Facebook prověřil reklamy. Rusko se snažilo ovlivnit americké prezidentské volby

8. 9. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce
Reálné dopady kampaně neznáme, ale reklamy si Rusko platilo.

O možnosti zneužití Facebooku v rámci dezinformační kampaně pro ovlivnění loňských prezidentských voleb v USA, se již nějakou dobu spekuluje. Facebook se nyní k záležitosti vyjádřil. Firma zkoumala nákupy reklam v sociální síti a došla k tomu, že zhruba 3 000 reklam za přibližně 100 000 dolarů si objednalo kolem 470 spolupracujících falešných účtů. Tyto reklamy byly objednány mezi červnem 2015 a květnem 2017 a podle analýzy Facebooku byly tyto snahy velmi pravděpodobně koordinovány z Ruska. Protože Facebook falešné účty nepovoluje, stále aktivní účty a stránky nalezené odstranil. Nás ale více zajímá, jak mohly dané reklamy ovlivnit volby, neboť o síle Facebooku se nedá příliš pochybovat. Tip: Interaktivní mapa dezinformačních kanálů na českém YouTubu Dle firmy se reklamy z větší části neodkazovaly na americké prezidentské volby přímo, raději se zaměřovaly na rozšíření politických témat z širokého spektra ideologických směrů. Šlo o témata jako imigrace, právo vlastnit zbraň, rasová problematika, problematika LGBT apod. Čtvrtina zaplacených reklam byla cílena na určité geografické oblasti, z nichž ale více bylo aktivních v roce 2015 než v roce 2016.

bitcoin školení listopad 24

Nedávno Facebook zavedl nové pravidlo, podle něhož bude blokovat reklamy stránek, které opakovaně sdílí falešné zprávy.

Falešné účty zapojené do rozsáhlé kampaně vykazovaly konzistentní chování s technikami uvedenými v bílé knize, kterou Facebook vydal v dubnu. Snahou tedy bylo maximálně rozšířit daná poselství. Z uvedeného počtu reklam se jich politiky týkalo zhruba 2 200. Tyto nálezy Facebook předal k vyšetřování americkým úřadům.

Co např. nadále netušíme, je kolik lidí zhruba tyto reklamy mohly ovlivnit a do jaké míry tedy mohly skutečně ovlivnit volby. Uvidíme, co na to vyšetřovací komise. Rusko se však do voleb vměšovalo.