Firefox 22 zablokuje cookies od třetích stran. Reklamní průmysl se bouří

27. 2. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Jedna z plánovaných verzí prohlížeče ze stáje Mozilla přinese na první pohled nevinně znějící novinku. V plánu je, že Firefox 22, v případě odkladu pak pozdější vydání, bude ve výchozím stavu odmítat cookies od třetích stran. V čem je problém? Ten mají především reklamní společnosti. Jedná se pro ně o velkou ránu, neboť by nemohly snadno sledovat pohyb uživatele napříč weby. Prohlížeč povolí cookies, ale jen pro ty stránky, které jste skutečně navštívili. Z vašeho pohledu se vlastně nic nezmění.

Tip: Co přináší Firefox 20 beta? Předělané stahování i nový „porno“ režim

Reklamní průmysl tím ale může výrazně utrpět. Cílené reklamy jsou právě produktem sledování. Samozřejmě, že ne každý uživatel s tímto chováním souhlasí. Ti mají ostatně možnost aktivovat ve svém prohlížeči předvolbu Do Not Track. Mozilla se již dlouho angažuje v ochraně soukromí uživatele. Protože se bavíme o neziskové organizaci, není v jejím zájmu vydělávat peníze, například právě umisťováním reklamy. Dříve se vytasila právě s iniciativou Do Not Track, jejíž hodnotu ovšem výrazně devalvoval Microsoft, když předvolbu označil jako aktivní ve svém Internet Exploreru 10.

 

ICTS24

Neměli bychom se tvářit, že Mozilla zavádí úplné novoty. Někteří lidé, co pracují v reklamním průmyslu, sice mj. tvrdí, že se jedná o atomový útok, pravdou však zůstává, že Mozilla není první, kdo striktnější pravidla v příjímání cookies zavede.

Třetí strany ze hry vynechává celou věčnost Safari od Applu. Chrome je naproti tomu přirozeně nefiltruje. Microsoft zvolil spíše neutrální cestu a blokuje pouze některé cookies třetích stran. Většina jich ale do prohlížeče projde. Firefox předvolbu, upravující příjem, sice obsahuje, ale teprve v jedné z nadcházejících verzí bude již z výroby označena jako aktivní. Nedávno bylo rovněž oznámeno rozšíření možností předvolby Do Not Track.

Zdroj: Web Policy via Neowin