Hlavní navigace

Facebook zavede anonymní přihlášení ke službám nebo kontrolu oprávnění

2. 5. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Na své tradiční konferenci pro vývojáře Facebook odhalil několik novinek. My se podíváme na ty nejzajímavější, které by mohly zaujmout běžné uživatele. Minimálně se potvrdila jedna spekulace. Tzv. Audience Network bude nová reklamní síť, díky níž vývojáři lépe vydělají na svých aplikacích. Měli bychom doplnit, že tato síť zacílí mobilní telefony. Těch rapidně přibývá, takže se musejí hledat způsoby, jak oslovit uživatele na malém displeji.

Konference F8 2014

Reklamy v mobilních aplikacích

Mobily jsme dříve označovaly za Achillovu patu Facebooku. Naštěstí se s transformací trhu srovnal, takže v prvním čtvrtletí tohoto roku malé obrazovky představovaly 59 % z tržeb z reklamy. Skok na smartphony společnost ustála, její práce avšak neskončila. Dalším krokem bude nová reklamní síť, která dovolí využívat nasbíraná data o uživatelích mimo základní teritorium Facebooku.

Tip: Facebook ztrojnásobil zisk a má miliardu uživatelů na mobilech

Pokud marketéři využívali dat k personalizaci reklam, budou nadále dělat to stejné, jen v mobilních aplikacích. Oficiálně se jedná o rozšířený test Audience Network, nikoli o ostré spuštění služby. Nemusíme asi připomínat, že reklamy na Facebooku jsou úspěšné díky rozsáhlým možnostem cílení. Už párkrát jsme rozebírali, že modrá platforma dává na frak tradičním médiím, např. televizím.

 

Kdo rozjel kampaň v proudu novinek na uživatelských zdích, snadno ji rozšíří také do aplikací. Momentálně se počítá se třemi formáty, jak naznačuje obrázek níže. V jednom případě se bavíme o klasickém pruhu, další se nenápadně vmísí mezi obsah na stránce. Posledním formát si nebere servírky a využije celou obrazovku, přičemž takovou reklamu budete nuceni ručně zavřít. Podobné vyskakovací reklamy známe z desktopových webů.

Marketéři přitom nemusí dodávat různé formáty grafiky, neboť Facebook se postará o převedení obrázku do vhodného zobrazení. Reklamní síť má dva cíle. Za prvé má podpořit instalaci aplikací, za druhé zvýšit zapojení uživatele v aplikacích. Vzhledem k testovací fázi se bude dostupnost zvyšovat postupně v následujících měsících.

Názorná ukázka toho, kolik prostoru reklamy zhruba zaberou
Názorná ukázka toho, kolik prostoru reklamy zhruba zaberou

Přihlaste se anonymně

Teď k něčemu pro nás běžné smrtelníky zajímavějšímu. Facebook jako prostředek k přihlášení využívá řada služeb a webů. Abyste nemuseli sdílet žádné informace tam, kde by sdílení nedávalo smysl, k tomu poslouží anonymní přihlašování. Jednoduše řečeno, sdílet osobní údaje s neznámou aplikací není nic lákavého.

Anonymní přihlášení služba nepředá, žádné osobní údaje
Anonymní přihlášení služba nepředá, žádné osobní údaje

Takhle k předání nedojde, takže si bezpečně vyzkoušíte, jestli za to aplikace či služba stojí. V přihlašovacím dialogu najdete pod běžným přihlášením přes Facebook položku pro anonymní přihlášení. Tlačítko nebude modré, nýbrž tmavé až černé. Zůstane vám výhoda v tom, že si nemusíte pamatovat zvláštní přihlašovací údaje – pořád vám budou stačit ty k Facebooku.

Aplikace naproti tomu nebude mít ani práva k tomu, aby např. zveřejnila něco na vašem profilu. Ty nicméně snadno doplníte. Opět platí, že novinka bude dostupná až za pár měsíců, zatím probíhá testování v uzavřeném okruhu vývojářů. Vývojář sám bude muset podporu pro anonymní přihlášení implementovat na web, bez tmavého tlačítka budete nahraní.

Kontrola práv při přihlášení

S přihlášením jsme ještě neskončili, neboť Facebook dále výrazně rozšíří možnosti při přihlášení k aplikaci či službě. Mechanismus lidé loni využili ve více než 10 miliardách případů. Je to snazší, než si pamatovat zvláštní přihlašovací údaje. S novou verzí nicméně budete nejen přesně vědět, která práva aplikaci konkrétně předáváte. Tentokrát si jednotlivá práva dokonce sami vyberete.

Pokud se vám nebude líbit, že by aplikace získala přístup k záznamům o tom, co „lajkujete“, tak jednoduše zrušíte označení příslušného pole. Povinné položky budou označeny. Za další se nemusíte bát, že by bez vašeho svolení aplikace přispívala na zeď. To budete muset nejprve potvrdit v samostatném dialogu, kde si rovněž určíte, s kým budou příspěvky sdíleny. I na to si naneštěstí počkáme až několik měsíců.

Vyberte podrobně oprávnění pro službu
  Vyberte podrobně oprávnění pro službu

Jako uživatelé obdržíte menší bonus v podobě centra pro správu připojených aplikací. Z přehledného seznamu vyčtete, která oprávnění jste aplikacím rozdali. Budete jim je moct sebrat, případně propojení s vaším účtem zcela zrušíte. Jako jednu z mála novinek přepracované centrum uvidíme během několika týdnů.

Propojené aplikace

Veškerý čas netrávíme v jediné aplikaci. Nejdříve zkontrolujeme e-maily, pak sociální sítě, do toho si pustíme hudbu a nakonec si projdeme události. A možná ještě vyfotíme zajímavou scenérii, snímek lehce upravíme a odešleme na výstavu na Instagram. Nejde ale o pouhý multitasking. Je naprosto běžné, že data z jedné aplikace potřebujeme přenést do druhé.

To v mobilním sektoru platí ještě více. Představte si, že v jedné aplikaci vytvoříte nějaký obsah, který chcete prostřednictvím jiné aplikace sdílet. Tak vypadá jedna z nejběžnějších rovnic. Právě na mobilu přechody nebývají plynulé, vývojáři případně musí podporu jiných aplikací natvrdo připsat do kódu. To má napravit iniciativa App Links, jež vzniká za spolupráce Facebooku s firmou Parse.

Oprávnění aplikací si snadno zkontroluje v novém centru
Oprávnění aplikací si snadno zkontroluje v novém centru 

Díky nim nebudete muset odbíhat do prohlížeče, kde se přihlásíte k účtu na Facebooku. Pokud aplikace spolupracují, plynule se přepnete z jedné do druhé. Mobilní aplikace by se měly přiblížit dospělejšímu webu. V tuto chvíli open source projekt App Links podporuje přes 25 známých značek, včetně Spotify, Endomonda, Pinterestu nebo Hulu.

Lajkování na mobilu a jiné drobky

Vývojáře dále potěší dvouletý program, který zaručí stabilitu API. Jinými slovy, vývojáři mohou počítat s tím, že API zůstane alespoň dva roky funkční tak, jako bylo, když pro něj začali vyvíjet aplikace. Pro zpřehlednění situace se bude API číslovat, tak jako se číslují verze různých programů nebo operačních systémů.

Širší možnosti sdílení obsahu s komunikátorem MessengerŠirší možnosti sdílení obsahu s komunikátorem MessengerŠirší možnosti sdílení obsahu s komunikátorem Messenger
Širší možnosti sdílení obsahu s komunikátorem Messenger

K dalším novinkám patří tlačítko Like pro iOS, jež Android navštíví později. To vzniklo, abyste mohli lajkovat obsah i na mobilu. Rozšířily se také možnosti sdílení obsahu s komunikátorem Facebook Messenger. O rozšiřování povědomí o aplikacích jsme něco výše naznačili. Facebook nově umožní zaslat na mobil při prvním přihlášení ke službě zprávu o tom, že existuje mobilní aplikace. Uživatel se tím pádem dozví o její existenci a může ji rovnou nainstalovat.

bitcoin_skoleni

Lajkování obsahu na mobiluLajkování obsahu na mobiluLajkování obsahu na mobilu
Lajkování obsahu na mobilu

Zdroj: Facebook