu jen testy bez anti-aliasingu a anizotropního filtrování, je náskok starší karty ATI na GeForce 8600 GTS asi 12 %.
Abych nedával větší vážený průměr hrám s více dílčími testy (různá rozlišení), započítal jsem jen všude testované 1 680 × 1 050 px a pak je Radeon X1950 Pro rychlejší o 12 %.
Jestliže naopak vezmu jen náročná nastavení s AA a AF, Radeon X1950 Pro i díky 256bitové sběrnici předčí GeForce 8600 GTS hned o 24 %.
Minimální fps jsem měřil jen u her, kde to má smysl (například pevný disk vám tam neudělá nulu) a v tomto ohledu je Radeon lepší asi o čtvrtinu.
S GeForce 8600 GTS jsem pro pořádek projel ještě i DirectX 10 testy a takto vypadají průměrná a minimální fps:
8600 GTS | |||
Bioshock DX10 | 1 680 × 1 050 | 21,8 | |
1 680 × 1 050 | 16× AF | 21,0 | |
Bioshock DX10 | 1 680 × 1 050 | 15 | |
min. fps | 1 680 × 1 050 | 16× AF | 14 |
Call of Juarez DX10 | 1 280 × 1 024 | 9,2 | |
1 280 × 1 024 | 2× MSAA | 3,1 | |
1 680 × 1 050 | 7,5 | ||
Company of Heroes DX10 | 1 280 × 1 024 | 16,1 | |
1 680 × 1 050 | 11,6 | ||
Company of Heroes DX10 | 1 280 × 1 024 | 5,3 | |
minimální fps | 1 680 × 1 050 | 3,9 | |
Crysis very high | 1 280 × 1 024 | 7,4 | |
1 680 × 1 050 | 5,6 | ||
Crysis very high | 1 280 × 1 024 | 4,4 | |
minimální fps | 1 680 × 1 050 | 2,9 | |
Lost Planet: Extreme Condition DX10 | 1 680 × 1 050 | 13,3 | |
snow | 1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 6,3 |
Lost Planet: Extreme Condition DX10 | 1 680 × 1 050 | 19,8 | |
cave | 1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 8,8 |
World in Conflict DX10 | 1 280 × 1 024 | 13 | |
1 680 × 1 050 | 12 | ||
1 920 × 1 200 | 9 | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 8 | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 4 | |
1 920 × 1 200 | 4× AA, 16× AF | 3 | |
World in Conflict DX10 | 1 280 × 1 024 | 8 | |
min. fps | 1 680 × 1 050 | 7 | |
1 920 × 1 200 | 6 | ||
1 280 × 1 024 | 4× AA, 16× AF | 5 | |
1 680 × 1 050 | 4× AA, 16× AF | 1 | |
1 920 × 1 200 | 4× AA, 16× AF | 1 |
Přestože v mnoha hrách (Bioshock, Lost Planet) je DirectX 10 výkon karty stejný jako DirectX 9, pořád platí, že hry této generace jsou na karty jako GeForce 8600 GTS příliš náročné a výhoda v podobě podpory nového rozhraní je jen teoretická.
Následující tabulka ukazuje poklesy výkonu v případě, že zapínám vyšší úrovně anizotropního filtru nebo anti-aliasingu:
Radeon X1950 Pro | GeForce 8600 GTS | Z pohledu X1950 Pro | |||
Serious Sam 2 | 1 920 × 1 200 | 63,4 | 62,1 | 2,1% | |
1 920 × 1 200 | 2× AF | 54,2 | 57,8 | -6,6% | |
1 920 × 1 200 | 4×AF | 54,6 | 52,8 | 3,3% | |
1 920 × 1 200 | 8× AF | 52,8 | 49,9 | 5,5% | |
1 920 × 1 200 | 16× AF | 52,1 | 48,2 | 7,5% | |
1 920 × 1 200 | 2× AA, 4× AF | 22,4 | 33,3 | -48,7% | |
1 920 × 1 200 | 4×AA, 8× AF | 21,6 | 11,2 | 48,1% | |
Unreal Tournament 3 | 1 680 × 1 050 | 49,9 | 48,9 | 2,0% | |
1 680 × 1 050 | 2× AF | 48,4 | 49,0 | -1,2% | |
1 680 × 1 050 | 4×AF | 48,8 | 48,8 | 0,0% | |
1 680 × 1 050 | 8× AF | 48,2 | 48,6 | -0,8% | |
1 680 × 1 050 | 16× AF | 48,0 | 48,4 | -0,8% | |
1 920 × 1 200 | 39,7 | 37,7 | 5,0% | ||
1 920 × 1 200 | 2× AF | 38,7 | 37,6 | 2,8% | |
1 920 × 1 200 | 4×AF | 39,0 | 37,5 | 3,8% | |
1 920 × 1 200 | 8× AF | 38,7 | 37,3 | 3,6% | |
1 920 × 1 200 | 16× AF | 38,6 | 37,2 | 3,6% | |
Quake 4 | 1 600 × 1 200 | 46,9 | 57,0 | -21,5% | |
1 600 × 1 200 | 2× AA | 39,8 | 42,1 | -5,8% | |
1 600 × 1 200 | 4×AA | 31,2 | 31,7 | -1,6% | |
1 600 × 1 200 | 2× AF | 44,4 | 52,9 | -19,1% | |
1 600 × 1 200 | 4×AF | 45,3 | 49,2 | -8,6% | |
1 600 × 1 200 | 8× AF | 44,8 | 46,6 | -4,0% | |
1 600 × 1 200 | 16× AF | 41,7 | 48,9 | -17,3% | |
1 600 × 1 200 | 2× AA, 4× AF | 36,0 | 37,1 | -3,1% | |
1 600 × 1 200 | 4× AA, 8× AF | 34,9 | 25,8 | 26,1% | |
F.E.A.R. | 1 680 × 1 050 | 37 | 34 | 8,1% | |
1 680 × 1 050 | 2× AA | 54 | 45 | 16,7% | |
1 680 × 1 050 | 4×AA | 39 | 33 | 15,4% | |
1 680 × 1 050 | 8× AA | 29 | 16 | 44,8% | |
1 680 × 1 050 | 2× AF | 36 | 35 | 2,8% | |
1 680 × 1 050 | 4×AF | 36 | 34 | 5,6% | |
1 680 × 1 050 | 8× AF | 35 | 34 | 2,9% | |
1 680 × 1 050 | 16× AF | 36 | 34 | 5,6% | |
Company of Heroes DX9 | 1 680 × 1 050 | 17,9 | 27,9 | -55,9% | |
1 680 × 1 050 | 2× MSAA | 16,9 | 23,4 | -38,5% | |
1 680 × 1 050 | 4× MSAA | 15,1 | 20,6 | -36,4% | |
1 680 × 1 050 | 8× CSAA | n/a | 12,8 | ||
1 680 × 1 050 | 16× CSAA | n/a | 10,9 |
Nakonec ještě jedno srovnání, které vnese trošku nejistoty do konečného verdiktu: teplota a spořeba. Na kartě Asus GeForce 8600 GTS bylo původní docela účinné chlazení (viz obrázek nahoře) a nechal jsem jej běžet bez regulace, jež je možná pouze nějakým HW regulátorem (teprve na 7 V místo 12 V je tento větráček opravdu tichý). Radeon X1950 Pro byl osazen Zalmanem VF900 na 7 V:
Radeon |
GeForce |
8600 GTS |
|||
Teplota | Idle | Vista | 33,6 | 32,3 | 42 |
ATItool | 10 minut | 47,6 | 47,5 | 59 | |
Crysis, 3 loops | 1 680 × 1 050, very high | 43,8 | 41,9 | 53 | |
Spotřeba | Idle | Vista | 107 | 100 | |
3DMark06 | 1 920 × 1 200, 8× AA, 16× AF | 175 | 146 | ||
Crysis | 1 680 × 1 050, very high | 178 | 150 |
Gigabyte Radeon X1950 Pro bohužel nemá žádné sledování teplot, a tak jsem u obou karet využil čidla od Scythe Kama Meter, které se mi u obou karet podařilo vsunout mezi základnu chladiče a jádro. Teplota přímo z jádra byla tak asi o 10–12 oC vyšší, ale jak u G84, tak u RV570 platí, že to jsou poměrně málo se zahřívající čipy. V idle si Radeon X1950 Pro řekne o 7 W více než 8600 GTS, v zátěži je spotřeba sestavy s GeForce 8600 GTS nižší dokonce o 15 %.
To zhruba kompenzuje výkonnostní rozdíl a pomáhá formulovat závěr: GeForce 8600 GTS má docela solidní spotřebu, nízké zahřívání, podporu akcelerace HD videa a DirectX 10 i příjemnější rozměry. V tom všem ji ale porazí či se jí vyrovná například takový Radeon HD 2600 Pro GDDR3 za 1 700 Kč.
GeForce 8600 GTS je však výkonnější než tato karta. Není však výkonnější než 2 600 Kč stojící Radeon X1950 Pro (v době psaní článku dokonce akčně 1 700 Kč) a v poměru cena/výkon se s ním nemůže srovnávat vůbec. Nvidia tedy musí uvést GeForce 9500 GT a GeForce 9600 GT co nejdříve, jinak nemá v této cenové hladině čím oslovit.
A jak si vedou tyto karty v kontextu karet silnějších?
U všech her s výjimkou Half-Life 2: Lost Coast (limitovaná procesorem, proto bráno vyšší rozlišení) jsem měřil v 1 680 × 1 050 px. Většinou i v dalších rozlišeních, ale toto rozlišení nám poslouží jako modelové. Nejprve tedy průměrná fps všech karet ze všech her v tomto rozlišení:
* ... u Radeonu X1950 Pro jsem u některých DirectX 10 testů započítal nula, u jiných (Bioshock, World in Conflict, Lost Planet), u nichž těžko poznáte rozdíl DX9 a DX10 pak skóre z DX9 verze a nastavení. Toto číslo tedy není zcela korektní.
Nyní jsem vzal pro změnu průměr ze všech nastavení, kde byl 2×/4× MSAA, 16× AF či kombinace obojího:
A nakonec jsem vzal všechna čísla: jak v nastavení bez AA, tak s ním a vyšlo mi takové hodnocení karet:
Jak to ale dopadne, když podělíme výkon karet aktuální eshopovou cenou (vč. DPH)?
Poslední graf je tak trochu o efektivitě čipu:
Tento index berte jen jako zajímavost, Radeony HD 38x0 jsou na tom ve spotřeba díky PowerPlay průměrně mnohem lépe, toto ukazuje opravdu jen jakousi efektivitu (populární performance per watt) v herní zátěži.