Na Facebooku nemusíte být přihlášení ani tam mít účet, abyste pro největší sociální síť byli zajímají. Nemusíte jej ve skutečnosti ani navštěvovat, přesto o vás bude vědět třeba i díky tomu, že si právě čtete tento článek na Cnews.cz. Facebook po všech aktuálních skandálech bude několik týdnů a měsíců vysvětlovat, co všechno dělá. V aktuálním blogovém příspěvku se tak produktový ředitel David Baser rozepsal o tom, proč a jak anonymy sleduje.
Jak Facebook sleduje uživatele bez účtu?
Využívá k tomu kód, který vývojáři vložili do svých webů nebo aplikací. Jde o záležitosti, jenž mají pomáhat přihlášeným uživatelům i oněm vývojářům, ale stejným způsobem Facebook monitoruje i anonymy.
Na webech nebo v aplikacích slídí sociální tlačítka (To se mí líbí, Sdílet, Uložit) nebo sociální widgety, které ukazují obsah facebookových stránek nebo přidávají možnost komentovat.
To jsou věci, které na první pohled vidíte. Na webech nebo v mobilních aplikacích se ale mohou nacházet ještě méně (nebo vůbec) patrné části, které vás dokážou identifikovat. Jde o reklamy, neboť Facebook skrz svou Audience Network může poskytovat inzerci v produktech třetích stran, jako to dělá Google nebo Seznam. A pak jde o Facebook Analytics, což vývojářům pomáhá sledovat, kdo se na stránce či v aplikaci pohybuje a co tam dělá.
Které informace Facebook zjišťuje a proč?
Z těch, které firma přiznala, jde o IP adresu, typ prohlížeče/operačního systému, adresu stránky nebo název používané aplikace. Na základě těchto informací vám Facebook vygeneruje unikátní cookies, podle kterých vás identifikuje. Drobný soubor uložený v prohlížeči nebo aplikaci vás spojí s daty, která si o vás Facebook uložil na své servery. Firma správně tvrdí, že úplně stejně se chová i Google, YouTube, Twitter, Amazon, LinkedIn a další internetové služby.
Tip: Facebook se chytil za nos. Po skandálu změní nastavení soukromí
Na Facebooku se všechno točí kolem relevantního obsahu a reklam. U registrovaných uživatelů využívá data z webů a aplikací třetích stran k tomu, aby v News Feedu zobrazoval prioritně obsah a reklamy, které vás budou zajímat nejvíce (řídí se tím, co jste navštěvovali v minulosti).
Reklamy viděné na Facebooku se budou zobrazovat i na cizích webech a v aplikacích. Tím, že jeho kód na své stránky integrují i samotní inzerenti (typicky obchody), zase Facebook změří konverzi. Tedy jak byla reklama účinná, kolik procent lidí, kteří kliknuli na reklamu, si produkt následně koupilo.
Tip: Zrušte stará propojení služeb s Facebookem
Facebook sbírá data i u anonymů, protože i jim pak může nabídnout relevantní reklamy. Podle IP adresy pozná zemi i region, podle dříve navštívených stránek odhadne zájmy. Díky tomu bude zobrazovat české reklamy na věci, které jsou mu tematicky a geograficky blízké. Facebook může zjistit, že jste z Liberce a baví vás sport, proto vám zobrazí reklamu na zlevněnou lyžovačku v Krkonoších.