Hlavní navigace

Facebook se prý chystá koupit Operu. Dávalo by to velký smysl

29. 5. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

Pocket-lint minulý týden přišel se zprávou, že má Facebook zálusk na norskou společnost Opera Software. Šeptandu potvrdily údajně spolehlivé zdroje, ale ani jedna ze společností nechtěla spekulace nijak komentovat. Ač to na první pohled vypadá jako drb z edice „jedna paní povídala“, potenciální akvizice by měla pro Facebook i Operu pozitivní vliv.

Opera není jen prohlížeč, jsou to i pokročilé technologie a tým schopných lidí. Kdyby šel Facebook pouze po prohlížeči, mohl by znásilnit otevřený Firefox či Chromium. Možná to má ale i politické důvody. Mozilla nemá Facebook v oblibě kvůli špatnému nakládání s osobními údaji, Chromium zase moc zavání Googlem, dnes hlavním rivalem Facebooku. Opera je nestranná a hlavně je všude.

Facebook Opera

Proč tedy dává nákup Opery smysl?

1. Prohlížeč mají všichni

Kdo to myslí s obsahovými službami na webu vážně, má vlastní prohlížeč. Microsoft má IE, Apple Safari, Google Chrome, Amazon si pořídil vlastní Silk a i Yahoo bude zkoušet štěstí s Axisem. Ti první mají desktopovou a mobilní verzi, ti druzí jen mobilní.

Web je a bude hlavním médiem, prohlížeč je čím dál tím důležitější. Jak webové služby přebírají funkci specializovaných aplikací, roste potřeba mít vlastní prohlížeč. Google nové funkce na webu zavádí nejdříve pro Chrome, protože se nebojí implementovat technologické novinky, posunuje vývoj dál. Navíc si může dovolit exkluzivní funkce a ještě může celou dobu sledovat aktivitu uživatele. Spojení uživatelského účtu, webových služeb a prohlížeče, v tom je Google ze všech nejdále.

Facebook má jen web a pár specializovaných aplikací, jinak se musí spoléhat na ostatní. Sice existuje hodně sociální prohlížeč RockMelt, předělaná Opera by si ale mohla dovolit nové kousky. Prvky z webu Facebooku by se staly pevnou součástí prohlížeče. Opera a její záložky s funkcemi si přímo říkají o chat, oznamovací lišta by mohla být stále na viditelném místě, pro videohovory by nebylo třeba doplňku pro Skype, ale Facebook by si rovnou využil WebRTC.

Google, Apple, Microsoft i Amazon se dnes snaží nespoléhat na ostatní, ale co nejvíce služeb a produktů koupí nebo vymyslí sami. Nebudeme si nalhávat, že Facebook je stále tím geekovským webíkem z harvardských kolejí. Není, stává se korporací.

2. Facebook na to má a je v nákupní náladě

Nakoupil patenty za miliardu, za stejnou cenu chce koupit Instagram, převzal Gowallu a Lightbox. Navíc po nedávném úpisu akcií získal Facebook asi 16 miliard dolarů. Opera by byla relativně levná. Tržní kapitalizace Opery Software je 4,07 miliardy norských korun, tj. asi 680 milionů amerických dolarů. Kdyby měl Facebook přeplatit akcionáře dvojnásobně, stejně na to má.

Opera Software je navíc v pozitivní finanční bilanci. V posledním kvartálu dosáhla obratu 46,9 mil. USD a zisku (EBITDA) ve výši 15,2 mil. Návratnost Opery bychom mohli očekávat při stagnaci trhu asi tak za dvacet let, ale alespoň má fungující finanční model. Instagram neměl žádný, tedy kromě „rychle vyrůst a hned prodat“.

3. Opera je na počítačích, v kapsách i na televizorech

Určitě znáte desktopovou Operu, v základu zřejmě nejvybavenější prohlížeč z těch hlavních. Globálně jej používá asi 2 % surfařů. Opera Mini je na mobilech třetím největším prohlížečem s 12% podílem. Opera je dostupná pro počítače, mobily, tablety spousty různých platforem, funguje i na některých televizorech. Celkově má Opera každý měsíc asi 270 milionů uživatelů.

Facebook jich má 900 milionů. Propagace by pomohla především norským vývojářům, ale zároveň by se Facebook dostal i na další zařízení. Otázkou je, jak velký je průnik uživatelských základen. Opera není prohlížeč pro masy, Facebook zase nejspíš nebude typickým webem pro operáky.

Není ale jasně dáno, že by stávající Opera zanikla. Tak, jako Google vyvíjí svobodný Chromium a proprietární Chrome, může Facebook nadále pokračovat s čistou Operou, ale zároveň bude mít i specializovanou edici a sociální maniaky.

 

4. Technologie Opery

Opera Unite, Link, Mail, obchod se softwarem, vlastní reklamní systém, to vše Opera nabízí a Facebook by to dokázal využít. Kdybych ale měl vybrat jeden důvod, proč Facebook po Opeře jde, tak je to funkce Turbo. Opera je tím proslulá: dokáže webovou stránku stáhnout na své servery, předžvýkat, zkomprimovat a v úsporné podobě poslat uživateli. Ve výsledku tak ušetří datový provoz a ještě se mu stránka zobrazí rychleji. Začala s tím javová Opera Mini, přibyla i verze Mobile a také desktopový prohlížeč.

Turbo zároveň funguje jako proxy server, operátor vůbec nemusí vědět, že někdo volá po Facebooku. To vše je důležité v rozšiřování v zemích třetího světa. Mobilní internet je tam ještě sprostější slovo než u nás, nezřídka je tam Facebook cenzurován. Turbo by uskromnilo jinak náročný datový provoz a ještě obejde tamní firewally (za předpokladu, že se na černou listinu nedostanou proxy servery Opery). V zemích západního světa už Facebook nemá co dokazovat, potřebuje se dostat do Asie a Afriky.

5. Facebook chce mít vlastní mobil

Rozjelo se další kolo spekulací, že Facebook příští rok přinese vlastní mobil. Inu, proč ne. Mozilla chce uvést systém založených na webových standardech, proč by Facebook nemohl mít mobil založený na Zuckerbergových standardech? Co na tom, že když to není Android nebo iPhone, tak se to moc neprodává, i přes miliony utrácené v reklamách (viz Windows Phone).

Facebook je už dnes soběstačná platforma. Má adresář kontaktů, chat, e-mail, videohovory, kalendář, foto- a video galerie, spoustu aplikací a her, poznámky apod. Nic z toho neumí pořádně, ale právě proto by se Opera hodila. Kromě optimalizace provozu by Opera přispěla funkční synchronizační službou Unite a Link, pošťákem Mail a znovu Turbem.

Facebook je pojem a když chce, tak si vyřve i speciální mobilní tarify. V řadě zemí funguje mobilní Facebook zcela zdarma, u nás zrovna O2 připravilo speciální tarif za 75 Kč se 150MB FUPem. Levný facephone s bezplatným surfováním, to už by bylo lákadlo pro masy. Facebook by dále vydělávat na reklamě a z provizí v aplikacích.

V nejlepším zájmu Facebooku je, aby byl pořád vidět. Aplikace je fajn, ale neustálá přítomnost v prohlížeči a mobilu je další logickou etapou, kam bude Facebook mířit. Jen aby nedopadl jako sociální telefon Kin od Microsoftu. Toho se prodaly asi stovky kusů, byl to obrovský průšvih.

Facebook Opera

X. Proč Facebook Operu nekoupí

Kupodivu jedinou závadou na možném obchodě je, že Norsko je od Palo Alto asi 8500 km. I když internet boří hranice, těžko se koordinuje důležitý projekt na takovou dálku. Není pravděpodobné, že by se norští vývojáři (asi 750 zaměstnanců) přesunuli do Kalifornie. Na druhou stranu Microsoft nebo Google mají také vývojářské týmy po celém světě. Takže tento argument jsme vlastně sami zamítli.

Oběma společnostem by mohla akvizice pomoci. Opera by mohla po letech stagnace nebo pádů zase růst. Vývojáři by byli konečně odměněni za dlouhá léta pilné práce, vždyť se také zasloužili o spousty funkcí, které dnes u prohlížečů považujeme za samozřejmé. Opera už beztak nemá žádné vyhlídky na růst. Dříve dominovala na mobilech, dnes jej už přeskočilo jablečné Safari i prohlížeč v Androidu.

MMF24

Ostatně loni podobný strategický nákup uskutečnil i Microsoft, když koupil Skype za 8,5 miliardy. Přestřelená částka, návratnost ve stovkách let, ale na to Microsoft nehleděl.

Co si o případné akvizici myslíte vy?