Kamera má výklopný 2" displej, na kterém můžete jednoduše nastavit parametry videa a poté sledovat výřez snímaného obrazu. Na začátku si vyberete rozlišení. Nejvyšší udávané 1080p je však díky poměru stran 4:3 (1440 × 1080, což není pravých 1080p) nevhodné. Pokud není obraz širokoúhlý, přicházíte o mnoho informací zleva a zprava. Výrobce není hloupý a doporučuje 720p.
Dalším prvkem nastavení je délka jednotlivého záznamu. Videa se ukládají do více souborů po nastaveném čase. Volit můžete mezi 3, 5 a 10 minutami, po kterých dojde k ukládání do nového souboru. Pokud tedy dojde k situaci, kterou byste si chtěli ponechat a doma nahrát do počítače, dejte pozor na to, že jakmile se záznam stane nejstarším, dojde k jeho smazání - nahrávání probíhá v nekonečné smyčce. Na paměťovou kartu typu microSD se totiž vejde jen omezené množství videa a vnitřní paměť má jen 2 MB. Nejlepší by tedy bylo vozit karty dvě a v případě, že ta zaplněná obsahuje důležité video karty prostě přehodit. Nebo alespoň vypnout kameru.
Pokud je volba délky záznamu vypnuta, mohlo by se zdát, že se uloží jediný soubor až do kapacity karty (nebo souborového systému), ale v tom případě se ukládají implicitně 3 minuty.
Ukládáme v HD AVIčku
Když jsme u videa, tak to je ukládáno v kontejneru AVI s frekvencí 30 snímků za sekundu. Při rozlišení 720p je datový tok 8 MB/s (H264, AVC, Main@L5.0) a vyšší rozlišení 1440 × 1080 umí jen 15 snímků při shodné paměťové náročnosti. Desetiminutový záznam v 720p má zhruba 650 MB, na největší microSD kartu (32 GB) se tedy vejde asi 500 minut videa. Nižší rozlišení 480p natáčí netradičně v poměru stran 3:2 a na paměťové kartě zabírá polovinu místa. Během jízdy je snímán i zvuk, což je většinou autorádio, ale když nadáváte, jste na záznamu slyšet taky.
Dostatečně kvalitní záznam v H.264
Kvalita videa samozřejmě není taková, jakou lze vidět u 720p seriálů, ale pro účely záznamu nebezpečných situací na silnici je plně postačující. Bez problému přečtete většinu SPZ v okolí. Testovací jízdy probíhaly v Brně v hlučném malém autě se špinavým oknem, kamera tedy dostala zabrat. Ačkoliv stabilizací obrazu kamera vybavená nebude, obraz se netřepe. O to se postarají tlumiče auta a klouby držáku.
Širokoúhlý objektiv zabírá úhel 140¬∞, takže výsledný obraz má lehce efekt rybího oka. Ale zase je na něm vidět větší plocha a zkreslení se projevuje jen v horních rozích. Určitě by se hodilo alespoň 160¬∞, ale to zatím podobné autokamery nenabízí. Když vás někdo nabourá z boku, na kameře toho kromě airbagu moc nebude.
Objektiv se dokáže se přizpůsobit přímému slunci i jízdě tunelem. V noci je okolí ozařováno reflektory aut a pouličním osvětlením, a přestože se žádné infračervené noční vidění nekoná, je to použitelné. Také v noci byla kvalita videa při 720p výrazně lepší.
Natáčení v 480p je kvalitativně podstatně horší, SPZ přečtete jen s obtížemi u auta těsně před vámi. Je na vás, zda opravdu potřebujete dvakrát více kapacity a zda není lepší pořídit v tom případě větší paměťovou kartu. HD rozlišení je totiž hlavní devizou této kamery a bylo by škoda jej nevyužít.
" width="640" frameborder="0" height="360">
Akumulátor vydrží jen asi na půl hodiny provozu, takže bude potřeba využít dodávaný napájecí kabel do zapalovače a nějak si jej schovat kolem A sloupku. Lze tak používat i automatické zapínání kamery vložením adaptéru do zapalovače. Po jeho vytažení se kamera po chvíli vypne.
Pořízený záznam umí kamera rovnou přehrát, nebo jej přes USB kabel (nebo čtečku karet) přetáhnete do počítače. Vedle USB portu je tu i HDMI pro přímé přehrávání na televizi. Pokud si nebudete pouštět záznam na PC, tak zde není žádná možnost převinutí a oceníte kouskování záznamu po pár minutách. Převod do formátu VHS pro policii už kamera neumí.
Rozšířené zbytečnosti
Mezi další funkce patří časové razítko a detektor pohybu, který by mohl snížit paměťovou náročnost díky zapínání kamery pouze při změně v obraze. Nelze se ale spolehnout na to, že kamera zareaguje dostatečně rychle. Navíc by záznam "chvíli před" mohl citelně chybět.
H.264 720p | |
noční režim | |
displej | |
umístění a citlivost tlačítek |
Kamera umí i fotit, ale přestože lze v menu vybrat až 12 megapixelů, nastavit iso a vyvážení bílé, tak fotky jsou na úrovni starých mobilů. Fotoaparát ale opravdu není potřeba. Na kameře jsou ještě dvě diodová světla, která ale poslouží spíše jen nouzově jako baterka. Nemají šanci přesvítit reflektory.
Ovládací tlačítka jsou tři vlevo a tři vpravo. Na pravé straně je tlačítko pro start kamery, nahrávání se spustí chvilku po zapnutí, takže pokud chcete do menu, máte na to pár sekund. Potom už to kamera neumožní. Tlačítko Mode přepíná kameru do režimu fotoaparátu a přehrávání záznamů. Vlevo jsou šipky pro pohyb v menu, které během záznamu slouží pro vypnutí displeje a aktivování přisvětlení. Jakmile ale vše jednou nastavíte, už není potřeba do menu lézt a kameru ovládáte rovnou vytažením adaptéru.
Zhodnocení
Autokamera Eltrinex CarHD nabízí za svou cenu dostatečně kvalitní video v HD rozlišení včetně nočního provozu. Plusem je také displej. Největší problém bych viděl v umístění tlačítek. Často se stane, že při nepříliš snadném upevňování omylem nějaké stisknete. Kameru je totiž potřeba občas oddělávat nejen kvůli zlodějům, ale třeba kvůli vysokým teplotám ve stojícím vozidle. V zimě navíc špatně drží přísavka držáku, což je problém všech těchto zařízení.
Představoval bych si lepší konstrukci upínání, slot pro náhradní microSD kartu a volitelně třeba GPS. To bych se ale dostal na úplně jinou cenu. S touto kamerou natočíte v horším případě dopravní nehodu, v lepším se třeba stanete hvězdou Youtube.
Zapůjčil Empei | |
Eltrinex CarHD | |
---|---|
rozlišení | 1080p (4:3), 720p (16:9), 480p (3:2) |
formát videa | AVI H.264 |
funkce | úhel 140°, nekonečná smyčka, noční režim, fotoaparát |
paměť | vnitřní 2 MB, microSD až 32 GB |
konektory | miniUSB, miniHDMI |
rozměry | 102 × 53 × 25 mm |
příslušenství | USB kabel, HDMI kabel, kabel do autozapalovače, přísavný držák |
extra názor | 80 % |
cena | 2 990 Kč |