Hlavní navigace

Facebook vám schová články, které hned teď musíte vidět!

Sdílet

 Autor: Redakce

Clickbaiting je způsob psaní nadpisů nebo pojmenovávání webových odkazů tak, aby to čtenáře donutilo kliknout. Dráždí jejich zvědavost tím, že naznačí nějakou senzaci, ale neřeknou jakou. Weby jako BuzzFeed nebo jeho české klony G.cz či Expres.cz jsou typickým příkladem, jak s clickbaintingem pracovat. Nová pravidla na Facebooku jim ovšem trochu ztíží život.

Facebook omezí clickbaiting
Facebook omezí clickbaiting

Facebook již před dvěma lety oznámil, že proti clickbaitingu bude bojovat. V newsfeedu proto omezil příspěvky, na něž uživatelé často klikají, ale okamžitě se vrací zpět (protože zjistí, že obsah je mizerný). V následujících týdnech přitvrdí.

Firma již analyzovala tisíce titulků a odkazů a našla fráze, které jsou s clickbaitingem nejvíce spojené. Algoritmus řazení příspěvků na stránce tak v budoucnu zamezí (nebo alespoň omezí) zobrazení článků s nadpisy, které tají, o čem článek ve skutečnosti je, nebo rovnou uvádějí zavádějící informace. Takové články navíc často vznikají jen k tomu, aby se k uživateli dostaly tucty reklam.

Facebook uvádí dva konkrétní příklady:

ICTS24

  • Neuvěříte, kdo zakopl a spadl na červeném koberci – Chybí konkrétní informace. Kdo spadl? Co se mu stalo?
  • Jablka jsou ve skutečnosti škodlivá – Zavádějící informace. Z článku nakonec vyplývá, že jsou škodlivá, jen pokud jich denně sníte hodně.

Zuckerberg a spol. reagují na zpětnou vazbu uživatelů, které clickbaiting obtěžuje. Na druhou stranu je ale spousta (většina) lidí, kteří stejně kliknou. Jinak by clickbaiting nefungoval, jinak by jej tvůrci obsahu nevyužívali a jinak by jej ani Facebook moc nezobrazoval, protože už tak do newsfeedu posílá jen populární (tj. často sledované a odkazované) věci.

Zdroj: Facebook