O možnosti zneužití Facebooku v rámci dezinformační kampaně pro ovlivnění loňských prezidentských voleb v USA, se již nějakou dobu spekuluje. Facebook se nyní k záležitosti vyjádřil. Firma zkoumala nákupy reklam v sociální síti a došla k tomu, že zhruba 3 000 reklam za přibližně 100 000 dolarů si objednalo kolem 470 spolupracujících falešných účtů. Tyto reklamy byly objednány mezi červnem 2015 a květnem 2017 a podle analýzy Facebooku byly tyto snahy velmi pravděpodobně koordinovány z Ruska. Protože Facebook falešné účty nepovoluje, stále aktivní účty a stránky nalezené odstranil. Nás ale více zajímá, jak mohly dané reklamy ovlivnit volby, neboť o síle Facebooku se nedá příliš pochybovat. Tip: Interaktivní mapa dezinformačních kanálů na českém YouTubu Dle firmy se reklamy z větší části neodkazovaly na americké prezidentské volby přímo, raději se zaměřovaly na rozšíření politických témat z širokého spektra ideologických směrů. Šlo o témata jako imigrace, právo vlastnit zbraň, rasová problematika, problematika LGBT apod. Čtvrtina zaplacených reklam byla cílena na určité geografické oblasti, z nichž ale více bylo aktivních v roce 2015 než v roce 2016.
Nedávno Facebook zavedl nové pravidlo, podle něhož bude blokovat reklamy stránek, které opakovaně sdílí falešné zprávy.
Falešné účty zapojené do rozsáhlé kampaně vykazovaly konzistentní chování s technikami uvedenými v bílé knize, kterou Facebook vydal v dubnu. Snahou tedy bylo maximálně rozšířit daná poselství. Z uvedeného počtu reklam se jich politiky týkalo zhruba 2 200. Tyto nálezy Facebook předal k vyšetřování americkým úřadům.
Co např. nadále netušíme, je kolik lidí zhruba tyto reklamy mohly ovlivnit a do jaké míry tedy mohly skutečně ovlivnit volby. Uvidíme, co na to vyšetřovací komise. Rusko se však do voleb vměšovalo.