Před rokem vyvinul první funkční prototyp, doteď ale ve vzduchu testoval jen pětkrát menší modely. Koncem července však v arizonské Yumě otestoval „plnotučný“ letoun. Dospělá Aquila má větší rozpětí křídel než Boeing 737, ale váží jen třetinu elektromobilu. Polovinu hmotnosti přitom zabírají akumulátory.
Aquila je poháněna solární energií (panely jsou umístěny na křídlech), v noci se o pohon starají akumulátory. V chodu je udrží až 14 hodin, což v mírném pásmu stačí i na zimní noci. Dron bude létat ve výškách od 18 do 28 km, takže nebude překážet dopravním letounům. Cílem je, aby ve vzduchu vydržel až 90 dní.
" width="640" frameborder="0" height="360">
Během arizonského testu Aquila létala jen okolo 700 metrů nad mořem po dobu 96 minut. Původně technici počítali jen s 30minutovým letem. Dron má typicky využívat jen 5000 W energie, což je srovnatelné s domácími spotřebiči. Během testu to však bylo jen 2000 W.
Před Facebookem je ale ještě dlouhá cesta. Aktuálně nejdelší bezpilotní let trval jen dva týdny, firma chce létat až čtvrt roku v kuse. V následujících měsících a letech počítá s vylepšováním technologie i snižováním nákladů na provoz.
A jak budou drony pokrývat zemi internetem? Aquila má kroužit nad územím v průměru 100 kilometrů. Facebook počítá s několika blízkými letouny, které navzájem budou komunikovat pomocí laserů. Firma prý vymyslela tak chytré zaměřování, že laser trefí minci na vzdálenost 16 kilometrů. Rychlosti budou v řádu desítek gigabitů za sekundu. Na zemi se pak internet dostane milimetrovými vlnami, tedy elektromagnetickým zářením v pásmu od 30 do 300 GHz.
Aquila spotřebuje jen 5000 W energie
Mark Zuckerberg (šéf FB), Jay Parikh (hlavní inženýr), Kathryn Cook (technická vedoucí Aquily), Yael Maguire (šéf laboratoře)
Aquila vydržela ve vzduchu přes 90 minut
Zdroj: Facebook