Hlavní navigace

Facebook zaútočí na mobily, ale vlastní telefon mít nebude

3. 11. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

V centrále Facebooku v Palo Alto včera proběhla kratší tiskovka týkající se mobilních platforem. Mark Zuckerberg představil některé novinky a popřel, že by snad firma představila vlastní telefon. Místo toho masivně vstoupí tam, kde už si cestičku vyšlapali jiní. Už nyní prý Facebook na mobilu používá 200 milionů lidí a jak řekl Zuckerberg, budoucnost patří mobilním zařízením místo počítačů.

Vlastní aplikací proto bude podporovat BlackBerry, Android, iOS, Windows Phone a pro ostatní zbude webová verze. Včera představili aktualizovanou aplikaci pro iOS a Android, která v sobě nese dvě důležité funkce – Places (sdílení polohy přes GPS) a Groups (skupiny). A pak několik oprav.

Mark ZuckerbergMark Zuckerberg na včerejší tiskovce, zdroj: Engadget

To hlavní ale teprve přijde:

  • Single Sign-on: pokud si některá aplikace třetí strany (obchod, hra, diskuzní fórum…) vyžádá přístup k profilu, nebude už třeba vyplňovat jméno a heslo, ale pouze klepnete na tlačítko „Login with Facebook“. Permanentní přihlášení a autentizaci dalších aplikací bude prozatím fungovat pouze na Androidu, zanedlouho se má objevit na iOS.
  • Location API: Facebook otevře vývojářům svá API pro čtení (kde jste vy a vaši přátelé), zápis (check-in na místě) a vyhledávání (kam zajít) ve službě Places. To znamená, že partneři a vývojáři budou moci využít prostředků k tomu, aby jejich aplikace zapisovaly a využívaly dat ze zdi uživatelů. Např. check-in v Gowalle nebo Foursquare se objeví v originální službě i na Facebooku. Aplikace budou moci sledovat, kdo se nachází poblíž a třeba je upozornit na nějakou akci.
  • Deals: Úzce souvisí s Locations API. Představte si dnešní klonu slevových agregátorů jako Groupon a přidejte k nim geolokaci. Podniky mohou na Facebooku vystavit nějakou akci (třeba oděvní společnost GAP uvolní 10 000 jeansů zdarma a ostatní dostanou 40% slevu), pokud splníte určité podmínky. Buď přijdete s určitým počtem přátel, nebo se v podniku budete objevovat pravidelně. Pravidla jsou na daném obchodě, Facebook si nebere žádnou provizi.

Výčet partnerů asi nemá smysl zmiňovat, protože akce se budou týkat (prozatím) jen Ameriky. A Deals se nejspíše rozšíří, potenciál je obrovský a s půlmiliardovou uživatelskou základnou by se mohl stát pro slevové akce lepší platformou než specializované servery.

Novináři se Zuckerberga ptali, jestli nebude otevření lokačního API mít bezpečnostní problémy. Odpovědi byly vyhýbavé. Každá služba, kterou byste na Facebooku používali, by mohla vědět, kde a s kým se nacházíte. Nastavení geolokace je formou opt-in, takže si můžete sami zvolit míru bezpečnosti (co která služba o vás ví). Prý se není čeho bát, žádné citlivé informace zveřejněny nebudou.

MMF24

Z úst CEO Facebooku padlo několik zajímavých vět směrem k Applu. Jeden z novinářů se zeptal, jestli se objeví oficiální aplikace pro iPad. Zuckerberg odpověděl, že iPad nepovažuje za mobil, ale počítač. Ale jinak prý proti Applu nic nemá.

Zdroj: Engadget