Facebook žije primárně z inzerce. Přestože nedávno Mark Zuckerberg připustil, že ve firmě zvažují i placenou verzi, stále bude existovat i ta, kterou budete moci používat zdarma. Výměnou za to, že uvidíte reklamy. Snahou jeho, ale i dalších firem, pro které je reklama klíčový byznys (Google, Seznam, Twitter, média…), je zobrazovat relevantní inzerci. Sedmdesátiletého dědečka těžko nadchne reklama na dámské vložky. Puberťák se nebude zajímat o finanční půjčky. Televize tohle neumí moc dobře filtrovat, internet ano. Facebook vás zná tím lépe, čím více mu svěřujete informací. Díky tomu zobrazí reklamu, která vás podle něj opravdu bude zajímat.
Bez reklam to nejde
Je to výhra pro všechny zúčastněné strany. Vás nebude obtěžovat reklama, která se míjí s vašimi zájmy. Inzerent může spustit kampaň na jasně danou cílovou skupinu, což se projeví ve vyšší konverzi (když uživatel klikne na reklamu a následně si něco koupí). Když bude spokojený inzerent i uživatel, bude spokojený i Facebook. Více vydělá a bude mít nadšenou fanouškovskou základnu. Proto vás sleduje, jak jen to jde.
Pro laiky je tahle datová analytika rovna kouzlu. Poučení uživatelé ji berou jako hotovou věc. Facebook ale kvůli nedávným skandálům musel opětovně vysvětlovat, jak online reklamy fungují, proč firmy potřebují tolik dat a že Facebook rozhodně neprodává vaše osobní údaje třetím stranám.
Můžou vás inzerenti identifikovat?
Ve většině případů ne. Pokud inzerent spouští reklamní kampaň, nastaví si cílení na pohlaví, věk, bydliště a zájmy. Skrz Facebook například osloví ženy mezi 25–34 lety žijící v Praze a okolí, co mají rády jógu. Facebook neřekne, o které ženy jde konkrétně, jen těm správným zobrazí reklamu.
Kterákoliv firma třetí strany se k vašim informacím dostane, jen když je sdílíte veřejně, nebo když nějakou aplikaci či web propojíte s Facebookem a odsouhlasíte, co všechno třetí straně předáte. Viz Zrušte propojení služeb s Facebookem.
Jak reklamy upravit
Klíčovou informací je, že reklam se nezbavíte. Na počítači můžete použít blokátor, v mobilních aplikacích ale inzerci stejně uvidíte. Nemůžete ani snížit počet reklam. Jediné, co si můžete nastavit, jsou tzv. předvolby. To, podle čeho vám bude Facebook reklamy vybírat.
Standardně je všechno aktivní a Facebook relevantní reklamy pro vás i vaše přátele vybírá na základě všechno, co na síti děláte. Je to ideální stav. Znovu opakujeme, že jen tak uvidíte pouze reklamy, které by vás měly teoreticky zajímat.
Pokud se vám to nelíbí a raději byste chtěli obecné reklamy, spoustu voleb a nastavení najdete na facebook.com/ads/preferences. V aplikaci stačí otevřít hamburgerové menu (tři vodorovné čárky) a tam jít do Nastavení a soukromí | Nastavení účtu | Reklamy.
Co lze ovlivnit
V galerii výše najdete všechny reklamní předvolby, které lze v dubnu 2018 změnit. Pokud vše smažete nebo deaktivujete, Facebook se bude řídit jen vaším věkem, pohlavím a bydlištěm. Ve všem pochopitelně můžete lhát a služba to jen těžko zjistí. U polohy se ale může řídit i přibližnou lokací podle IP adresy (tu lze maskovat přes VPN) nebo GPS v mobilu (aplikaci nemusíte přiřadit oprávnění).
V jiném případě se reklamy určují podle Vašich zájmů. Facebook zájmy řadí do kategorií Koníčky a aktivity, Zprávy a zábavy, Fitness a wellness a Další. V každé najdete různé čtverečky se zájmy, které odpovídají tomu, kterým věcem jste na Facebooku dali lajk nebo na které reklamy jste reagovali v minulosti. Jsou tam i dost bizarní věci jako reklamní téma „Špunty do uší“. Vše můžete křížkem smazat, ale postupně budou zase přibývat další témata.
V části Inzerenti, na které jste zareagovali najdete inzerenty, jejichž weby nebo aplikace používáte. Jsou tam také inzerenti, typicky obchody nebo banky, které na Facebook nahráli vlastní adresář kontaktů. Pokud spustí kampaně na Facebooku, mohou se zaměřit na ty, od nichž mají telefonní číslo nebo e-mailovou adresu. Opět můžete jednotlivé inzerenty vyškrtnout.
Facebook může reklamy cílit i podle Vašich údajů: rodinného stavu, zaměstnavatele, pracovní pozice nebo vzdělání. Nebo nemusí, pokud mu to zakážete.
V Nastavení reklam jsou tři důležité volby. Můžete zrušit, aby se na Facebooku nezobrazovaly reklamy podle údajů, které Facebooku předaly jiné firmy. Také můžete zrušit, aby se reklamy, které vidíte na stránkách Facebooku, nezobrazovaly i na webech a v aplikacích třetích stran, pokud využívají jeho reklamní systém. Zásadní je volba, aby se vaše lajky, komentáře a další interakce nevyužívaly jako doporučení reklamy vašim přátelům. To náhodou lajknete příspěvek obchodu XYZ a Facebook vašim přátelům vzkáže, že by tam mohli nakupovat, protože se vám tam líbí.
V poslední části Skrýt reklamy podle tématu můžete dočasně nebo trvale zakázat, aby se nezobrazovaly reklamy týkající se alkoholu, rodičovství nebo domácích mazlíčků. Navrhovat můžete i vlastní témata, ale Facebook se podle toho stejně neřídí.
Algoritmus Facebooku se učí i tím, jak procházíte stream příspěvků. Každou reklamu či sponzorovaný příspěvek můžete pochválit nebo skrýt. Pak vás Facebook vyzve, abyste napsali, proč se vám nelíbí. Facebook dokonce prozradí důvody, proč vám reklamu zobrazil. Například proto, že inzerent chtěl oslovit Čechy ve věku 25 až 60 let.